15 415 läst ·
89 svar
15k läst
89 svar
Flyttstäd förstörde bänkskiva..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 916 inlägg
De säljer inte städning, de förmedlar kontakt. Men syftet för dem är ju att få en kickback och att se till att det blir då lite extrajobb som möjligt med hela jobbet, så incitamenten att förmedla en bra tjänst till säljarna är goda, till skillnad från när s.k. säljarbesiktningar krängs.
Fast i inlägget jag svarade på så handlade om att man betalade mäklaren för städningen. Alltså är städkontraktet med mäklaren. Handlar det bara om att förmedla kontakt så blir det inget extrajobb för mäklaren eftersom jag då skriver avtal med städfirman om städningen. Mäklaren lär få sin bonus ändå, så varför skulle han bry sig i det fallet ifall det strular.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 916 inlägg
Jo, men att @AG A missförstått upplägget betyder ju inte att man måste spela med. Inga mäklare säljer städtjänster, men de kontakter de tillhandahåller avspeglas förstås på dem och de omdömen de får. De har därför skäl att inte förmedla skräp, då det. Dels påverkar deras rating, dels skapar merarbete när konflikterna ska lösas.
Varför skulle det bli merarbete för mäklaren? Maximalt att de får hänvisa sur köpare till att kontakta säljaren så att de får lösa det. Får de lite bonus av städfirman så är det bra timlön för att svara på ett telefonsamtal.Nötegårdsgubben skrev:
Ifall de vore rädda för dålig rating så borde de inte samarbeta med företag typ Anticimex, ändå gör de det. Det är mycket värre än att tipsa om en halvkass städfirma.
Skogsägare
· 21 916 inlägg
Som jag skrev, ett antagligen väldigt kort telefonsamtal där mäklaren vänligt men bestämt förklarar att köparen får ta det med säljaren eller städbolaget.Nötegårdsgubben skrev:
Mäklare är som vilka säljare som helst. Efter avslutad affär vill de helst inte lägga någon onödig tid på den affären. Sen finns det givetvis undantag som kanske engagerar sig i frågan även ifall de inte behöver. Men de är som sagt undantag och de störs antagligen inte av att lägga lite extratid på affären.
Instämmer, och dessutom får städfirman skäl att sköta sig för att få fortsatta rekommendationer. Mina egna erfarenheter av denna typ av rekommendation är godaNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 916 inlägg
Jag vet inte ens vad du försvarar. Naturligtvis är det köparens och säljarens problem, men tror man att det inte smittar på den som förmedlar affären undrar jag hur man tänker. Säg att TS vägrar betala fullt innan de löst städskadan, det är klart att det tar mer tid även för mäklaren än ett uppläxande samtal.L lbgu skrev:
Så har man städning genom mäklaren har denne ett incitamenten att tjänsten som förmedlas inte är skräp.
Därmed inte sagt att städning via mäklare är den enda rimliga vägen, bara att det är bättre än att dra ett kort ur hatten och ringa.
På vad sätt menar du att jag missförstått upplägget. Lät det som att jag trodde, det var mäklaren själv som skulle städa? Självklart förstår jag att mäklaren skulle köpa tjänsten. Men, om mäklaren köper, och förmedlar tjänsten, så är det ju han/hon som ansvarar för den.Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men att @AG A missförstått upplägget betyder ju inte att man måste spela med. Inga mäklare säljer städtjänster, men de kontakter de tillhandahåller avspeglas förstås på dem och de omdömen de får. De har därför skäl att inte förmedla skräp, då det. Dels påverkar deras rating, dels skapar merarbete när konflikterna ska lösas.
Har jag missförstått något då?
Skogsägare
· 21 916 inlägg
Ja, jag tror du missförstått. Mig veterligen finns inga mäklare som säljer städtjänster, de förmedlar bara kontakten. Man har alltså ett eget avtal med städfirman, snarare än att det ingår i mäklaruppdraget.
Det är du som missförstått. AG A beskrev det som ett sätt för hur mäklare skulle kunna hantera problemet. Han påstod inte att mäklare gjorde det idag.Nötegårdsgubben skrev:
Stämmer med min erfarenhet. När vi valt det upplägget har det alltid fungerat, annars ibland en del krångelNötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 21 916 inlägg
Det tror jag inte, om inte annat antyder nedanstående passage att han beskriver världen av idag.L lbgu skrev:
A AG A skrev:
TS meddelade för 51 inlägg sedan att han "skiter i" städningen. Vi kanske kan lämna det spåret nu?
Men han bryr si
Var inte den sabbade bänkskivan just ett resultat av städningen. Och den verkar han ju bry sig om, så därför borde det väl vara relevant att diskutera hur man t.ex. ska välja städbolag för att minska den risken.globaljuggler skrev:
Klicka här för att svara