Har just sålt mitt fritidshus till fritidshusgrannen.
Jag har bara solcellsel medan min granne drog in "riktig" el för två år sedan.
Frågan är:
Finns det någon möjlighet (laglig) att kunna koppla vidare elen till "mitt" fritidshus?
Har det någon betydelse om man slår ihop fastigheterna?

R Rogero skrev:
Har just sålt mitt fritidshus till fritidshusgrannen.
Jag har bara solcellsel medan min granne drog in "riktig" el för två år sedan.
Frågan är:
Finns det någon möjlighet (laglig) att kunna koppla vidare elen till "mitt" fritidshus?
Har det någon betydelse om man slår ihop fastigheterna?
Kolla först upp vad det kostar att dra in el via nätägaren. Har du tur så blir det ett schablonbelopp på säg 20-30’, nu när grannen redan har.

Att börja lägga tid och pengar på alternativa lösningar kan vara onödigt om det enkla svaret också råkar vara det billigaste.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Slås fastigheten ihop så blir det mycket renare. Då är det bara att fixa elen utan direkta problem. Bara gräva ned en markkabel och dra el från en elcentral till en annan. Det är helt lagligt att dra elen på sin egen fastighet, det är när en fastighet matar en annan som det blir en helt annan situation.

R Rogero skrev:
Ja man kan leda begränsad effekt med 50V över till ditt gamla fritidshus. Om man bara skall ha väldigt lite med el typ för belysning så kan man göra så. Denna lösning är dock inget som jag tror någon har nyttjat då det är mycket enklare med en kabel från ena till det andra huset.

Som tur är det ju inget du behöver hantera då du sålt huset.

Frågan är ställd enbart för att se vilka möjligheter den nye ägaren har att lösa detta på ett smart sätt, om möjligt.

R Rogero skrev:
Frågan är ställd enbart för att se vilka möjligheter den nye ägaren har att lösa detta på ett smart sätt, om möjligt.
Vad menar du med "koppla vidare"? Tänker du dig att det bara ska finnas ett avtal, där "du" och grannen gör upp svart för hur mycket var och en ska betala? Isåfall är det absolut olagligt. För att det ska vara lagligt måste fastigheterna slås samman.
Annars är det naturligtvis möjligt att koppla på serviceledningen vid din granne och dra den vidare till dig. Sen sätta upp mätarskåp och mätare hos dig. Men frågan är, som sagt, om det lönar sig, istället mot att få det inkopplat/draget av nätägaren.

Hemingway Hemingway skrev:
Slås fastigheten ihop så blir det mycket renare. Då är det bara att fixa elen utan direkta problem. Bara gräva ned en markkabel och dra el från en elcentral till en annan. Det är helt lagligt att dra elen på sin egen fastighet, det är när en fastighet matar en annan som det blir en helt annan situation.
A AG A skrev:
För att det ska vara lagligt måste fastigheterna slås samman.

Nej, det stämmer inte. Varje bostadshus på fastigheten ska ha en egen anslutning till elnätet.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Återigen, jag har sålt huset till grannen. Husen ligger enskilt ca 1 km från en mindre by.
Jag försöker utröna vilka alternativ det finns för köparen när det gäller uppkoppling med el.

R Rogero skrev:
Den nye ägaren drar nog bara en kabel från det befintliga huset skulle jag tro (troligtvis olagligt). Då elnätsbolaget inte har ett aktivt abbonemang på ditt gamla hus finns det ingen anledning att undersöka något heller. Han kommer nog undan om han vill.

Iaf om vi ska krångla till det så kan grannen nyttja paragraf 22a,b och c i undantagen för nätkoncession. Mig veterligen har det dock inte skett någon juridisk prövning av dessa undantag så det är lite svårt att veta vad som gäller exakt.

M merbanan skrev:
Iaf om vi ska krångla till det så kan grannen nyttja paragraf 22a,b och c i undantagen för nätkoncession.
De undantagen gäller bara om man kopplar in en produktionsanläggning.

• Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det stämmer inte. Varje bostadshus på fastigheten ska ha en egen anslutning till elnätet.
Enligt vilken princip då? Jag känner inte till elnätsbolag som jagat sommarstugeägare med fler byggnader på sin fastighet. Däremot kan de ju ha åsikter om en fastighet matar en annan. Men även det finns det flertalet av och de på elnätsbolagen brukar inte bekymra sig över dessa gamla synder.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Enligt vilken princip då?
enligt ellagen (1997:857). Läs i förordningen om undantag från kravet på nätkoncession så ska du se att det står så här bl a:

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas och användas utan nätkoncession.

Jag känner inte till elnätsbolag som jagat sommarstugeägare med fler byggnader på sin fastighet. Däremot kan de ju ha åsikter om en fastighet matar en annan. Men även det finns det flertalet av och de på elnätsbolagen brukar inte bekymra sig över dessa gamla synder.
Nej det är sant att många gamla fel får vara kvar. Men TS fråga var vad som var lagligt och möjligt vid en nyanslutning idag. Inte vad man såg mellan fingrarna med förra årtusendet...

• Gilla
GK100
  • Laddar…
useless useless skrev:
enligt ellagen (1997:857). Läs i förordningen om undantag från kravet på nätkoncession så ska du se att det står så här bl a:

6 § Ett internt nät, på vilket el överförs till anläggningar och byggnader som inte är avsedda som bostadshus och som ligger i omedelbar närhet till ett bostadshus, får byggas
Ja, det är paragraf 7 där som jag tänkte var aktuell i detta fall.

7 § Ett internt nät inom ett inhägnat område som är avsett för innehavarens egen räkning och dit allmänheten inte äger tillträde får byggas och användas utan nätkoncession.

7 § Ett internt nät inom ett inhägnat område som är avsett för innehavarens egen räkning och dit allmänheten inte äger tillträde får byggas och användas utan nätkoncession.
Den paragrafen är inte till för villa-/sommarstugetomter. Snarare industrier och liknande.

Hur hårddraget menas med "inhägnat område? Det låter som att det måste vara instängslat?
Inget tillträde för allmänheten.
Här avses det ju ett fritidshus på grannfastigheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.