Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, ingen större skillnad mot idag förutom att du får uppföra ett 1,2 m högt plank i gräns utan bygglov och utan grannes medgivande.

Om du har en byggnad inom 3,6 m får du bygga 1,8 m högt utan bygglov men kravet på grannes medgivande om du är närmare än gränsen än 4,5 m kvarstår om planket är mellan 1,2 och 1,8 m högt.
Tråkigt, för ett ögonblick vågade jag hoppas att jag hade missat några goda nyheter

Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur skulle detta skötas och funka i praktiken?
Ungefär som hastighetsövervakningen i trafiken, kamoflerade individer med lasermätare eller höjdkameror i grannskapen som ser när det skjuter skott för högt, typ.........

Eller några rimliga regler att förhålla sig till så pöbeln kan sköta det pragmatiskt.
Vad tycker du själv?
/Workingclasshero

• Gilla
  • Älska
Unikt namn och 1 till
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Utom detaljplan blir plank fritt
Även inom s.k. sammanhållen bebyggelse?

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Plank upp till i alla fall två meter borde vara grannars gemensamma sak att besluta om. Synd att det missades i bygglovslibersliseringen.
Jag tror att det kan ha varit så innan byggreglerna skärptes med den förenklade plan- och bygglagen.

1970 byggde min far ett hus och det står fortfarande ett minst två meter högt plank mellan den tomten och en grannes tomt.

Unikt namn
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ungefär som hastighetsövervakningen i trafiken, kamoflerade individer med lasermätare eller höjdkameror i grannskapen som ser när det skjuter skott för högt, typ.........

Eller några rimliga regler att förhålla sig till så pöbeln kan sköta det pragmatiskt.
Vad tycker du själv?
/Workingclasshero
En specialavdelning hos polisen utrustade med bötesblock och tumstock.
Släpp inte häcken för hög, då kommer trädpolisen och mäter raggen av dig!

Jag tänker i synnerhet på tråden om grannens gran som plötsligt blivit 50meter hög, där skulle verkligen trädpolisen behövts.

Unikt namn Unikt namn skrev:
En specialavdelning hos polisen utrustade med bötesblock och tumstock.
Släpp inte häcken för hög, då kommer trädpolisen och mäter raggen av dig!

Jag tänker i synnerhet på tråden om grannens gran som plötsligt blivit 50meter hög, där skulle verkligen trädpolisen behövts.
Plus vitt blinkande sken var 25e meter.
/W

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.