53 074 läst ·
125 svar
53k läst
125 svar
Tvingas beskära tujorna efter grannes anmälan
Tråkigt, för ett ögonblick vågade jag hoppas att jag hade missat några goda nyheterClaes Sörmland skrev:
Nej, ingen större skillnad mot idag förutom att du får uppföra ett 1,2 m högt plank i gräns utan bygglov och utan grannes medgivande.
Om du har en byggnad inom 3,6 m får du bygga 1,8 m högt utan bygglov men kravet på grannes medgivande om du är närmare än gränsen än 4,5 m kvarstår om planket är mellan 1,2 och 1,8 m högt.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Ungefär som hastighetsövervakningen i trafiken, kamoflerade individer med lasermätare eller höjdkameror i grannskapen som ser när det skjuter skott för högt, typ.........Unikt namn skrev:
Eller några rimliga regler att förhålla sig till så pöbeln kan sköta det pragmatiskt.
Vad tycker du själv?
/Workingclasshero
Produkter som diskuteras: "lasermätare"
Avståndsmätare
Avståndsmätare med laser är ett mycket exakt och effektivt verktyg för att mäta avstånd. De kan användas i flera olika situationer, från att uppskatta dimensioner av ett rum för renovering, till mer komplexa uppgifter inom byggbranschen,
Läs mer
Jag tror att det kan ha varit så innan byggreglerna skärptes med den förenklade plan- och bygglagen.Nötegårdsgubben skrev:
1970 byggde min far ett hus och det står fortfarande ett minst två meter högt plank mellan den tomten och en grannes tomt.
En specialavdelning hos polisen utrustade med bötesblock och tumstock.Workingclasshero skrev:
Släpp inte häcken för hög, då kommer trädpolisen och mäter raggen av dig!
Jag tänker i synnerhet på tråden om grannens gran som plötsligt blivit 50meter hög, där skulle verkligen trädpolisen behövts.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Plus vitt blinkande sken var 25e meter.Unikt namn skrev:
/W
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden