Jag ringde Länsstyrelsen när jag skulle röja rejält på min 4000m2 stora sjötomt och frågade vad jag fick ta. Svaret blev att det gick fint att plocka bort all gran vilket var den absoluta majoriteten av träden. Merparten av övriga träd ville jag ändå behålla. Detta var ca 10år sedan i Västra Götaland. Om det var korrekt eller ej vet jag inte men ingen har klagat iaf.