P
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Och när kommunen faktiskt gör något då blir det, surprise suprise, också gnäll!
Jag skulle också gnälla om kommunen klippte sönder min egendom (ljusslingan). Jag kanske t.o.m. skulle polisanmäla kommunen för skadegörelse om den inte ersatte egendomen.

P
U Utsliten och utdömd skrev:
Fast i detta fallet är det ju tjänstemän på bygglovsenheten och inte politiker i en nämnd
Jag försökte vara lite sarkastiskt.
Fast bara lite. Högste ansvariga för den kommunala verksamheten är kommunfullmäktige.

P
Problemet är ju om det skapar problem på sikt! Ett tydligt exempel är om häcken växer på en tillsynes ”oanvänd” yta längst tex en väg eller cykelväg. Men marken är sparad i strategiskt syfte och att det ligger ledningar under. Helt plötsligt ska kommunen plöja ner en ny ledning och så går inte det för ja, där står en häck.
Lös inga problem innan de har blivit problem.
Jag har haft liknande problem längst järnvägen där folk tagit järnvägsfastigheten i anspråk och sen av ”hävd” sagt att vi skulle ersätta dom för helt plötsligt kunde de inte underhålla sin häck när vi grävde bort deras plattor de lagt i Trafikverkets dike. Det kostade skattepengar…
Varför kostade det skattepengar? De som hade lagt dit plattorna skulle väl ta bort dem efter uppmaning?
(. Får inte dagisbarn lära sig att skilja på mitt och ditt numera? .)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag skulle också gnälla om kommunen klippte sönder min egendom (ljusslingan). Jag kanske t.o.m. skulle polisanmäla kommunen för skadegörelse om den inte ersatte egendomen.
Men om du satt upp din slinga på kommunens mark och den inte är så tydligt markerad att den som klipper ser den hade det nog gått som olyckshändelse från kommunens sida eller till och med oaktsamhet från din sida och du hade fått stå för förlusten själv. Är ljusslingan inte tänd när de klipper är det inte alls säkert att de noterar en tunn svart tråd i bladverket.

P
Slingan satt väl på planket och inte på marken?
Står planket på kommunens mark?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Upplägget kallas enskilt huvudmannaskap för allmän plats eller möjligen storkvarter, ofta involverar det en samfällighetsförening.
Man behöver ingen samfällighetsförening, det räcker med en gemensamhetsanläggning (GA).
Det fick jag reda på att vi var med i, ihop med ett fåtal grannar. Det finns en grusstig mellan husen och när stigen svänger mot nästa gata har den en allmänning kring sig mellan en cykelbana på ena sidan och en granne på andra sidan. Kommunen ville bygga på marken och behövde då upphäva GA:n som jag inte hade koll på att jag var med och ansvarade för att sköta. Jag har skött den ändå och klippt sly och annat för att det skall bli ljusare på stigen (en skolväg), och känt att jag var en riktig gerillakrigare. Jag hade hela tiden kunnat röja öppet i dagsljus men missade det :-)

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
d3katja d3katja skrev:
Man behöver ingen samfällighetsförening, det räcker med en gemensamhetsanläggning (GA).
Det fick jag reda på att vi var med i, ihop med ett fåtal grannar. Det finns en grusstig mellan husen och när stigen svänger mot nästa gata har den en allmänning kring sig mellan en cykelbana på ena sidan och en granne på andra sidan. Kommunen ville bygga på marken och behövde då upphäva GA:n som jag inte hade koll på att jag var med och ansvarade för att sköta. Jag har skött den ändå och klippt sly och annat för att det skall bli ljusare på stigen (en skolväg), och känt att jag var en riktig gerillakrigare. Jag hade hela tiden kunnat röja öppet i dagsljus men missade det :)
Haha, var samma där jag växte upp. All mark mellan tomterna var små marksamfälligheter så olika uppsättningar fastighetsägare ägde dem samfällt. Någon äldre visste om detta men de flesta hade inte aning, t ex mina föräldrar. Alla klagade på att kommunen inte skötte marken, vilket egentligen inte var så konstigt när den var samfällt ägd och aldrig inlöst av kommunen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det undrar jag också och jag antar att det beror på att medarbetarna på kommunen inte förstår jordabalkens reglering av fastigheter och tror att häcken som står rotad på kommunens mark tillhör grannfastigheten.

Kombinerat med någon stollighet av typen: "Vi måste behandla alla fastighetsägare i kommunen lika, vi kan inte röja just den här fastighetsägarens häck för då skulle vi behöva röja tusentals häckar." Ett lackmustest för att identifiera stollighet i kommunal sektor är när medarbetarna börjar prata om "likabehandlingsprincipen", då vet man att de inte tänker rationellt och försöker undfly ansvar.
"Försiktighetsprincipen" likaså......
/W

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Väldigt sant!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.