Hej
Tar tacksamt emot alla tips.
Sambon och jag har ett barn tillsammans och blivande husägare. Vi kommer teckna full livförsäkring motsvarande lånet, vi är varandras förmånstagare dvs om jag dör får sambon utbetalningen och kan lösa grabbens lån på huset som han ärver. Vi är ej gifta.
Vilka fällor kan vi hamna i när vi inte har samboavtal och inte är gifta och saknar testamente?
Tar tacksamt emot alla tips.
Sambon och jag har ett barn tillsammans och blivande husägare. Vi kommer teckna full livförsäkring motsvarande lånet, vi är varandras förmånstagare dvs om jag dör får sambon utbetalningen och kan lösa grabbens lån på huset som han ärver. Vi är ej gifta.
Vilka fällor kan vi hamna i när vi inte har samboavtal och inte är gifta och saknar testamente?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
"Fällorna" kan väl vara hur många som helst
Varför gör ni inte det juridiska enkelt för er och gifter er bara?
Tar bara en kvarts timme på rådhuset en lördagsförmiddag.
Sedan kan ni lägga energin på varandra, barnet och husletandet
Och titta på era kollektivavtal/anställningsavtal innan ni börjar teckna individuella försäkringar.
Där, i gruppförsäkringarna, brukar det ingå rätt generösa livförsäkringar.
Varför gör ni inte det juridiska enkelt för er och gifter er bara?
Tar bara en kvarts timme på rådhuset en lördagsförmiddag.
Sedan kan ni lägga energin på varandra, barnet och husletandet
Och titta på era kollektivavtal/anställningsavtal innan ni börjar teckna individuella försäkringar.
Där, i gruppförsäkringarna, brukar det ingå rätt generösa livförsäkringar.
Jo det är precis så som sambons tankar är. Och jag håller med, men jag vill verkligen fira bröllopet med svensexa, möhippa och fest vilket inte går av flera olika anledningar. Men likväl har jag nu förberett hindersprövning och namnbytes blanketter....
Frågan var uppe nu och vi funderar på vad som händer. Eftersom vi kommer teckna livförsäkringar så kom vi faktiskt inte på någon annan "fälla" dvs det verkar inte finnas någon praktisk fördel med att gifta sig. Så vad är dessa fällor? Något med barnen har jag hört men jag är inte klok på vad.
Frågan var uppe nu och vi funderar på vad som händer. Eftersom vi kommer teckna livförsäkringar så kom vi faktiskt inte på någon annan "fälla" dvs det verkar inte finnas någon praktisk fördel med att gifta sig. Så vad är dessa fällor? Något med barnen har jag hört men jag är inte klok på vad.
Man kan gifta sig i smyg och ha festen ett år senare....
Ang fällor så är det helt enkelt enklare att gifta sig. Det är som ett färdigt paket med allt man behöver, medan samboavtal och reciproka livförsäkringar mer är a la carté.
Ang fällor så är det helt enkelt enklare att gifta sig. Det är som ett färdigt paket med allt man behöver, medan samboavtal och reciproka livförsäkringar mer är a la carté.
I och med att ni inte har några särkullbarn finns bara "fällan" att sonen ärver den som dör, vilket leder till att man får en överförmyndare som gör de större ekonomiska besluten för honom, dvs bestämmer om huset ska säljas, eller om du kan byta hans ärvda del mot pengar. Det är ju också en hel del papper som behöver skrivas, jämfört med om man istället gifter sig.
Själv skiter jag i romantiken, När jag blev gravid gifte vi oss i rådhuset med två kompisar som vittnen och hade sedan kalas hemma, med två bröllopstårtor eftersom vi har helt olika åsikt om vilken sort som är godast
Själv skiter jag i romantiken, När jag blev gravid gifte vi oss i rådhuset med två kompisar som vittnen och hade sedan kalas hemma, med två bröllopstårtor eftersom vi har helt olika åsikt om vilken sort som är godast
För vår det (sambos utan barn) så fick vi rådet av banken att skriva ett testamente om vi ville att huset skulle tillfalla den andre partnern i fall av att den ena går bort. Den livförsäkring vi tecknade hos banken täcker vår respektive halva av lånet så rent ekonomiskt skulle den ena kunna bo kvar om den andre skulle gå bort.
Utan testamente kommer min sambos 50% av lagfarten på huset inte föras över till mig om hon går bort utan den ärver istället hennes föräldrar. Jag kommer alltså rent ekonomiskt att kunna bo kvar men risken finns att jag få bo tillsammans med svärmor
Därav ansåg banken att testamente var viktigt.
Nu har det snart gått 5 år sedan vi köpte huset och vi har ännu inte kommit oss för att skriva något testamente så nu drog jag till med ett frieri istället.
Utan testamente kommer min sambos 50% av lagfarten på huset inte föras över till mig om hon går bort utan den ärver istället hennes föräldrar. Jag kommer alltså rent ekonomiskt att kunna bo kvar men risken finns att jag få bo tillsammans med svärmor
Nu har det snart gått 5 år sedan vi köpte huset och vi har ännu inte kommit oss för att skriva något testamente så nu drog jag till med ett frieri istället.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Har man bott tillsammans några år och till och med skaffat barn har man säkert hunnit med en hel del romantik redan.Jonatan79 skrev:
Vi gjorde något liknande, fast våra två barn, tre år resp. fyra månader gamla, var också med under vigselakten.Anna_H skrev:
Efter middagen tog vi och vännerna med barnen till pulkabacken
Men varför gifte vi oss efter att ha levt 12 år "i synd"?
Jo, min farsa gav order till min sambo att vi skulle gifta oss.
Annars skulle hon inte kunna få någon änkepension, för det var en lagändring på gång
Äktenskap har ingenting med kärlek att göra. Det är ett strikt juridiskt förfarande för att få allting att fungera smidigt den dagen den ena dör eller då man inte längre vill leva tillsammans.Jonatan79 skrev:
Nu låter jag kanske lite bitter men innan ni tycker alldeles för synd om min fru så kan jag säga att hon delar min uppfattning. Kärlek och romantik är något som man får eller skapar på andra sätt i sin relation. Just undertecknandet av pappret om giftemål är inte så speciellt utan det är hur man behandlar varandra i vardagen.
Mitt råd till TS är att gift er så fort ni kan, borgligt är ju effektivast. Ni behöver inte berätta föra någon annan om ni inte vill utan framåt vårkanten planerar ni in en bröllop i kyrka eller rådhus beroende på vad ni vill och då kan ni ha alla fester och svensexor som ni vill. Vilken av dagarna som ni räknar som bröllopsdag kan ni bestämma efter det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nej det gick braKnockOnWood skrev:
Ur ett romantiskt perspektiv var det ett bra drag. Ur ett ekonomiskt perspektiv återstår att se. Det är farligt att låta henne se för mycket romantiska "tjejfilmer". Fick sälja en av bilarna bara för att finansiera ringarna :eek:
Vilket möjligen kan vara en bra sak den dagen det börjar bli lite motvind.yonna skrev:
Äktenskapet som institution har absolut ingenting med romantik att göra, det är mest amerikansk tramsfilm som vill få oss att tro det. Äktenskapet är däremot ett färdigt civilrättsligt paket för två personer som vill leva tillsammans under vissa förutsättningar. Det handlar också om äganderätt och arv, två mycket viktiga konceptet i de flesta kulturer. Titta på vad äktenskapet har varit historiskt och fortfarande är idag i många länder...
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Vi valde att gifta oss nu när vi håller på att bygga hus. Kändes absolut enklast. Tog 5 minuter i stadshuset och vittnen fanns att "låna" där.