Hej!

Mitt första inlägg här, skriver för att jag är nybörjare helt enkelt som köpt första huset med frun och nu insett att man inte har rätt till ROT avdrag för renoveringarna vi påbörjat.

Det har varit ett pensionat tidigare men som inte använts under flera år, och vi vill nu bo där själva utan att bedriva någon verksamhet.

Har fått bygglov beviljat om ändrad användning, och tänkte att det inte borde vara några problem att få det ändrat såhär innan årets slut så att vi kan använda vårt ROT. Men tydligen är det svårare än trott då Skatteverkets handläggare på ROT avdelningen säger att ja men det ska inte vara några problem, gör såhär. Men när man väl hamnar hos en sur handläggare på fastighetstaxering menar hon att det nästan är omöjligt att göra innan nästkommande år.

Min fråga är bara om någon har gjort detta tidigare, eller har någon input på vart jag ska vända mig härnäst? Man lir helt knäckt eftersom myndigheterna knappt vet något själva och bara skickar runt en som en yr höna...

Vet att ändrad användning är gjord i kommunen. Därefter visste inte de mer, Handläggaren på ROT avdelningen väntar tills omtaxeringen är gjord. Men hur tusan ska vi få det löst?

Tusen tack för svar!

/Knäckt Förstagångs husägare

Nu funderar jag lite fritt.

Om man flyttar under året så ändrar man ändå inte till vilken kommun man betalar sin inkomstskatt förrän vid nästa årsskifte. Så att din inkomstdeklaration endast hanterar en kommunalskattesats varje kalenderår.

Och med fastighetstaxeringsvärden är det samma sak. Även om beslutet fattas någon gång under året så laborerar inte skatteuträkningen med dessa olika värden under samma år utan det nya värdet tillämpas först från nyår, i nästa års deklaration.

Kan det vara så hon menar?
Du kan visst taxera om fastigheten.

Men i din deklaration/inkomstskatteuträkning så kommer den klassning huset hade vid årets början att vara den som gäller dvs. ej möjlighet till ROT i år.

Nu hittade jag:
Fastighetstaxeringslagen kap. 1
3 § Med taxeringsår menas i denna lag det kalenderår för vilket fastighetstaxering bestäms.
Beslut om fastighetstaxering som fattas vid allmän eller förenklad fastighetstaxering eller genom ny taxering vid särskild fastighetstaxering skall gälla från ingången av det taxeringsår då sådan taxering sker till ingången av det taxeringsår då beslut fattas nästa gång.
6 § Fastighetstaxering skall ske på grundval av fastighets användning och beskaffenhet vid taxeringsårets ingång. Lag (2001:1218).

Beslut om fastighetstaxering gäller alltså för hela kalenderår.
Och de ska bygga på de förhållanden som gällde då året påbörjades.
Så om ni gör en ändring av användningen någon gång under 2016,
så kommer den nya typkoden att gälla från 1 januari 2017.

(inte helt som jag spånade ovan, men i praktiken samma konsekvens för TS när det gäller avdrag i inkomstskattedeklarationen)

Så skicka in om ändringen direkt efter nyår när du kan redovisa vilken exakt status huset hade 1 januari, så kommer du att kunna göra ROT-avdrag från nästa år!

Är alla säkra på att detta verkligen styrs av taxeringskoden?

ROT reglerna talar ju bara om att det skall vara en fastighet man använder för sitt boende osv.

B
Jag har erfarenhet av omtaxering till småhus. I mitt fall var de väldigt tillmötesgående hos Skv, jag ringde och pratade med dem och de skickade en blankett för småhustaxering som jag fyllde i enligt anvisningarna. Det var allt som behövdes, fick iofs vänta några månader från att jag skickade in blanketten tills beslutet kom (och det var inget årsskifte under min väntetid). När beslutet väl kom hade det blivit lite fel, men det gick att ordna per telefon med efterföljande skriftlig bekräftelse.

Steg 1 i ändringsprocessen hos Skv verkar vara att fylla i en småhustaxeringsblankett, har ni gjort det? Är blanketten ifylld och inskickad har jag för mig att det kan finnas möjlighet till ROT-avdrag (hittar inte min källa till den infon just nu, återkommer ev.)

hempularen skrev:
Är alla säkra på att detta verkligen styrs av taxeringskoden?

ROT reglerna talar ju bara om att det skall vara en fastighet man använder för sitt boende osv.
Nja:confused: Jag läste som att det var typkoden som var hindret ifrån TS inlägg och att detta var info från skatteverket. Det finns väl ingenting annat i taxeringen som kan ha minsta påverka på ROT-bedömningen så jag antog att typkoden var den springande punkten där, och eftersom TS talar om den ändrade användningen som central för frågan...?

https://www.skatteverket.se/privat/...arotavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
"Bostaden måste vara ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt. Även fritidshus räknas som bostad."

Tror "vara ett småhus" anses vara samma sak som att det är typat så. Eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.