Hej!

Mitt första inlägg här, skriver för att jag är nybörjare helt enkelt som köpt första huset med frun och nu insett att man inte har rätt till ROT avdrag för renoveringarna vi påbörjat.

Det har varit ett pensionat tidigare men som inte använts under flera år, och vi vill nu bo där själva utan att bedriva någon verksamhet.

Har fått bygglov beviljat om ändrad användning, och tänkte att det inte borde vara några problem att få det ändrat såhär innan årets slut så att vi kan använda vårt ROT. Men tydligen är det svårare än trott då Skatteverkets handläggare på ROT avdelningen säger att ja men det ska inte vara några problem, gör såhär. Men när man väl hamnar hos en sur handläggare på fastighetstaxering menar hon att det nästan är omöjligt att göra innan nästkommande år.

Min fråga är bara om någon har gjort detta tidigare, eller har någon input på vart jag ska vända mig härnäst? Man lir helt knäckt eftersom myndigheterna knappt vet något själva och bara skickar runt en som en yr höna...

Vet att ändrad användning är gjord i kommunen. Därefter visste inte de mer, Handläggaren på ROT avdelningen väntar tills omtaxeringen är gjord. Men hur tusan ska vi få det löst?

Tusen tack för svar!

/Knäckt Förstagångs husägare

Nu funderar jag lite fritt.

Om man flyttar under året så ändrar man ändå inte till vilken kommun man betalar sin inkomstskatt förrän vid nästa årsskifte. Så att din inkomstdeklaration endast hanterar en kommunalskattesats varje kalenderår.

Och med fastighetstaxeringsvärden är det samma sak. Även om beslutet fattas någon gång under året så laborerar inte skatteuträkningen med dessa olika värden under samma år utan det nya värdet tillämpas först från nyår, i nästa års deklaration.

Kan det vara så hon menar?
Du kan visst taxera om fastigheten.

Men i din deklaration/inkomstskatteuträkning så kommer den klassning huset hade vid årets början att vara den som gäller dvs. ej möjlighet till ROT i år.

Nu hittade jag:
Fastighetstaxeringslagen kap. 1