Ja som rubriken antyder har jag hittat fukt/mögelskador bakom kylen. Problemet är att någon har petat till röret där kondensen/avfrostningen från kylen ska rinna ut. Normalt ska detta droppa ut på kompressorn och dunsta eller i värsta fall hamna i en större behållare och sedan försvinna av sig själv, men nu var röret ur position och det har droppat utanför avsedda behållare.

Detta har sannolikt pågått länge för metallen i ena nedre hörnet av kylen var rostigt, och golvspåskivan samt väggskivorna är fuktskadade/mögliga. Tidiagre ägare har gjort nån slags speciallösning där kyl och frys är "inbyggt" i ett gammalt "hål" där det en gång har varit garderober. Filuren har sannolikt fixat elen själv också då uttagen till kyl/frys hänger löst och är inskarvat på ett annat vägguttag.

Jag upptäckte detta när dom nya kyl/frysskåpen skulle sättas in idag. Har aldrig dragit ut dom gamla då dom stod på en "plattform ca 20-25 cm över golv och det verkade extremt meckigt att få ned/upp dom.

jag undrar helt enkelt om det är så att jag skulle ha dragit ut skåpen innan köp (köpte huset i okt förra året) trots att det föreligger stor riskt att man tar sönder dom eller andra inventarier t.ex kaminen som är i fallområdet från kyl/frys?

Jag vill påstå att detta borde vara ett dolt fel då både fukt och elen är enormt svåra att upptäcka utan att mer ller mindre riva och förstöra.

Borde besiktningasmannen ha kikat bakom?
Jag VET att tidigare ägare visste om åtminstone att elen bakom inte var helt ok då dom har fixat med det.

Jag kan relativt enkelt kapa ur dom skadade spånskivorna och fixa till det, samt snygga till elen lite, är det då någon poäng att försöka hävda dolt fel?

Anledningen till att jag öht funderar på att börja klaga hos tidigare ägare är att det börjar bli många små fel som har upptäckts sedan köpet. Inget av dom är i sig väldigt allvarligt eller väldigt dyrt att fixa, men totalen börjar göra att man är ganska feed up på överraskningar som varken säljare eller besiktningsman har nämnt trots att dom vetat om det.

Hur gammalt är huset? Mitt hus från 1930 räknar jag med att det är en del hemmapul, och ligger i mitt intresse att ta reda och åtgärda dessa, även om det är småpengar och det kan vara frustrerande. Om det vore ett nyare hus så skulle det vara mer oacceptabelt.

Om det är ett dolt fel eller inte beror nog också på åldern av köket och den standard du kan förväntas kunna ställa.
Oavsett så har jag svårt att se det som ett dolt fel.

Ofast genomför besiktningsmannen en ockulär besiktning av fastigheten, och då ingår inte att mer eller mindre riva eller förstöra ett kök.

Jag har stött på rekommendationen att ha samma typ av plastskydd under kylskåpet som man brukar ha under diskmaskinen. Det är just för att undvika sådant här. Jag tror att du har svaret i meningen:

"Jag kan relativt enkelt kapa ur dom skadade spånskivorna och fixa till det, samt snygga till elen lite"

Det är inte värt att bråka om även om det mot förmodan skulle kunna klassas som ett dolt fel. Gamla hus har normalt en massa irriterande småfel.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att även i ett fall som ditt så ingår det i undersökningsplikten att dra ut kyl o frys. Men inte helt solklart.

Iom. att det låter som det är väldigt liten skada, så har du i princip inte rätt till ersättning även OM det är ett dolt fel. Ersättningen skall i första hand baseras på värdet av huset om felet hade varit känt vid köpet. Ersättningen är alltså inte vad det kostar att åtgärda utan skall motsvara värdeminskningen vid en försäljning om felet är känt.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Att fixa o åtgärda felet tar kortare tid o leder till lyckligare människor...glöm nu inte att göra en lösning där du enkelt kan dra ut kyl o frys samt städa bakom och där kondens inte skadar huset.

Förslag bygg en utdragbar platta på hjul så att du får luftväxling kring kyl o frys o enkelt att dammsuga. Sedan sätter du ett vanligt jordat vägguttag eftersom du ju inte får ha fast ansluten utrustning via förlängningssladd.

Att blanda in Jurister o andra i verkligheten bör undvikas i det längsta då det leder till kostnader o lidande utan att grundproblemen löses

Oj här var det många svar!:)

Huset är byggt -79. Dock är köket och vitvarorna bytta 2003 av förra eller förrförra ägaren.
jag inbillar mig att dom vi köpte av borde ha sett fukten när dom flyttstäda. Man ska väl städa bakom kylen då?

Diskmaskinsunderlägg har jag köpt till dom nya skåpen, så detta kommer inte hända igen.

Då blir det alltså till att leka hantverkare idag då och kapa ur fukt.

Tack för alla svar!:)

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.