Oavsett så löste låsningen upp sig och TS kom vidare mot det enda viktiga genomförd affär till rimligt pris...nu håller jag tummarna att det löser sig för än kan saker hända...

Fast det är ju int strikt köparens problem. Visserligen kan uttalandet tolkas som att mäklaren villkorar sin ersättning med att förs. bolaget skall ta på isg kostnaden, men det är en tolkning som knappast funkar om även denna del av affären skulle bli föremål för granskning av fastighetsmäklarunspektionen.

Mäklaren har gjort bort sig, och blivit påkommen med byxorna nere. Nu tror jag att han kommer att vilja få den här affären så långt bakom sig som möjligt och så fort som möjligt.

Hej igen,

tänkte berätta lite hur det gått för oss, än så länge.

Mäklaren kontaktade som sagt oss och sa att han kommer anmäla sig själv, på så sätt kommer vi kunna få ersättning det utlovade arbetet bekostat av deras försäkringsbolag.

Vi fick även slutdatum för hävning framflyttat till dess att en rörmokare återkom med ett pris.

Rörmokaren gav oss ett pris på 35,000kr exkl. återställning av uppsågade golv i 3 av rummen, men vi accepterade detta och sa att vi får stå för den kostnaden själva. Mäklarfirman accepterade offerten och gjorde sedan en anmälan.

Vi har nu flyttat in i huset och allt är klart. Och i förra veckan återkom FRN, Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd, där de vill att vi kommer med bevisning.

En förutsättning för att en mäklare ska vara skyldig att ersätta skada är att han varit oaktsam/vårdslös. Det är således viktigt att NI utvecklar närmare om på vilket sätt NI menar att mäklaren varit vårdslös vid förmedlingen. Även om fastighetsmäklaren skulle anses ha varit vårdslös är en ytterligare förutsättning att NI lidit ekonomisk skada. Det är därför viktigt att NI närmare utvecklar på vilket sätt NI anser att NI lidit skada och hur NI beräknat ERT ersättningskrav. Nämndens handläggning är enbart skriftligt, vilket innebär att det INTE är möjligt att ta upp annan än SKRIFTLIG BEVISNING.

Dom är väldigt tydliga med att det enbart är skriftlig bevisning som gäller, våra inspelningar av mäklaren är således ej användbara.

Vi har ställt in oss på att vi får leva utan värme i halva huset tills ess att vi har råd att utföra detta själva.

Tack igen för alla tips. :)

Du kan ju skriva ner vad som sägs i inspelningarna så är den skriftlig.
Jag antar att det som nämnden vill slippa är att folk ringer till dem och ska berätta om alla problem och vad som har hänt i flera timmar. Det skulle ju bli en ohållbar arbetssituation för dem i så fall. Skriv ner vad som har hänt och motivera allting samt hänvisa till att ni har ljudinspelningar och skriv ner kärnan i vad som sägs i dessa.

• Gilla
Plåthuset och 2 till
  • Laddar…
Har ni någon skriftlig bevisning där mäklaren erkänner sitt "misstag"? Det kanske kan funka.

Har ni inte fått något som helst på mail från mäklaren, tex kopia på hans anmälan av sig själv?

Om inte är det väl läge att dra iväg ett mail till mäklaren och efterfråga det?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Transkribera det inspelade samtalet och skicka med inspelningen på en CD.

Hej,

Jo, vi fick se hans anmälan mot sig själv... där har han gjort en vändning och pekar nu ut säljaren som "bad guy". Detta är något han aldrig ansett eller påpekat tidigare, vare sig skriftligt, telefon eller när vi tre haft möten om detta (jag, säljaren och mäklaren).

Mäklaren gör det väldigt tydligt i sin anmälan att allt han sagt är sådant som säljaren sagt till honom. Förstod att det skulle bli så när vi väl gått igenom köpet fullt ut, men lite naiv blev man ändå när han erbjöd att anmäla sig själv.

I mitt brev till FRN har jag transkriberat vad han sa över telefon, samt att säljaren aldrig målats upp som problemet fram tills denna anmälning gjorts. Samt att säljaren sagt att han inte ens blivit tillfrågad om dessa åtgärder, dock så har han vart väldigt tydlig med i ett papper till mäklaren vad som skulle åtgärdas (småsaker som lister etc.). Detta papper skickade mäklaren till mig efter att allt detta uppdagade sig och skrev till mig "Detta är det enda säljaren sagt att han ska åtgärda". Det var efter detta mejl mäklaren fick sin inspelning och ändrade sin attityd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.