Status
Inte öppen för fler kommentarer.
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, inte när det gäller brottslighet. Men det är som sagt få människor överlag som är som "folk är mest". De flesta brotten begås av en mycket liten del av befolkningen. Och denna del av befolkningen är avvikande i många avseenden. Framförallt när det gäller vissa personlighetsdrag och personlighetstyper. Även om man inte skall överdriva hur stor påverkan dessa har.

Inget av detta har något att göra med "bättre människor". Det är ett annat och mycket mera diffust begrepp.

Det är just den inställningen som jag å det bestämdaste vänder mig emot. Det finns inget som tyder på det, och ingen forskning som stöder ett sådant förhållningssätt. Vissa grupper är helt enkelt bättre på att bete sig på vissa sätt. Det är inte mera kontroversiellt än att säga att landslaget i fotboll är bättre på att spela fotboll än gemene man. De skulle nämligen inte vara med i landslaget i fotboll om de inte vore det.
Det blir väldigt konstigt när du först säger att det är en konstig människosyn att anse att advokater är som människor är mest, och sedan menar på att de är som människor är mest för att sedan avsluta med att de är bättre människor bara för att fotbollspelare är bättre än andra på att spela fotboll.

Advokater är säkert bättre på att vara advokater än andra människor, men det betyder inte att de är hederligare än andra människor.

Att avsaknaden av undersökningar som visar att advokater är som människor är mest, skulle vara ett argument för att advokater inte är som människor är mest, är helt befängt, och det är jag övertygad om att du är fullt medveten om. Annars skulle det innebära att jag är Gud, eftersom det inte finns någon undersökning som bevisar motsatsen.

Redigerat:
Det finns inget som tyder på att det finns någon "herre" och att han skulle skapat oss, nej. :)
Det där är helt och hållet din subjektiva uppfattning. Andra, som har motsatt uppfattning, kan peka på precis vad som helst, och säga att just det tyder på att det finns en herre som har skapat oss. Alla levande väsen, eller Bibeln, bara för att ta ett par exempel ;)

thomasx skrev:
Det blir väldigt konstigt när du först säger att det är en konstig människosyn att anse att advokater är som människor är mest, och sedan menar på att de är som människor är mest för att sedan avsluta med att de är bättre människor bara för att fotbollspelare är bättre än andra på att spela fotboll.
Jag har inte sagt att de är bättre människor. Så ditt resonemang faller redan där.

thomasx skrev:
Att avsaknaden av undersökningar som visar att advokater är som människor är mest, skulle vara ett argument för att advokater inte är som människor är mest, är helt befängt, och det är jag övertygad om att du är fullt medveten om. Annars skulle det innebära att jag är Gud, eftersom det inte finns någon undersökning som bevisar motsatsen.
Öh, det där förstog jag inte ens. Eller har tid att försöka gre ut...

P
Det är just den inställningen som jag å det bestämdaste vänder mig emot. Det finns inget som tyder på det, och ingen forskning som stöder ett sådant förhållningssätt. Vissa grupper är helt enkelt bättre på att bete sig på vissa sätt. Det är inte mera kontroversiellt än att säga att landslaget i fotboll är bättre på att spela fotboll än gemene man. De skulle nämligen inte vara med i landslaget i fotboll om de inte vore det.
Det är riktigt. Vissa grupper är helt enkelt bättre på att bete sig på vissa sätt. Samtidigt är de sämre att bete sig på andra sätt?

I dagarna kom den nya utredningen kring 3-12 reglerna, se nedan.

http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/11/sou-201675/

Förändringarna har orsakats p.g.a.mer eller mindre seriösa personer har ägt aktier i företag där de är verksamma via ett eget få-mans bolag. Dessa skalbolag driver ingen egentlig verksamhet. Genom att ta utdelning till sitt få-mans bolag undviker man inkomstbeskattning. Om man sedan tar utdelning via sitt få-mans bolag betalar man bara 20% i skatt. Ett vårbiträde betalar över 30% i skatt.

Hur många av dessa knickedicker uppskattar du är advokater? Samma sannolikhet att hitta en advokat i denna grupp som att vinna på lotto?

Jag tycker det är hög tid att avbryta den här diskussionen, som spårat in på hur förträffliga människor advokater är eller inte. Med andra ord urspårad.

/moderator

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.