Mikael_L
Henrik Christenson skrev:
Hej,

Jag har ett stort träd som står vid tomtgränsen till granntomten som är obebyggd för närvarande. Trädet har ett antal grenar som sticker in på grannens tomt, några flera meter. Trädet var uppvuxet och fanns på tomten när vi köpte huset för ett par år sedan

Vad gäller rent juridiskt?
Rent juridiskt så ska grannen ge dig möjlighet att själv kapa det som sticker över tomtgränsen, t.ex. en veckas frist. Sen kan han kapa fritt på både grenar och rötter som går över tomgränsen.

Han ska förvisso också ha olägenhet av grenarna eller rötterna, men det har man naturligtvis alltid innan man börjar kapa. :)
Olägenheten är inte specificerad, så det kan vara nästan vad som helst.

Rent moraliskt så bör du hjälpa till med att kapa och frakta bort grenarna, det är ju inte din grannes fel att ditt träd inkräktar på dennes tomt, så jag tycker inte grannen ska få besvär och arbete med din skit.

Och rent praktiskt, och för framtiden, så bör du överväga att ta bort trädet helt nu. Om det är svårt att fälla åt annan riktning än in på granntomten så kan du kanske nu få bort det med en enkel och billig fällning om det inte står något hus där än och grannen ger sitt medgivande.
Passar du inte på nu så kanske du måste anlita en arborist med skylift för något tiotusental kronor om några år när trädet måste bort och det är hus och anlagda trädgårdar åt alla håll.

harry73
Det hjälper för vissa rötter men inte för alla. Din tolkning påminner mig om en annan tråd med lika konstiga idéer

gemini1 skrev:
Håller med om att det ofta är problem med stora träd.Det vore ju mycket enklare om den som har ett stort träd också var skyldig att ta hand om alla löven för det är ju bara när det blåser de faller av..

...

Har samma problem. Min granne har en stor bok precis i gränsen till min uppfart, säkert 50 % av kronan är över min mark. Det medför två problem en helvets massa löv till hösten. Och vad värre är ett gäng duvor har fattat tycke för trädet och dessa skiter på ett sätt som gör att jag inte kan parkera på hela uppfarten. Grannen känner inte för att fälla trädet och är bra på alla andra sätt. Fast löv kan man kratta och duvor kan man skjuta.

harry73
@slaskman
Då får man bestämma sig för hur allvarlig man tycker det är, och vill du ha bort grenar, då berättar man för grannen att du kommer att ta bort allt som hänger över din tomt och stör dig och att du tänkte göra det senast nästa sommar, men att han gärna får göra det själv eller med hjälp av arborist innan det.

Ännu bättre är så klart om du första året tar bort de som stör mest, för att kolla om det blir en förbättring. Då kan de senare ta mer om det behövs. Då får också grannen tid att vänja sig vid tanken

harry73 skrev:
Det hjälper för vissa rötter men inte för alla. Din tolkning påminner mig om en annan tråd med lika konstiga idéer
Ööh va? :x
På vilket sätt är det en konstig idé att inte vilja få en dränering för 100+kkr förstörd?

Nu har jag en bra relation med min granne och träden fanns redan innan både jag och grannen köpte.

Men ingen av oss trodde att rotverket var så omfattande och sträckte sig så långt.

Och nu finns det normalt inget vatten i dräneringen så jag tror inte rötterna kommer söka sig in i den.

Och vad juridiken anser att ett strikt ansvar är vet jag inte..

Men grannen är informerad om "problemet"

Jarlingar skrev:
Men ingen av oss trodde att rotverket var så omfattande och sträckte sig så långt.
När vi bytte avloppsstammarna under källargolvet var det rötter från en björk som hade stått ett par meter från huset.
Rötter följde stammarna ända in till en golvbrunn precis invid hjärtväggens sula, 4 meter in.

Stora träd både vid hus, och tomtgränser, är en styggelse!

harry73
Jarlingar skrev:
Och vad juridiken anser att ett strikt ansvar är vet jag inte..
Kom med en länk till den texten. Det är mycket möjligt att jag har fel, men just nu utgår jag ifrån att du missförstod eller misstolkade det du läste.

Ett rättsfall ända upp i HD där någon olovligt och vidrigt fällde några träd på grannfastigheten och blev dömd.
Böter + skadestånd för värdeminskning på grannfastigheten.

Tror han tyckte det var värt pengarna, grannsämjan var troligen redan körd för längesen.

Troligen är det bäst att bita i det sura och hålla ordning på dina träd så de inte stör grannen och du själv kan njuta av dem.
Hur mycket tror du din fastighet minskar i värde om trädet dör, tas bort?

harry73
JAJansson skrev:
Ett rättsfall ända upp i HD där någon olovligt och vidrigt fällde några träd på grannfastigheten och blev dömd.
Hur är detta med sakfrågan att göra?

MagHam skrev:
Eller så biter man i det sura äpplet och inser att det kanske trots allt är bäst om ens egna träd inte ockuperar annans mark (oavsett vad lagen säger).
Eller så biter alla i det sura äpplet och inser att trädet stod där först (oavsett vad lagen säger). ;)

Jarlingar skrev:
Förstör grannens rötter dränering, avlopp motsv så är grannen ersättningsskyldig..

Så har jag tolkat det iaf.
Nej, bara om man varit oaktsam, och det är ju föga troligt. En skada orsakad av ett träd på en grannes tomt regleras normalt av den egna försäkringen.

Jarlingar skrev:
Nu har jag en bra relation med min granne
Men grannen är informerad om "problemet"
Slut OT.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.