6 948 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
Kvitta enskild egendom inom förhållande
Sida 1 av 3
Hej!
Min sambo ska få en gåva av sina föräldrar på 800 000 kr. Denna gåva ska vi använda för att köpa ett litet sommarnöje. Större delen av köpeskillingen kommer bestå av denna gåva. I gåvobrevet kommer det stå att gåvan är enskild egendom. Vi kommer stå som 50% ägare var på sommarnöjet.
Vi har varit tillsammans väldigt länge och jag har under alla år sparat mer, betalat mer av alla räkningar. Nästan alltid, sen jag började tjäna hyfsat bra med pengar, tyckt att vi har delad ekonomi trots att jag alltid betalat mer. Varje månad har det handlat om några tusen i mer än tio år. Sen har jag "bjudit" på hennes del av ganska många resor samt att i vårt permanenta hus har jag lagt in några hundratusen mer än vad hon gjorde men vi står som 50% ägare. Jag är, och har varit, väldigt lycklig i detta förhållande så jag har tyckt att OM det skulle skita sig så är det skit samma att hon har fått mer än jag, hon ska få hälften av allt ändå trots att jag betalat mer, har jag tyckt.
Men eftersom denna gåva blir hennes enskilda egendom känner jag (och hon för den delen! =) ) att vi borde balansera detta eftersom det nu ser ut som att hon har betalat mer för allting vi har när jag betalat lika mycket (sannolikt betydligt mer) inklusive denna gåva.
Hur kan man lösa detta juridiskt på ett smidigt sätt, alltså vi kvittar hennes gåva mot att jag betalat mer för allt annat, t ex genom att på något sätt skriva att jag, trots att vi är 50% lagfarna ägare i vårt permanenta hus, betalat 800 000 kr mer för huset?
Min sambo ska få en gåva av sina föräldrar på 800 000 kr. Denna gåva ska vi använda för att köpa ett litet sommarnöje. Större delen av köpeskillingen kommer bestå av denna gåva. I gåvobrevet kommer det stå att gåvan är enskild egendom. Vi kommer stå som 50% ägare var på sommarnöjet.
Vi har varit tillsammans väldigt länge och jag har under alla år sparat mer, betalat mer av alla räkningar. Nästan alltid, sen jag började tjäna hyfsat bra med pengar, tyckt att vi har delad ekonomi trots att jag alltid betalat mer. Varje månad har det handlat om några tusen i mer än tio år. Sen har jag "bjudit" på hennes del av ganska många resor samt att i vårt permanenta hus har jag lagt in några hundratusen mer än vad hon gjorde men vi står som 50% ägare. Jag är, och har varit, väldigt lycklig i detta förhållande så jag har tyckt att OM det skulle skita sig så är det skit samma att hon har fått mer än jag, hon ska få hälften av allt ändå trots att jag betalat mer, har jag tyckt.
Men eftersom denna gåva blir hennes enskilda egendom känner jag (och hon för den delen! =) ) att vi borde balansera detta eftersom det nu ser ut som att hon har betalat mer för allting vi har när jag betalat lika mycket (sannolikt betydligt mer) inklusive denna gåva.
Hur kan man lösa detta juridiskt på ett smidigt sätt, alltså vi kvittar hennes gåva mot att jag betalat mer för allt annat, t ex genom att på något sätt skriva att jag, trots att vi är 50% lagfarna ägare i vårt permanenta hus, betalat 800 000 kr mer för huset?
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Skriva skuldebrev är nog enda sättet i detta fallet.
Dvs. att din sambo är skyldig dig hälften 800 000kr.
Fast står ni båda som ägare på sommarnöjet så måste ju hon likväl ha ett skuldebrev att du är skyldig henne hälften 800 000kr.
Och vid det här laget så gäller ju redan sambolagen så allt delas lika hur som helst.
Dvs. att din sambo är skyldig dig hälften 800 000kr.
Fast står ni båda som ägare på sommarnöjet så måste ju hon likväl ha ett skuldebrev att du är skyldig henne hälften 800 000kr.
Och vid det här laget så gäller ju redan sambolagen så allt delas lika hur som helst.
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Sambolagen gäller väl all egendom?
Någon som har bättre koll än mig får svara på detta dock.
snabb ömma igenom denna:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm
Och där kan en gåva bli enskild egendom och då kan 800 000kr av fritidshuset bli hennes enskilda egendom så bäst att lösa detta är att ni skriver ett skuldebrev att hon är skyldig dig 400 000kr av renoveringar och andra löpande utgifter som du tillfört hushållet om det är tänkt att gå jämt upp då hon fått ett så pass stort tillskott med kapital, en idé kan ju också vara att i detta skuldebrev skriva att det inte tillkommer någon ränta eller andra avgifter för dessa utgifter du tillfört.
Men gå till en familjejurist och lös detta på så kommer dom ge er ett väldigt bra utfört kontrakt/skuldebrev eller liknande för att jämställa er mot varandra, detta kan inte ta allt för många timmar för en jurist att skriva ihop.
Någon som har bättre koll än mig får svara på detta dock.
snabb ömma igenom denna:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20030376.htm
Och där kan en gåva bli enskild egendom och då kan 800 000kr av fritidshuset bli hennes enskilda egendom så bäst att lösa detta är att ni skriver ett skuldebrev att hon är skyldig dig 400 000kr av renoveringar och andra löpande utgifter som du tillfört hushållet om det är tänkt att gå jämt upp då hon fått ett så pass stort tillskott med kapital, en idé kan ju också vara att i detta skuldebrev skriva att det inte tillkommer någon ränta eller andra avgifter för dessa utgifter du tillfört.
Men gå till en familjejurist och lös detta på så kommer dom ge er ett väldigt bra utfört kontrakt/skuldebrev eller liknande för att jämställa er mot varandra, detta kan inte ta allt för många timmar för en jurist att skriva ihop.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Vill ni dela lika kan ni väl bara skippa gåvobrev för enskild egendom?
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Som sagt OM ni nu tycker att den här gåvan bore hanteras som en gemensam egendom, då är det väl bara att antingen se till att den inte blir enskild egendom (prata med hennes föräldrar), eller att hon skriver ett gåvobrev till dig på en lämplig del av summan, med förbehåll om enskild egendom, så har ni lika stor enskild egendom.
Sedan tycker jag ni borde fundera över hur det blir vid ett ev. dödsfall. Har ni inga barn så ärver era föräldrar eller syskon före sambon.
Sedan tycker jag ni borde fundera över hur det blir vid ett ev. dödsfall. Har ni inga barn så ärver era föräldrar eller syskon före sambon.
Tack för alla svar!
Det är tyvärr lite knappt om tid att skriva om gåvobrev då vi håller på att avsluta affären och banken kräver ett gåvobrev för att se var pengarna kommer från men visst det hade varit lättast.
Vi har två barn tillsammans (ingen av oss har andra barn). Vi kommer också sannolikt gifta oss om något år.
Det jag är som mest rädd för är att eftersom gåvan utgör en så stor del av köpeskillingen är att hela fastigheten anses vara hennes enskilda egendom. Men om vi skriver ett gåvobrev, där hon skänker 400 000 kr till mig som enskild egendom och kanske till och med skriver att det är i syfte att betala för sommarnöjet, funkar det då juridiskt att sommarnöjet ägs av oss båda likvärdigt? Kan även eventuellt skriva att gåvan fungerar som ersättning för tidigare insats i vårt permanenta hus?
Och det funkar att ge bort enskild egendom?
Edit: Dum fråga kanske men innebär det inte att om hon ger mig 400 000 kr i gåva som enskild egendom att hon fortfarande har 800 000 kr i enskild egendom men jag har också 400 000 kr i enskild egendom?
Det är tyvärr lite knappt om tid att skriva om gåvobrev då vi håller på att avsluta affären och banken kräver ett gåvobrev för att se var pengarna kommer från men visst det hade varit lättast.
Vi har två barn tillsammans (ingen av oss har andra barn). Vi kommer också sannolikt gifta oss om något år.
Det jag är som mest rädd för är att eftersom gåvan utgör en så stor del av köpeskillingen är att hela fastigheten anses vara hennes enskilda egendom. Men om vi skriver ett gåvobrev, där hon skänker 400 000 kr till mig som enskild egendom och kanske till och med skriver att det är i syfte att betala för sommarnöjet, funkar det då juridiskt att sommarnöjet ägs av oss båda likvärdigt? Kan även eventuellt skriva att gåvan fungerar som ersättning för tidigare insats i vårt permanenta hus?
Och det funkar att ge bort enskild egendom?
Edit: Dum fråga kanske men innebär det inte att om hon ger mig 400 000 kr i gåva som enskild egendom att hon fortfarande har 800 000 kr i enskild egendom men jag har också 400 000 kr i enskild egendom?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om du har enskild egendom så får du göra precis vad du vill med den, även ge bort. De pengar du INTE förbrukar förblir din enskilda egendom även om de "ändrar skepnad", så länge du strikt kan bevisa att det är just de tillgångar som ursprungligen var din enskilda egendom. Det går dock att i gåvobrevet lägga in diverse konstiga förbehåll. Det förekommer ex. vid gåva av fastighet att mottagaren har försäljningsförbud, den får bara säljas tillbaka till givaren. Sådana obetänkta förbehåll kan ställa till stora problem. Antag att givaren inte längre lever...
Om du ex. äger 100 000 som är din enskilda egendom. Men så vid ett tillfälle, ex. vid ett husköp. Så sätter du tillfälligt in dessa pengar på ett konto som det finns ex. 300 000 som inte är enskild egendom.
Av dessa 400 000, sätter du in 200 000 i köpet av huset, resten kanske lite senare används till möbler, en bil, kanske en lång semester...
Du anser att du har satt in 100 000 enskild egendom, och 100 000 som inte var enskild egendom.
Men det kan du inte bevisa, det kan lika gärna vara så att de 100 000 enskilda pengarna gick åt till soffan och semestern i Australien, så om frågan kommer på sin spets 5 år senare, så är de enskilda pengarna "konsumerade".
Pengarna förblir enskilda under förutsättning att du i hela kedjan kan bevisa att just den här andelen av huset köptes för pengar som kom ifrån just detta konto, där det bara finns pengar som är enskild egendom.
Det spelar också roll hur förbehållet om enskild egendom i gåvobrevet är formulerad. Normalt sett så är inte avkastning från enskild egendom enskild. Så om huset ökar i värde så är bara den ursprungliga enskilda egendomen enskild. Men man kan stipulera att även avkastningen skall vara enskild egendom. Det blir då återigen besvärligt om man ex. byggt om huset och betalat ombyggnaden med pengar som inte är enskild egendom. Det går då att hävda att hela värdeökningen beror på ombyggnaden osv. man kan då tom. hävda att "grundhuset" sjunkit i värde, och att detta kompenserats av ombyggnaden, så att ännu större andel av värdet inte är enskild egendom. Bevisbördan ligger på den som hävdar sin enskilda egendom.
Om du ex. äger 100 000 som är din enskilda egendom. Men så vid ett tillfälle, ex. vid ett husköp. Så sätter du tillfälligt in dessa pengar på ett konto som det finns ex. 300 000 som inte är enskild egendom.
Av dessa 400 000, sätter du in 200 000 i köpet av huset, resten kanske lite senare används till möbler, en bil, kanske en lång semester...
Du anser att du har satt in 100 000 enskild egendom, och 100 000 som inte var enskild egendom.
Men det kan du inte bevisa, det kan lika gärna vara så att de 100 000 enskilda pengarna gick åt till soffan och semestern i Australien, så om frågan kommer på sin spets 5 år senare, så är de enskilda pengarna "konsumerade".
Pengarna förblir enskilda under förutsättning att du i hela kedjan kan bevisa att just den här andelen av huset köptes för pengar som kom ifrån just detta konto, där det bara finns pengar som är enskild egendom.
Det spelar också roll hur förbehållet om enskild egendom i gåvobrevet är formulerad. Normalt sett så är inte avkastning från enskild egendom enskild. Så om huset ökar i värde så är bara den ursprungliga enskilda egendomen enskild. Men man kan stipulera att även avkastningen skall vara enskild egendom. Det blir då återigen besvärligt om man ex. byggt om huset och betalat ombyggnaden med pengar som inte är enskild egendom. Det går då att hävda att hela värdeökningen beror på ombyggnaden osv. man kan då tom. hävda att "grundhuset" sjunkit i värde, och att detta kompenserats av ombyggnaden, så att ännu större andel av värdet inte är enskild egendom. Bevisbördan ligger på den som hävdar sin enskilda egendom.
Det där tycker jag var en tramsig kommentar. Det måste ju ändå vara helt upp till givaren hur de vill formulera ett gåvobrev. De behöver faktiskt inte ge bort något alls.harry73 skrev:
Dessutom har föräldrarna varit med betydligt längre och vet normalt sett betydligt bättre än mottagarna vad som faktiskt kan hända...
Tack!
I detta fall står det endast "Gåvogivarna överlämnar härmed följande gåva som enskild egendom i ett gifta- eller samboförhållande till gåvomottagaren: 800 000 kr."
Så jag tolkar det som att det inte finns några förbehåll för hur pengarna får användas?
Då kan väl jag och min sambo (i detta fall gåvogivare) skriva följande:
"Gåvogivaren överlämnar härmed som gåva 400 000 kr som enskild egendom till gåvomottagaren i syfte att köpa Fastighet X." ?
Kan man lägga till (?)...: "... Gåvan gäller även som ersättning för gåvomottagarens kontantinsats i Fastighet Y då denne erlagt en motsvarande större summa än gåvogivaren vid köp av gemensamt ägda Fastighet Y år 20XX."
Eller blir det konstigt, ska man reglera det på något sätt? Jag vill bara visa på nåt sätt att hon faktiskt ersatt mig för de större utgifterna jag haft så jag inte kan komma och gnälla om det senare (vilket jag inte planerar att göra... =) )
I detta fall står det endast "Gåvogivarna överlämnar härmed följande gåva som enskild egendom i ett gifta- eller samboförhållande till gåvomottagaren: 800 000 kr."
Så jag tolkar det som att det inte finns några förbehåll för hur pengarna får användas?
Då kan väl jag och min sambo (i detta fall gåvogivare) skriva följande:
"Gåvogivaren överlämnar härmed som gåva 400 000 kr som enskild egendom till gåvomottagaren i syfte att köpa Fastighet X." ?
Kan man lägga till (?)...: "... Gåvan gäller även som ersättning för gåvomottagarens kontantinsats i Fastighet Y då denne erlagt en motsvarande större summa än gåvogivaren vid köp av gemensamt ägda Fastighet Y år 20XX."
Eller blir det konstigt, ska man reglera det på något sätt? Jag vill bara visa på nåt sätt att hon faktiskt ersatt mig för de större utgifterna jag haft så jag inte kan komma och gnälla om det senare (vilket jag inte planerar att göra... =) )
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag är inte jurist, men jag tror man bör vara lite försiktig med att lägga in för mycket detaljer om förhållnaden i gåvobrevet. Den väsentliga uppgiften är att det är en gåva, med förbehåll om att den skall vara enskild egendom.
Lägger man in alltför detaljerade beskrivningar om vad den skall kompensera för, så kanske någon i en framtid börjar bena ut om den verkligen står i paritet med det som den påstås "vara betalning för", och som går att bevisa. Det kan öppna upp för dåliga argument.
Lägger man in alltför detaljerade beskrivningar om vad den skall kompensera för, så kanske någon i en framtid börjar bena ut om den verkligen står i paritet med det som den påstås "vara betalning för", och som går att bevisa. Det kan öppna upp för dåliga argument.
Jo, jag kan misstänka det. Bara det att jag vill bevisa att jag faktiskt lägger in pengar på sommarnöjet även om det sker med "retroaktiva" pengar. Risken här är ju att man kan bevisa att man ser överföringen från sambons föräldrar i anslutning till köpet och därmed drar slutsatsen att det var med denna gåva, som är enskild egendom, som sommarnöjet köptes för. Vilket förstås stämmer men det ska ju vägas mot att jag inte kan lägga in pengar nu eftersom jag lagt motsvarande summa på andra saker vi har gemensamt som min sambo inte gjort.hempularen skrev:Jag är inte jurist, men jag tror man bör vara lite försiktig med att lägga in för mycket detaljer om förhållnaden i gåvobrevet. Den väsentliga uppgiften är att det är en gåva, med förbehåll om att den skall vara enskild egendom.
Lägger man in alltför detaljerade beskrivningar om vad den skall kompensera för, så kanske någon i en framtid börjar bena ut om den verkligen står i paritet med det som den påstås "vara betalning för", och som går att bevisa. Det kan öppna upp för dåliga argument.
Men genom att skriva ett gåvobrev från min sambo till mig daterat dagen efter sambon och hennes föräldrars gåvobrev är daterat och före tillträdet/betalningen av sommarnöjet så ser man ju att jag fått pengar att lägga in i sommarnöjet. Det borde kanske räcka...
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag tror att det är bra om det framgår att gåvan till dig kommer ifrån den enskilda egendom som din sambo har, så att det klart framgår att hennes enskilda egendom nu reducerats med motsvarande belopp.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Men att de används till att köpa sommarnöjet spelar väl mindre roll.
Om sambon bara ger dig x kr av sin enskilda egendom. utan mer krusiduller. Och daterar före betalning av fastighet.
Sen betalar ni för halva sommarnöjet var med era egna pengar som vilken samägd pryl som helst utan hänsyn varifrån pengarna kommit innan dess.
Kan det behövas att pengarna växlar konto också för att gåvan sak anses genomfört, kanske?
Känns som ni vill dokumentera erat eget tänkande om vad som kompenserar vad och hur ni resonerat om varför hon ska ge dig pengar. Men det är oviktigt att dra in i den juridiska dokumentationen av gåvan som sådan och riskerar bara att krångla till.
Om sambon bara ger dig x kr av sin enskilda egendom. utan mer krusiduller. Och daterar före betalning av fastighet.
Sen betalar ni för halva sommarnöjet var med era egna pengar som vilken samägd pryl som helst utan hänsyn varifrån pengarna kommit innan dess.
Kan det behövas att pengarna växlar konto också för att gåvan sak anses genomfört, kanske?
Känns som ni vill dokumentera erat eget tänkande om vad som kompenserar vad och hur ni resonerat om varför hon ska ge dig pengar. Men det är oviktigt att dra in i den juridiska dokumentationen av gåvan som sådan och riskerar bara att krångla till.
