Juridik
hempularen: Tjaaa... Du som fastighetsägare har ett ansvar för buller och andra miljöstörningar från din fastighet. Det är bara du som kan säga upp dina hyresgäster, om det skulle vara enda lösningen. Kommunen kan ålägga dig att lösa problemet, men då får det vara riktigt illa. Men ev. brott eller skadeståndsgrundande beteende från dina hyresgäster ansvarar de själva för. Här finns en
Sandgren84: [citat] Det är fullt möjligt att hänvisa till närmaste tappställe för att då slippa strypbrickor och tankar. Kan vara en beslagen brandpost eller en vattenkiosk.
kindvall: [citat] Låter lite märkligt. Visserligen var det en pristopp 2007, men den har passerats sedan dess. Ingen direkt renoveringskostnad = inget har renoverats på 7 år? Dels sju års slitage, och att det kanske ser lite omodernt ut kan dra ner priset rejält, hur "välvårdat" man än tycker det är. Var månadsavgiften hög? Lägenheter med kombinationen lågt pris/hög månadsavgift har nog
Odjuret: [citat] Då får vi hoppas att säljaren betalar... Det är egentligen bara att hoppas på att säljaren är ärlig och ser till och fixar fläkten. Annars så är det svårt att göra så mycket mer egentligen. Att försöka driva detta blir alldeles för dyrt i förhållande till vad det kostar att åtgärda det.
HerrOso: Illustrationsplanen har ingen rättsverkan öht, visar bara på hur man kan tänka sig genomförande av detaljplanen. Enbart plankartan som kan innehålla fastighetsbildande bestämmelser.
hempularen: Man kan ju tänka sig en lösning, nu eller för nästa ägare. Där ett tvåfamiljshus ägs av två familjer, 50% vardera. Då uppstår en del juridiska risker. Dels ger lagen om samägande rätt för ena halvan begära tvångsförsäljning av hela fastigheten. Dels är det svårt/omöjligt att formellt säkra att båda ägarna bidrar till underhåll och reparationer.
Odjuret: Tja... Har du bygglov på garaget? Du kan inte tvingas ändra något som godkänts innan DP vann laga kraft. Om du vill stycka av tomten så är minsta måttet som du skrev själv, 675m2. båda tomterna måste vara minst den storleken. Sen får du själv avgöra hur stor tomt du vill ha.
s_o_n_y: Jag har en annan granne som vi frågade redan från början också om dom kunde sluta gena över tomten, självklart med en vänlig ton. Dom respekterade detta på en gång och har sedan dess varit supertrevliga grannar som "kommer över en sväng" och hälsar på. Den lösningen känner jag måste vara den bästa för alla. Men vissa är verkligen orubblig när det kommer till gammalt groll.
Hemmakatten: Vi hyr inte ens ut men har haft gäster och vänner sedan andra helgen i maj och fullt med folk i juni och juli. Bara släkt och vänner men börjar känna mig som en pensionatsvätdinna med matlagning och all tvätt. Roligt är det förstås att barn o vänner vill hälsa på men maken har haft tre dagar då han kan sitta med en öl och läsa en bok.
b8q: Kanske du kan peka ut vilken plan det gäller för oss, på kommunens sida med detaljplaner http://www.osteraker.se/boendemiljo/planarbeteochbyggprojekt/detaljplaner/gallandedetaljplaner.4.71fcf4251429dfd2f5c3cd.html så kanske vi hjälpa dig att tolka?
Caerbannog: Som skrivet ovan så är det vanligast med LRF konsult för värderingar av lantbruk men om det är en gammal kalkstensgård så skulle jag vända mig till Bertwig.
hempularen: För att återgå till TS fråga/omröstning. OM det tydligt framgår av offerten att det är en fastprisoffert, då skall den offererade summan betalas, oavsett om jobbet gick på 10 min eller 100 timmar. Men det räcker inte att det kallas offert för att det skall anses vara fast pris.
thomas33: Betala det du anser skäligt, efter avdrag för kostnaden att laga möbeln på ett riktigt sätt. Att den var gammal, ger dem absolut inte någon anledning att inte ersätta dig för orsakade skadar, kanske snarare tvärtom.
term: Dina möjligheter att rikta anspråk mot firma 1 förändras inte av om verksamheten lagts ned. Det blir dock komplicerat om det är ett aktiebolag som trätt i likvidation eller konkurs. Du verkar inte ha något avtalsförhållande med firma 2, och då kan du lägga ned den tanken.
thomasx: [citat] Det är ingen slutsats jag dragit, siffran är beräknad baserad på information från Allabolag.se. Beräknad baklänges från bruttovinstmarginalen.
anders07: En mäklare kan värdera ja, men fråga banken först då de själva kan göra en värdering.
Demmpa: Det enda du kan göra är att stämma föra ägaren för skadade buskar, förstörd tomt mm, sedan får föra ägaren antingen ordna det själv eller i sin tur processa mot företaget som gjorde jobbet. Det som hade varit bäst för dig hade varit att köpeskillingen hade skrivits ned med lämpligt belopp och att du hade ansvarat för att infiltrationen hade blivit utbytt.
Odjuret: [citat] Det visste jag inte... Att om en sak är korrekt men än annan är fel? Så kan det vara dolt! Tänk... Att jag missat det helt.... :-P
marcus75: Så här gick det: Enl Villaägarnas jurist så har vi ansvaret för fel i såld fastighet. Personen krävde 16 kkr för avhjälp av fel och för slamsug. Jag nekade till ersättning för slamsug (pga det inte har med felet att göra, "bara" är ett sätt att lösa problemet tillfälligt och inte heller kan ses som att avhjälpa själva felet). Köparen godtog till slut det och sedan kom vi i
thomasx: [citat] Nej, det stöder min tes, då domstolen i klartext skrev att man kan dömas för egenmäktigt förfarande för det skedda. Vilket är precis vad jag hävdar. [citat] Ja just det - "med de förbehåll jag tydligt beskrev". När du i efterhand lägger till nya och ändrade förutsättningar är det klart att det kan ändra på sig. Men det jag skrev var ju faktiskt inte under de betingelser
Per i Hamrånge: tio_Pepe: Ser att du inte har läst hela tråden. Jag rekommenderar verkligen INTE att bråka med dödsboet. Tvärt om. Läs mina inlägg istället för att referera till någons svar på mina inlägg. Nå ja, verkar inte som någon större entusiasm att hjälpa TS överlag. Kan bara önska hen lycka till
thomasx: Jag har sett dylika avtal utformade av jurister på några av de större byggbolagen i Sverige. Nog för att de kan skriva oskäliga avtal ;) men jag tror nog ändå allt att det går utmärkt att göra så. Vi har några liknande avtal mellan en GA och intilliggande fastigheter här. Ett av dessa ändrade vi faktiskt från att vara knutet till fastighetsägaren till att vara knutet till
Löven4ever: [citat] Inte jag heller 😂 men nu är brunnen fylld och inte ett spår finns att skåda av vår bajsbrunn .... Och längtar till våren då jag ska stå och glo i diket och hålla för näsan 😳 och försiktigt undra om jag har fler smitthärdar på gården 😈
Jumos: Fast jag förstår känslan. En tidigare hyresvärd knackade-låste upp-gick in och grejade med termostaterna utan att ha hört av sig alls innan och utan att vänta på att någon skulle öppna. Det är inte kul att inte blivit förvarnad om att det kommer att hända, det är inte alltid man är vaken/påklädd/anständig när man är inlåst hemma. Speciellt inte om man jobbar skift eller
Thomas Barow: [citat] Tack för det, Marcus! Ja, SVT:s artikel hjälpte, men grundläggande var ARN:s beslut som jag bifogar.
heimlaga: Bra gjort! Kasta lagomsvenskheten överbord och sätt hårt mot hårt! Nu kan du öka polisens möjligheter ytterligare genom att själv höra dig för om det finns vittnen. Har det upprättats något skriftligt vittnesmål? Se till att få det gjort medan minnet är färskt. Då har du övertag om det kommer i rätten. Alla vi som är i byggnadsbranschen och alla husägare och hela
yonna: Du bör gå in och klippa den så mycket så att du i framtiden kan göra det på din egen tomt. Om det nu är spirea van hottei kan du ju hålla den mycket smal. Det är trevligt att berätta för grannarna att du behöver gå in på deras tomt.
Bucket: De har redan betalat för tomten, det gjordes när den köptes. Ska bli intressant o se hur det slutar iallafall.
kindvall: Det var inte så att du hade 6 månaders bindningstid kvar på abonnemanget i oktober? Ofta är det ju paket där man får box + parabol mot 24 månaders bindning.
Plåthuset: Rent juridiskt är detta ett ärende mellan dig (TS) och föraren/ägaren av fordonet. Fordonsägaren bör anmäla skadan till sitt försäkringsbolag och sedan får det tas den vägen. Bör inte vara särskilt komplicerat förutsatt att det går att bevisa att det är fordonet som orsakade skadorna. (Endast om grannen har anvisat föraren att använda din privata väg finns det ett case mot