11 357 läst ·
29 svar
11k läst
29 svar
Nyinflyttad i bostadsrätt - Upptäckt gammal vattenskada
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Men hur ser det ut? OK stommen är tydligen skadad, antar att dte handlar om "svullen" spånskiva?
Men golvet, är det bara en missfärgning av vattenskadan, eller är det murket (= mjukt, går att riva bort med bara fingrarna) trä?
Men golvet, är det bara en missfärgning av vattenskadan, eller är det murket (= mjukt, går att riva bort med bara fingrarna) trä?
Spånskivorna är riktigt illa däran. På golvet under ligger massa masonitskivor så jag kan inte se hur det är med golvet. Jag ser bara att brädorna längst in mot väggen är svarta.
Jag ringde mitt försäkringsbolag nyss och de hänvisar också i första hand till föreningen då det är upp till dem att utreda omfattningen på detta.
Jag ringde mitt försäkringsbolag nyss och de hänvisar också i första hand till föreningen då det är upp till dem att utreda omfattningen på detta.
Redigerat:
Ett mögelangrepp som dött på grund av uttorkning orsakar inte längre någon skada i konstruktionen.Tgjensen skrev:
Är det länge sen det inträffat har också de mögelsporer som producerats redan lossnat.
Är skadan dold finns det egentligen ingen som helst anledning att påbörja någon som helst åtgärd i det här läget.
För det mestaTgjensen skrev:
Men som sagt var, oroa dig inte för styrelsen och ditt ansvar... Det är inga större problem att se att problemet fanns när du köpte lgh.
Hade du tänkt byta ut stommarna oavsett?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Ser inte så allvarligt ut.
Nä det ska allt lösa sig. Kommer att lägga nytt golv ovanpå, så vill föreningen riva upp detta så slipper ju jag det, och så behöver det väl inte läggas allt för mycket energi på att lappa ihop detta snyggt sedan. Ska dock erkänna att jag som astmatiker inte trivs till hundra procent med att vistas mitt uppe i detta för tillfällethempularen skrev:
Kör ner spetsen på en morakniv i det svartaste. Om den inte går ner lättare där än någon annanstans så är det en ytlig missfärgning av gammal torr mögel du har. Skrapa bort det som går och slipa bort resten, det är under ett skåp och behöver inte hålla utställningskvalité.
Inte ens detta är nödvändigt av strikt byggnadstekniska skäl men du verkar må dåligt av tanken att det finns något missfärgat dolt i din boning. Att riva upp det där verkar dock helt onödigt.
Inte ens detta är nödvändigt av strikt byggnadstekniska skäl men du verkar må dåligt av tanken att det finns något missfärgat dolt i din boning. Att riva upp det där verkar dock helt onödigt.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
97 kr inkl moms
Läs mer
Det beror främst på hur styrelsen vill gå vidare, jag kanske inte har något val ändå, men det är klart att jag som sagt av hälsoskäl inte trivs med tanken på svartmögelsporer i luftentompaah7503 skrev:Kör ner spetsen på en morakniv i det svartaste. Om den inte går ner lättare där än någon annanstans så är det en ytlig missfärgning av gammal torr mögel du har. Skrapa bort det som går och slipa bort resten, det är under ett skåp och behöver inte hålla utställningskvalité.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden