ItWasntMe skrev:
det du måste kolla upp är om det nya bolaget de gör det via har F sedel och betalar avgiften. Annars kan du som kund få betala sociala avgifter osv osv osv eftersom det är du som blir byggherre då om skatteverket blandar sig i.
Du är ju alltid byggherre när det är du som har beställt jobbet. Utveckla gärna vad du menar för det du skriver är obegripligt.

Det är bara en förväxling. ItWas menar troligen att man får arbetsgivaransvar om den man anlitar inte har F-skatt. Som du säger är beställaren alltid byggherre. Inget att hänga upp sig på om man förstår vad som avses.

Mvh Findus

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Men fortfarande har vi inte fått svar på frågan från TS:
är fakturorna för ursprungsarbetet slutbetalda eller inte?

Det återstår ju panelarbete, men det har bara antagits och spekulerats om fakturorna

kindvall skrev:
Men fortfarande har vi inte fått svar på frågan från TS:
är fakturorna för ursprungsarbetet slutbetalda eller inte?

Det återstår ju panelarbete, men det har bara antagits och spekulerats om fakturorna
TS skriver att han "i stort sett fått" det han betalat för, det tolkar jag som att om det finns någon skuld åt något håll, så är det byggarn som står i skuld till TS.

Men man kan också säga att slutbetalning inte skett, eftersom jobbet inte är slutfört.....

thomasx skrev:
TS skriver att han "i stort sett fått" det han betalat för, det tolkar jag som att om det finns någon skuld åt något håll, så är det byggarn som står i skuld till TS.
Fast det skriver han angående altanarbetet, och att han har fått materialet han har betalt för det jobbet.

kindvall skrev:
Fast det skriver han angående altanarbetet, och att han har fått materialet han har betalt för det jobbet.
Så tolkar inte jag det TS skriver, men vi kanske får se ;)

kiing:

Det förekommer att byggherre blandas ihop med beställare – beställare är den person eller företag som beställer arbete. Oftast ett begrepp som används i kontraktssammanhang. Byggherren är beställare gentemot kontrakterade entreprenörer. Anlitar du som kund en firma som inte har F skatt, räknas du inte som kund utan byggherre och då får man även som kund betala alla sociala avgifter enligt skatteverkets gängse normer.
Lätt att blanda ihop och missförstå. Hoppas det förklarade det lite bättre. =)

ItWas@. Kanske har kiing rätt den här gången.

Saxat från boverkets hemsida
"Byggherre är den som för egen räkning utför eller låter utföra projekterings-, byggnads-, rivnings- eller markarbeten. Byggherren behöver inte vara en fysisk person utan kan även vara en juridisk person som till exempel ett företag, en bostadsrättsförening, en kommun eller en annan myndighet."

Det är samma definition som jag lärde mig när jag läste entreprenadjuridik för väldigt länge sedan.

Mvh Findus

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för alla svar och kommentarer.

Det löste sig fint. Jag har betalt det gamla bolaget för det jobb som de gjort. Varken mer eller mindre. Och de nya bolaget får betalt för det jobb de gör.

KKF ville bara veta vem som jobbat och när jobbet var klart och det var jag ärlig med.

Så det verkar som allt löser sig som det bör.

• Gilla
kindvall och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.