1 545 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Husbygge med garage
Sida 1 av 2
Hej
Har köpt ett kataloghus med fristående garage. Nu visar det säg att garaget inte uppfyller brandklasserna. På planritningar står det att det inte ingår brandklassning. Dock står det i brandskyddsbeskrvningen med tillhörande situationsplanen. Jag hävdar även att de ansvarar för att följa lagar (bbr) iom att det var en totalentreprenad. Hur kan jag påvisa så jag slipper stå för kalaset? Detta dök upp på besiktningen
Mvh sven
Har köpt ett kataloghus med fristående garage. Nu visar det säg att garaget inte uppfyller brandklasserna. På planritningar står det att det inte ingår brandklassning. Dock står det i brandskyddsbeskrvningen med tillhörande situationsplanen. Jag hävdar även att de ansvarar för att följa lagar (bbr) iom att det var en totalentreprenad. Hur kan jag påvisa så jag slipper stå för kalaset? Detta dök upp på besiktningen
Mvh sven
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Var inte brandklassning villkorat i bygglovet?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Är garaget isolerat? Om inte borde det räcka med rockwool och dubbla gips på väggen mot huset. Har du redan isolerat räcker det säkert med ett lager gips extra på den väggen. Du behöver inte brandklassning på alla väggar.exeln skrev:
Är det dörr mot huset är det värre. Även den måste ha rätt klassning. IE30?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Säger som Jonatan79. Entreprenadavtalet är det som gäller.
Redigerat: