6 227 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Faktura från Bygghemma.se
Just nu är jag så förbannad så jag helst vill svära men det går ju inte för sig här så jag skriver en kort sammanfattning. Jag hittade en pryl hos bygghemma.se som jag ville beställa men då de bara levererar med DHL vågade jag inte då denna speditör tidigare krånglat så mycket. Dessutom har DHL krav på att jag ska vara hemma hela dagar så de kan dyka upp när det passar dem och det funkar inte för mig. Nyligen var jag ledig en vecka och då tänkte jag att det faktiskt skulle fungera med en leverans från DHL så jag hörde av mig i god tid till bygghemma.se. Inga problem, tyckte de och jag beställde. Jag fick ett sms att varan gått iväg med absolut perfekt tajming, Något sändningsnummer dök inte upp men det skulle inte vara någon fara enligt Bygghemma. Flera dagar gick och jag ringde DHL som inte hade fått något att leverera till mig och när det drog ihop sig till att bli för sent kontaktade jag åter Bygghemma som utan vidare förklaring annullerade beställningen. Synd att jag inte fick varan, tänkte jag. Sedan skickades ändå varan. DHL började tjata om att jag skulle höra av mig och Svea Ekonomi skickade räkning på 11000:-. Jag har kontaktat Bygghemma och Svea Ekonomi för att bli av med en räkning för en annullerad order. Svea måste ha klartecken från Bygghemma (förståeligt) och Bygghemma säger att de mejlat Svea men dessa har inte hört något. Idag kom ett mejl från Svea Ekonomi efter att de faktiskt fått kontakt med Bygghemma som felstavat meddelar att de ska kreditera mig efter att varan återkommit i retur från mig. Jag har mejlat Svea Ekonomi och meddelat att jag bestrider fakturan i sin helhet och förklarat vad som hänt. Behöver jag göra något mer? Jag ville så gärna ha maskinen jag beställt
Närmaste DHL-terminal för mig är Eskilstuna och där verkar de ha som hobby att testa hur illa man kan behandla kunder innan kunderna blir våldsamma. De har sina regler och det är bara att lyda. När de tappar bort varor och uppenbarligen inte följer sina egna regler ska man vara väldigt glad och tacksam om de efter några veckor hittar grejerna. Någon ursäkt eller plåster på såren är otänkbar för DHL i Eskilstuna.Hallerudsbo skrev:
Det hade varit en praktisk tjänst den veckan DHL skulle leverera. Nu var det ju faktiskt inte DHL som krånglade till det denna gång utan Bygghemma som glömde att skicka grejerna så även om jag blivit uppringd före leverans hade detta skett fel vecka. Det som känns som det största problemet just nu är att jag förväntas betala för något jag aldrig fått.Noseone skrev:
Tråkigt att höra. Det finns massvis skrivet om bygghemma på detta forum och noll koll på leveranstider är väl det som är deras största brist. Finns inte varan att köpa i något lokalt byggvaruhus? Ofta kan de större varuhusen beställa hem exakt den vara du vill ha även om den inte finns bland standardsortimentet på varuhusets hemsida.
Jo, jag hade läst det där men den vara jag beställde fanns i lager med en leveranstid på 3-5 dagar. Jag frågade i förväg om de skulle hinna leverera den vecka jag kunde ta emot DHL och det var inga som helst problem. Nu råkade det ta en vecka efter beställningen innan leverans påbörjades så därför sprack det hela. Visst skulle jag kunna beställa lokalt men dels är ingen i närheten av priset Bygghemma erbjöd och dels måste jag hämta själv. Just nu har vi ingen bil med dragkrok så just det faktum att en lastbil skulle komma hem med maskinen var väldigt attraktivt.Stuff skrev:Tråkigt att höra. Det finns massvis skrivet om bygghemma på detta forum och noll koll på leveranstider är väl det som är deras största brist. Finns inte varan att köpa i något lokalt byggvaruhus? Ofta kan de större varuhusen beställa hem exakt den vara du vill ha även om den inte finns bland standardsortimentet på varuhusets hemsida.
Fast grejen är ju att bygghemma inte har något lager så leveranstiderna är ju bara vilda gissningar. Varorna skickas direkt från respektive tillverkares lager så bygghemma är snabba att skylla ifrån sig på dessa när leveranstiderna inte stämmer. En kompis beställde fönster därifrån med utlovad leverans inom 2 veckor men det blev snarare 2 månaderpingis skrev:Jo, jag hade läst det där men den vara jag beställde fanns i lager med en leveranstid på 3-5 dagar. Jag frågade i förväg om de skulle hinna leverera den vecka jag kunde ta emot DHL och det var inga som helst problem. Nu råkade det ta en vecka efter beställningen innan leverans påbörjades så därför sprack det hela. Visst skulle jag kunna beställa lokalt men dels är ingen i närheten av priset Bygghemma erbjöd och dels måste jag hämta själv. Just nu har vi ingen bil med dragkrok så just det faktum att en lastbil skulle komma hem med maskinen var väldigt attraktivt.
Har du skriftligt på att beställningen annulerats? Isåfall ska det vara helt lugnt. Om du vill vara helt säker kan du skicka ett snigelbrev till Svea med kopia på annulerad beställning och faktura och bestrida också. Spara kopia på brevet.
I övrigt skulle jag ringa Svea och se vad de säger - men var beredd på att du fastnat i en indrivningsprocess så det kan mycket väl bli så att Svea lämnar över fakturan till inkasso. Men det är bara att fortsätta bestrida tills någon människa tittar på det och inser att de gjort en tabbe. I värsta fall drar de dig till tingsrätten innan de får ge upp.
Var noga med att köra all viktig korrespondens skriftligt i det här läget.
I övrigt skulle jag ringa Svea och se vad de säger - men var beredd på att du fastnat i en indrivningsprocess så det kan mycket väl bli så att Svea lämnar över fakturan till inkasso. Men det är bara att fortsätta bestrida tills någon människa tittar på det och inser att de gjort en tabbe. I värsta fall drar de dig till tingsrätten innan de får ge upp.
Var noga med att köra all viktig korrespondens skriftligt i det här läget.
Nu har det ordnat upp sig. Kanske! Hela historien igen: 1. Jag fick ett bra erbjudande från Bygghemma, bättre än internetpriset men jag vågade inte beställa på grund av tidigare erfarenheter av DHL. 2. När jag senare visste att jag skulle vara tillgänglig för att ta emot leverans en hel vecka kollade jag om erbjudandet stod fast, vilket det gjorde, och om de kunde leverera önskad vecka, vilket de kunde. 3. Jag beställde. 4. Jag fick sms om att leveransen gått iväg i rätt tid. 5. Inget sändningsnummer hos DHL dök upp så jag ringde DHL efter ett par dagar men de hade inte något på gång till mig. 7. Jag meddelade att om leveransen inte var i närheten av mig var jag tvungen att avbeställa då den inte skulle hinna fram den avtalade veckan. 8. Jag fick besked per epost att ordern annullerats. 9. Varan skickades(!!!). 10. Räkningen kom. 11. Jag kontaktade Svea Ekonomi som inte hört något av Bygghemma men ändå var vänliga nog att senarelägga sista betalningsdagen. 12: Jag kontaktade Bygghemma som meddelade att de mejlat Svea Ekonomi. 13. DHL påminde mig gång på gång om att de hade en vara till mig. 14. Jag kontaktade Svea Ekonomi igen som fortfarande inte hört något från Bygghemma. 15. Jag kontaktade Bygghemma som meddelade att jag skulle krediteras när de fått tillbaka varan. 16. Jag frågade om de tyckte att jag varit ansvarig för varan tills dess återkomst sedan den skickades efter att den blev avbeställd. 17. Bygghemma meddelade att varan kommit tillbaka och att jag nu ska krediteras. 18. Jag frågade varför det tog så lång tid för dem att meddela Svea Ekonomi att jag inte var skyldig något. 19. Bygghemma meddelar att de följer sina rutiner. 20. Jag frågar om Bygghemmas rutiner är att skicka avbeställda produkter, att lägga ekonomiskt ansvar på produkter de skickat av misstag på sina (inte längre) kunder eller om det är rutin att säga att man mejlat Svea Ekonomi när dessa inte fått något mejl. 21. Bygghemma menar att jag missförstått dem. Fler mejl än de jag numrerat ovan har utväxlats. Svea Ekonomi har lovat att mejla mig när ärendet är avslutat men ännu har jag inte fått något sådant meddelande så jag ser detta fall som "förmodligen avslutat". Hade bara Bygghemma skickat i tid hade jag haft min nya blanka maskin hemma och jag hade varit glad och nöjd. Jag som hade gjort plats och förberett allt inför leveransen.
Klicka här för att svara