Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hej
Jag vill bygga en gäststuga och är rädd att jag måste ha en KA eftersom jag ska ha både kök och badrum samt större än Attefall så bygglov krävs. Finns det något konkret som kräver KA som man kan senarelägga och sedan köra som ändring eller är man tvungen eftersom det krävs bygglov?
Tacksam för svar
Jag vill bygga en gäststuga och är rädd att jag måste ha en KA eftersom jag ska ha både kök och badrum samt större än Attefall så bygglov krävs. Finns det något konkret som kräver KA som man kan senarelägga och sedan köra som ändring eller är man tvungen eftersom det krävs bygglov?
Tacksam för svar
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
I det här fallet lär du inte slippa såna som mig...
Om du söker bygglov för förråd nu och senare (när förrådet fått slutbesked) gör en anmälan om installering av VA i byggnaden kan det gå.
Risken är ju att du får genom bygglov för förråd men att det inte godkänns med en extra bostad på fastigheten. Då står du där med ett välisolerad förråd, och det var kanske inte det du tänkt lägga dina pengar på...
Risken är ju att du får genom bygglov för förråd men att det inte godkänns med en extra bostad på fastigheten. Då står du där med ett välisolerad förråd, och det var kanske inte det du tänkt lägga dina pengar på...
En vettig KA kan man faktiskt ha lite nytta av 
Medlem
· Västra Götaland
· 18 inlägg
Hej och tack för era svar.
I teorin håller jag med merlrmindre men när jag frågar runt och läser här på forumet är det mycket negativ feedback på KA.
Jag har iaf slängt ut några krokar och hoppas på att hitta någon som verkar vettig. För som sagt - får man bara tag på någonsom är kompetent kan man säkert få mycket bra tips längs vägen.
Tack för era åsikter
I teorin håller jag med merlrmindre men när jag frågar runt och läser här på forumet är det mycket negativ feedback på KA.
Jag har iaf slängt ut några krokar och hoppas på att hitta någon som verkar vettig. För som sagt - får man bara tag på någonsom är kompetent kan man säkert få mycket bra tips längs vägen.
Tack för era åsikter
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Hitta en KA som kan ge dig tips och stöd. Med rätt KA kommer hela ärendet och kontakterna med byggnadsnämnden flyta bättre. En KA ska HJÄLPA byggherren och så är nog dom flesta, gäller bara undvika dom som bara är en extra byråkrat 
Svårigheten som KA är i det fall som Byggherren gör något riktigt galet, då kan en KA inte bara godkänna det rakt av. Då kan det bli lite sämre relationer. Men har du rätt KA så kan du undvika minorna i stället.
Svårigheten som KA är i det fall som Byggherren gör något riktigt galet, då kan en KA inte bara godkänna det rakt av. Då kan det bli lite sämre relationer. Men har du rätt KA så kan du undvika minorna i stället.
Så kan man säga det. På samma sätt som att polisen skall hjälpa oss att följa trafikreglerna.Wikstroem skrev:
Pbl säger att han skall biträda (hjälpa) byggherren med att upprätta kontrollplanen. I övrigt sägs det inte alls något om någon hjälp. (10 kap. 11 §)
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Från: http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...cessen/kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/
Den kontrollansvarige ska hjälpa byggherren med att ta fram ett förslag till kontrollplan för den aktuella åtgärden. Vid rivningsåtgärder ska den kontrollansvarige hjälpa till med inventeringen av både farligt avfall och annat avfall. Det är visserligen byggherrens ansvar att se till att kraven i PBL uppfylls och att kontroller görs i tillräcklig omfattning, men den kontrollansvarige ska se till att kontrollplanen och gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs samt att nödvändiga kontroller utförs. Om det görs några avvikelser från föreskrifter eller villkor som byggnadsnämnden har meddelat ska den kontrollansvarige underrätta byggherren och vid behov meddela byggnadsnämnden.
Som sagt var, man ska hjälpa Byggherren, men man har ett åtagande gentemot myndigheterna också. Sköter man inte den biten kan man tappa certifieringen. Är du otrevlig mot Byggherren/kunden får du dåligt rykte och tappar uppdrag.
Den kontrollansvarige ska hjälpa byggherren med att ta fram ett förslag till kontrollplan för den aktuella åtgärden. Vid rivningsåtgärder ska den kontrollansvarige hjälpa till med inventeringen av både farligt avfall och annat avfall. Det är visserligen byggherrens ansvar att se till att kraven i PBL uppfylls och att kontroller görs i tillräcklig omfattning, men den kontrollansvarige ska se till att kontrollplanen och gällande bestämmelser och villkor för åtgärderna följs samt att nödvändiga kontroller utförs. Om det görs några avvikelser från föreskrifter eller villkor som byggnadsnämnden har meddelat ska den kontrollansvarige underrätta byggherren och vid behov meddela byggnadsnämnden.
Som sagt var, man ska hjälpa Byggherren, men man har ett åtagande gentemot myndigheterna också. Sköter man inte den biten kan man tappa certifieringen. Är du otrevlig mot Byggherren/kunden får du dåligt rykte och tappar uppdrag.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg