Hej,

Jag har ett stort träd som står vid tomtgränsen till granntomten som är obebyggd för närvarande. Trädet har ett antal grenar som sticker in på grannens tomt, några flera meter. Trädet var uppvuxet och fanns på tomten när vi köpte huset för ett par år sedan. Nu har ett byggprojekt startat då tomten ska bebyggas och tidigare kom en av de som jobbar på tomten in och berättade att han tänkte såga av det som sticker in på den tomt som ska bebyggas. Jag kan naturligtvis förstå varför man vill göra detta då det möjliggör utyttjande av tomten till större del. Ur mitt perpektiv är det ju å andra sidan till nackdel då trädet står för en inte helt oväsentlig del av insynsskyddet mellan tomterna.

Vad gäller rent juridiskt?

Henkan

Det finns några andra trådar här där frågan har diskuterats. Det som är otvetydigt, är att grannen har rätt att kapa grenar på trädet. Och att han bör/måste ge dig en chans att göra det själv först.

Sedan vet jag att trådarna på lawline betonar att man inte får kapa något som gör att trädet dör, och att man inte heller får kapa en stam som böjer sig över tomtgränsen. Den tolkningen är inte oomstridd, och de paragrafer i jordabalken som de hänvisar till ger inte heller någon tydlig sådan begränsning i grannens rätt att ta bort grenar. Man bör hålla i minnet att svaren på lawline kommer (oftast) från juridikstudenter, i andra sammanhang har jag läst grovt felaktiga svar på lawline.

Det är fullt möjligt att lawline har rätt om att trädet inte får skadas av beskärningen, men det finns inget tydligt underlag för den tolkningen.

För det som frågan i den här tråden gäller så är nog svaret Ja, grannen har rätt att kapa bort grenar.

Det är tänkbart att det vore en bättre lösning om du själv kapar lagom mycket av grenarna, diskutera vilka grenar grannen definitivt vill ha bort och vad som kan vara en förhandlingsfråga.

• Gilla
Anders Holmstrom och 2 till
  • Laddar…
Eller så biter man i det sura äpplet och inser att det kanske trots allt är bäst om ens egna träd inte ockuperar annans mark (oavsett vad lagen säger).

• Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
Det kan ju finnas situationer när det inte är svart på vitt. Vad sägs om grannens trädrötter tränger in och förstör i avloppsledning på min tomt,jag kapar av rötterna vid reparation av ledning, och trädet dör?

harry73
Jag skulle säga att det beror på...
Lagen ger fastighetsägaren (grannen) stora möjligheter att ta bort rötter och grenar som tränger in på sin fastighet, MEN jordabalken säger att grannen bara får göra det om rötter eller grenar medför olägenhet för honom.

3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar
...
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
Så kan du hävda (och bevisa) att det inte medför en olägenhet för grannen, får han inte ta bort dom. Och då beror allt på omständigheterna.
- Hur stor är tomten
- Hur kommer den att användas
- Hur högt är grenen
- Hur långt in kommer den
- ...

Jag skulle säga att det normalt inte är något problem för grannen att ta bort grenen (även om han skulle göra det utan att fråga dig först), men skulle han pga en grannkonflikt omotiverad börja ta bort alla rötter och grenar som sticker in i hans fastighet, då kan det klassas som skadegörelse

Det viktigaste är just det som TS råkat ut för: grannfastigheten har i förväg aviserat att man kommer att kapa de grenar som sträcker sig utanför TS tomt. Iom detta has TS fått chans göra jobbet själv.

Samma gäller kindvalls eventuella problem med grannens rötter på sin egen tomt.

Förstör grannens rötter dränering, avlopp motsv så är grannen ersättningsskyldig..

Så har jag tolkat det iaf.

Hur kommer du fram till den tolkningen?

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Det känns för mig lite orimligt att kapa grenarna vid tomtgräns, det är väl ändå 4.5 meter som gäller för byggnaden?

Är det personen som ska bo där som kontaktat dig elelr är det bara någon av dem som bygger?

Och vad är det för träd?

Grannen får kapa av det som hänger in över gränsen men ska ge dig möjlighet att göra det själv först.
Stora träd vid tomtgräns orsakar ofta problem förr eller senare så även om jag gillar träd själv så skulle jag ta ner det innan det är omöjligt pga omgivande byggnader. Förr eller senare måste det ner ändå, och förr eller senare blir det så stort och/eller murket att det riskerar att komma ner av sig självt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Hur kommer du fram till den tolkningen?
Minns inte vart jag läste det, kan ha varit en kommunal bestämmelse.

Iaf stod det att ägaren har strikt ansvar för sina "växter"

harry73
Det kan bara inte stämma, för du får inte gräva upp grannens tomt för att ta bort dina rötter.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Fotografen skrev:
Grannen får kapa av det som hänger in över gränsen men ska ge dig möjlighet att göra det själv först.
De får inte kapas utan vidare, de måste vara en olägenhet. Och det vet man ju inte om de är förrän man ser planritningar och sådant.

En intressant fråga är därför som sagt om det är den blivande grannen eller en representant för byggaren som träffat TS,

Nä, men du kan kapa rötterna på din tomt.

Eller helt enkelt ge fan i å plantera träd och buskar nära grannen, särskilt om det är nära dennes hus.

När jag dränerande min kåk så kom det fram rötter från grannens träd ca 50cm från min dränering...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.