3 818 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Följer servitut med vid avstyckning?
Hej
Grannen har en stor tomt som han ska stycka av fem tomter från.
Vad händer om jag har ett servitut för avlopp på hans nuvarande fastighet och han sedan styckar av den del där jag har mitt avlopp? Följer det med till den avstyckade fastigheten? Sker det automatiskt eller behöver det skrivas om - fastighetsbeteckningen blir ju annorlunda.
Grannen har en stor tomt som han ska stycka av fem tomter från.
Vad händer om jag har ett servitut för avlopp på hans nuvarande fastighet och han sedan styckar av den del där jag har mitt avlopp? Följer det med till den avstyckade fastigheten? Sker det automatiskt eller behöver det skrivas om - fastighetsbeteckningen blir ju annorlunda.
Huvudregeln är följande vid avstyckning:
-ett officiellt servitut (rättighet bildad via lantmäteribeslut) följer med marken, dvs med området servitutet är lokaliserat till
-ett avtalsservitut (rättighet bildad vid avtal mellan parterna, följer fastigheten, det innebär att den kommer att gälla både i stamfastigheten och styckningslotten den nybildade fastigheten). Om avtalsservitutet är lokaliserat kommer lantmätaren se till i sitt beslut att servitutet efter avstyckningen gäller den del av marken den är lokaliserat till. Är servitutet olokaliserat kommer det som beskrivet ovan för huvudregeln för avtalsservitut.
Lantmätaren ex-officio bevakar alla inskrivna rättigheter. Om ett avtalsservitut inte är inskrivet får ni kontakta Lantmäteriet och meddela detta för att kunna bevaka rättigheten vid fastighetsbildning.
-ett officiellt servitut (rättighet bildad via lantmäteribeslut) följer med marken, dvs med området servitutet är lokaliserat till
-ett avtalsservitut (rättighet bildad vid avtal mellan parterna, följer fastigheten, det innebär att den kommer att gälla både i stamfastigheten och styckningslotten den nybildade fastigheten). Om avtalsservitutet är lokaliserat kommer lantmätaren se till i sitt beslut att servitutet efter avstyckningen gäller den del av marken den är lokaliserat till. Är servitutet olokaliserat kommer det som beskrivet ovan för huvudregeln för avtalsservitut.
Lantmätaren ex-officio bevakar alla inskrivna rättigheter. Om ett avtalsservitut inte är inskrivet får ni kontakta Lantmäteriet och meddela detta för att kunna bevaka rättigheten vid fastighetsbildning.
Medlem
· Västernorrland
· 2 468 inlägg
Lantmätaren kollar fastighetsregistret och om servitutet finns inskrivet där så kommer han att bevaka frågan och se till att det skrivs i beslutet vad som ska gälla för detta servitut. Eftersom dina rättigheter berörs räknas du som part i ärendet med möjlighet att yttra dig, får beslutet delgivet och kan överklaga.
Om servitutet inte är inskrivet: bevaka själv och meddela lantmäteriet.
Om servitutet inte är inskrivet: bevaka själv och meddela lantmäteriet.
Klicka här för att svara