Nu har vi bara en tomt men är med två hus.

Jag har idag fått handlingarna från kommun angående avloppstillståndet och det finns bara en beviljad ansökan (1980) på det hus vi idag bor i. Det andra huset är inte med i handlingarna!

I morgon ska jag hämta ut bygglovshandlingarna

• Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Bygglov för utbyggnad av vårt boningshus från 1980 fanns sedan nada..

Det betyder alltså att vårt obebodda 100 åriga hus vaken är med i bygglovsregistret eller i avloppsregistret.

Vi borde kunna kalla det vad som helst, förråd, vävstuga, eller?

Är det då ens anslutningspliktigt enligt den nu gällande VA lagstiftningen

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
En fråga: Är det så att ni fått papper från dem på att ni måste betala för båda husen eller är det dina egna antaganden utifrån den allmänna texten? Har inte riktigt lyckats läsa ut det?

Claes Sörmland
Ni har i praktiken stor frihet att kalla det gamla huset för andra saker än bostad.

Jag vet inte ens om det är rätt att kalla det för bostad när det inte har används som det under lång tid. Det är i alla fall ingen permanentbostad. Man skulle kunna hävda att det är en fritidsbostad och ni har ju faktiskt övernattningar där någon gång om året. Rent formellt brukar myndigheter och domstolar ta sikte på vad som är syftet med en byggnad.

Claes Sörmland
TorpAnders skrev:
Är det då ens anslutningspliktigt enligt den nu gällande VA lagstiftningen
Det som är anslutningspliktigt är er fastighet. Den ansluts via en förbindelsepunkt som kommunen levererar VA till. Sen så har ni ingen skyldighet att faktiskt koppla på några rör från denna punkt - man får leva utan vatten och avlopp om man vill det.

Om ert gamla hus hade ägts av någon annan och därmed stått på ofri grund och använts som bostad (permanent- eller fritids-) så finns det en paragraf i lagen om att den kan behandlas på samma sätt som en egen fastighet fastän den inte är det. Då skulle den gamla stugan få en anslutningspunkt och ägaren skulle då betala fulla avgifter. Detta gäller alltså inte i ert fall.

Er situation är snarare att ni ska betala avgifter för er fastighets anslutning enligt den taxa som kommunen har bestämt. Taxan som er kommun har fastslagit följer det vanliga mönstret - man betalar mer i taxa om det finns flera bostäder på fastigheten. Säg att ert gamla hus faktiskt hade varit en vanlig bostad för en familj som ni hyrde ut till. Då är det skäligt och rättvist att VA-taxan är högre för er fastighet än för fallet som är nu gällande - att det endast finns en bostad på fastigheten. Kravet att kostnaderna skall fördelas skäligt och rättvist i form av en kommunal taxa finns i lagen (§31 & §34).

Döp om det gamla huset till "Hembygdsmuseum"!

Sätt upp en skylt med öppettider osv, och uppgift om inträdesavgift.

Och börja tjäna pengar :)

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
OM du "tar bort" spisen så har du inte några matlagningsmöjligheter i den ena stugan och kommer då inte behöva ansluta det huset. Sen när du anslutit den andra fastigheten så kan du ansluta den första utan spis utan att behöva anmäla det till kommunen.

Det svaret har jag iaf fått av Norrtälje kommun om vi skulle vilja bygga en gäststuga på tomten.

Inga matlagningsmöjligheter = ingen avgift.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fyfan vad svinigt sånt här är alltså.

Y
Jag vet inte om man kan bestrida.

I mitt fall så var det några ivriga grannar startade igång kommunalt VA via förening vilket kommunen hejade på.
Frågade kommunen vad som hände ifall jag inte hoppade på. Dom svarade "ditt har gått ur tid och vi kan göra det så svårt vi kan att få annan beviljad".

Har också går med två villor, båda till samma 3kammar brunn. Servitut för detta, eller vad det kallas.
Detta kunde jag spinna vidare på så att jag bara behövde en pumpbrunn till båda husen.
Föreningen har noterat båda husen men att ena är 0% aktiv och behöver då inte betala månadsavgift förrän någon bor där.

Jag ångrar inte. Kommunerna kommer troligen få finare datorsystem som flaggar när folks anläggningar gått ur sin tid och kommer då jaga än och kräva allt dyrare anläggningar för var gång. Sen hade jag förvisso godare brunnsvatten men jag kan välja bort kommunens vatten och få en lägre förbrukningskostnad. Fast det är skönt att slippa greja med vattenfilter.

Förstår inte den bifogade tabellen.
Vilka rader är avgifter per bostadshus?
Är vissa rader färdiguträknade exempel?

Jag får din kostnad till, om jag fattat bilden rätt:

[table="width: 500"]
[tr]
[td]Kostnadspost[/td]
[td]Enhet[/td]
[td]Belopp (kr)[/td]
[td]Antal[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Framdragning servisledning[/td]
[td]per fastighet[/td]
[td]84000[/td]
[td]1 st[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Upprättande förbindelsepunkt[/td]
[td]per fastighet[/td]
[td]63200[/td]
[td]1 st[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Avgift per bostadsenhet[/td]
[td]per bostad[/td]
[td]42000[/td]
[td]2 st[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Tomtyteavgift[/td]
[td]per m2[/td]
[td]63[/td]
[td]3000 st[/td]
[/tr]
[tr]
[td][/td]
[td]Summa[/td]
[td]420.200[/td]
[td][/td]
[/tr]
[/table]

Varav den extra bostadsenheten ni försöker slippa betala för endast står för ca 10%?

Extremt dyrt ändå, måste jag säga.
Kan ni inte stycka av "ängen" som du kallar den, och få ner fastighetens storlek? Den blir ju då obebyggd och behöver inget avlopp. Du kan fortfarande äga den själv.

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Du har missförstått tabellen.

Tomtyteavgiften kan inte överstiga summan av de fasta taxorna dvs 232 000

2x 232 000 = 462 000:-

Med ett boningshus blir det 189 200 2x 189 200 = 378 400:-

Diff 83 600:- plus ledningar och anslutning/mätpunkt i huset så det blir lätt + 100 papp på den.

100 papp i pensionspengar är mycket...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.