19 546 läst ·
72 svar
20k läst
72 svar
Hur slipper man KontrollAnsvarig
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det går att vara KA på till exempel eget husbygge under förutsättning att du inrte gör eget arbete. Dvs du kontroller bara entreprenörer. På samma sätt har dom stora företagen egna KA som kontrollerar andras jobb i samma företag.
huggan skrev:
KA skall ha en självständig ställning i förhållande till den som utför den åtgärd som skall kontrolleras. (10 kap. 9 §)
Byggherren utför (ofta) inget arbete själv och kan därför vara KA om han är certifierad.
Byggherren utför (ofta) inget arbete själv och kan därför vara KA om han är certifierad.
Trådskaparens ursprungliga fråga var hur man slipper KA. Det enda sättet är att i samband med ansökan begära att byggnadsnämnden/förvaltningen beslutar att KA inte behövs.
Jag har byggt om- och till mitt hus utan KA. Råvind gjordes om till boyta med fyra sovrum och badrum. Inkl 6 takkupor. Avväxling av takstolar och förstärkningar av ytterväggar. En hel del limträ och stålbalkar. Inget behov av KA. Dock ligger huset utanför detaljplan, därför inget krav på bygglov utan det räckte med bygganmälan. Med upprättad kontrollplan som signeras av entreprenören och anlitad ingenjör. Denna del av huset är klar så till vida att jag har fått slutbesked. Familjen har sovit på övervåningen de senaste veckorna.
Håller också på med en utbyggnad på 8X4 meter. Bygglovspliktigt.
Vi kallar det matsal. (inget krav på handikappanpassning) Här krävdes bygglov. Utseende som glasveranda med nästan 13 löpmetermeter fönster/fönsterdörr i kombination med kuverttak innebar rejäla limträbalkar o stora punktlaster. En hel del gjutna förstärkningar. Dock inget vatten eller avlopp.
Här slapp jag KA. Helt enkelt för att jag begärde det. Till bygglovet bifogades 3 bilagor:
1. Begäran att slippa KA "Mot bakgrund av innebörden av plan- och bygglagens 10 kap 10§ begär jag att bygglov ska beviljas utan krav på kontrollansvarig."
2. Kontrollplan
3. Anmälan av KA. Dvs om förvaltningen ansåg att jag inte skulle få slippa KA fanns det redan en anmäld och klar. Ett sätt att slippa fördröjning.
Bygglov beviljades utan krav på KA. Begärde också att få ta byggnadsdelen i bruk innan byggnadsnämnden meddelat slutbesked. Även där fick jag som jag ville.
Kan också tillägga att byggnadsinspektören ringde upp mig och tackade för en fin ansökan. Han hade bara sett en bättre. Och det var hans egen.
Min slutsats är att det går att slippa KA. Men det kräver att du begär det. Och att du kan motivera det. Utgången är dock oviss. Bifogar du samtidigt en anmälan om KA så fördröjer det inte beslutet.
Jag har byggt om- och till mitt hus utan KA. Råvind gjordes om till boyta med fyra sovrum och badrum. Inkl 6 takkupor. Avväxling av takstolar och förstärkningar av ytterväggar. En hel del limträ och stålbalkar. Inget behov av KA. Dock ligger huset utanför detaljplan, därför inget krav på bygglov utan det räckte med bygganmälan. Med upprättad kontrollplan som signeras av entreprenören och anlitad ingenjör. Denna del av huset är klar så till vida att jag har fått slutbesked. Familjen har sovit på övervåningen de senaste veckorna.
Håller också på med en utbyggnad på 8X4 meter. Bygglovspliktigt.
Vi kallar det matsal. (inget krav på handikappanpassning) Här krävdes bygglov. Utseende som glasveranda med nästan 13 löpmetermeter fönster/fönsterdörr i kombination med kuverttak innebar rejäla limträbalkar o stora punktlaster. En hel del gjutna förstärkningar. Dock inget vatten eller avlopp.
Här slapp jag KA. Helt enkelt för att jag begärde det. Till bygglovet bifogades 3 bilagor:
1. Begäran att slippa KA "Mot bakgrund av innebörden av plan- och bygglagens 10 kap 10§ begär jag att bygglov ska beviljas utan krav på kontrollansvarig."
2. Kontrollplan
3. Anmälan av KA. Dvs om förvaltningen ansåg att jag inte skulle få slippa KA fanns det redan en anmäld och klar. Ett sätt att slippa fördröjning.
Bygglov beviljades utan krav på KA. Begärde också att få ta byggnadsdelen i bruk innan byggnadsnämnden meddelat slutbesked. Även där fick jag som jag ville.
Kan också tillägga att byggnadsinspektören ringde upp mig och tackade för en fin ansökan. Han hade bara sett en bättre. Och det var hans egen.
Min slutsats är att det går att slippa KA. Men det kräver att du begär det. Och att du kan motivera det. Utgången är dock oviss. Bifogar du samtidigt en anmälan om KA så fördröjer det inte beslutet.
Jag tror många bygglovshandläggare märker att KA inte har så stor betydelse i de fall Byggherren är ambitiös och visar vilja/kunskap att följa alla regler. Så vill man slippa KA så funkar det säkert bra att göra som Husvagnsthord skriver - tex presentera fackmannamässigt upprättade handlingar. Inte otroligt att bygglovshandläggaren tolkar lagen fel ("små ändringar") men det är ändå rätt harmlöst
Vid nybyggnad av bostadshus så lär dock ingen slippa KA.
Det får ju vara din alldeles egna tolkning. Som jag inte alls delar.haavard skrev:
Min begäran gjordes med stöd av PBL 10 kap. 4§. "Ett byggnadsverk får inte tas i bruk i de delar som omfattas av ett startbesked för byggåtgärder förrän byggnadsnämnden har gett ett slutbesked, om nämnden inte beslutar annat."
Och det gjorde den. Svårare än så är det inte. Tror inte ens att det är särskilt ovanligt.
Vi får nog utgå från att byggnadsinspektörn' kan regelverket.
Som jag har uppfattat det gäller den bestämmelsen för ganska små grejer. T.ex. om man satt in nytt fönster (man ser ju typ automatisk ut genom det), bygger mur (den förhindrar grannhunden från att komma på besök även innan slutbeskedet) eller installerar eldstad (Boverket har det som exempel på ting som kan användas innan slutbesked).
Att nämnden skulle godkänna att en tillbyggnad på 32 kvm används innan slutbesked är nog inte meningen.
Att nämnden skulle godkänna att en tillbyggnad på 32 kvm används innan slutbesked är nog inte meningen.
Det är väldigt vanligt med interimistiskt slutbesked eller slutbesked på en etapp. Upplever det (som KA) lika vanligt som att slutbesked ges när allt är klart.
Tror jag skall moderera mig själv lite...
http://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/byggprocessen/slutbesked/Beslut om undantag från förbud att ta i bruk utan slutbesked
Byggnadsnämnden har i startbeskedet en möjlighet att besluta att ett byggnadsverk helt eller delvis får tas i bruk utan slutbesked. Lagtexten och förarbetena ger inte någon närmare vägledning om när och under vilka förutsättningar byggnadsnämnden kan meddela ett sådant beslut. Det ligger dock nära till hands att anta att sådana beslut kan bli aktuella i situationer som annars kan vara svåra att hantera i praktiken. Exempel på sådana åtgärder är att byta färg, fasadbeklädnad, taktäckningsmaterial eller utföra en annan byggåtgärd som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende. Andra exempel är murar, plank, skyltar och ljusanordningar. Även enklare åtgärder där det varken krävs någon kontrollansvarig, något tekniskt samråd, arbetsplatsbesök eller slutsamråd borde vara sådana åtgärder där byggnadsnämnden kan ta beslut om att byggnadsverket får tas i bruk utan slutbesked.
Det som står där är "vi tycker såhär". Boverket börjar dessutom med att konstatera att det inte finns några förutbestämda riktlinjer. Dvs det är helt upp till byggnadsnämnden
och om jag får gissa kan man även överklaga ett avslag på sin begäran om att de ska beslura att man får ta byggnaden i bruk...
Generellt tror jag att byggnadsnämnden och förvaltningen är generösa med att ta bort kravet på slutbesked innan nyttjande när det handlar om utbyggnader av enfamiljshus. Det uppstår ju en del praktisa problem för familjen. Beslutet kring mina 32 m2 togs av byggnadsnämnden på Gotland. En bekant i Stockholm, Huddinge, fick för tre år sedan samma undantag för ett utbygge på 100 m2. Två våningar a 50 m2. Och det var på initiativ från anlitad KA.
Det går att slippa krav på slutbesked innan nyttjande. Men det gäller att fråga. Tycks inte ens vara särskilt svårt. Inte ens för stora utbyggnader.
Bifogar en bild på mina 32 m2
Det går att slippa krav på slutbesked innan nyttjande. Men det gäller att fråga. Tycks inte ens vara särskilt svårt. Inte ens för stora utbyggnader.
Bifogar en bild på mina 32 m2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara