Byggahus.se

Elavtal gick inte fram?

1. K
    Jack of all trades Nivå 16
    Oktober -18 anmälde jag intresse för och tecknade via nätet ett avtal med Bixia, lockad av Ica-bonus och lägre månadskostnad jämfört med nuvarande Göta energi. Fick bekräftelse och kunduppgifter via mail att avtalet skulle börja 24/10-18. Hade innan blivit uppringd av Göta energi som inte "fattade att jag ville byta till ett sämre avtal". Jag ville inte prata med dem och tackade för mig. Sen gick en tid och jag försökte under mellandagarna logga in hos Bixia mha av deras bekräftelsemejl. Det gick inte eftersom det inte fanns någon användare med mina uppgifter. Kollade på Göta Energi och där kunde jag se att de förlängt mitt avtal ett år till - utan mitt medgivande och utan att informera. Gamla avtalet var rörligt pris utan uppsägningstid. Har skickat meddelande till båda bolagen och bett om förklaring, typiskt att det är under ledigheten men det ska bli intressant att höra vad de säger.
    Har Bixia begått avtalsbrott och kan jag då kräva kompensation? Vilken instans hanterar den här typen av avtal?
    Har Göta energi gjort fel som förlängt avtalet eller har jag missat något finstilt som automatiskt förlänger avtalet innan ett visst datum?

2. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Måste man inte säga upp sitt gamla avtal, annars förlängs det väl med "automatik"...??? Har för mig att det står något åt det hållet i mitt elavtal. Dvs att det skall sägas upp innan en viss tid annars förlängs det.

Kanske var något som den nya leverantören skulle gjort men missat??

3. H
    Medlem · Nivå 12
    Vet flera som haft problem med Göta energi, dolda tillägsavgifter och annat trams.
    Gamla avtalet ska sägas upp, om det inte sker av dig så måste nya ehandelsbolaget ha en fullmakt från dig.

4. K
    Uppsägningen kan vara den svaga länken här. Minns inte om jag uttryckligen gett Bixia fullmakt annat än via beställningen på deras sida och i samband med att jag lämnat mina uppgifter (leverantör, anläggning-ID mm)
    Men att de skickat ett avtal borde ju betyda att de sagt upp mitt gamla avtal? De kan väl inte gärna teckna avtal på befintliga anlägg?

5. K
    Får svara mig själv: Det gäller att läsa allt, stort och smått, gärna flera gånger. I bekräftelsen från Bixia står det att avtalet gäller från 2019-10-24 och inget annat. Besviken, ja, men jag vill gärna ha reda på varför avtalet inte gick att genomföra. Får ändå hålla ut ett år

6. M
    Medlem · Nivå 7
    Ofta behöver man säga upp el-avtalen minst en månad innan de går ut, annars så förlängs de med ett år till med helt andra villkor.

Den här el-handelsbranschen är ju helt sjuk, alla ger rabatt och säljer med förlust första året för att sedan hoppas på att få igen pengarna när kunderna missar att byta avtal i tid.

7. T
    Medlem · Nivå 11
    kontakta bixia och fråga
    kontakta en konsumentrådgivare och fråga vad som gäller

själv har jag bytat elbolag varje år de senaste 8 åren utan problem ,jag har varit noga med att säga upp de gamla avtalen minst en månad innan oavsett om jag har haft någon uppsägningstid eller inte
    t

• Laddar…