Lite svårt att bedöma från en bild. Det märks ju onekligen i nedre raden, men jag tycker nog inte att det ser så fel ut att det känns rimligt att riva upp allt. Å andra sidan förstår jag att ni upplever det som ett stort fel, jag har personer i min närhet som jag vet hade gjort det. Personligen hade jag nog tagit de 20.000 framför att försöka driva det rättsvägen.
Har ni haft kontakt med någon jurist, helst inom fastighetsjuridik? Om inte kan det vara en idé att boka in ett första möte för att få en bedömning om utsikterna att få ett utslag/förlikning som i slutändan är mer förmånligt än den föreslagna summan.

Svårt att få med öå bild hur illa der är. Men saken är den att vi har dushat ca 20gånger på ett år.ju mer vi duhar ju värre blir det. Så det är ett växande problem.

Om det blir värre kan ni skära bort silikonet och foga istället om det ska sitta kvar...

När vi gjorde badrum lyckades plattsättarna glömma en väggdosa för ett vägguttag och satte en kakelplatta över den. När jag undrande kom hem och påpekade detta, knackade de bort kakelplattan, tog försiktigt bort all fix , satte dit en ny kakelplatta med hål utskuret för dosan. Tog väl en timme allt som allt på deras bekostnad.

Tätskiktet var om jag minns rätt en 5 mm tjock våtrumsmatta godkänd att användas tillsammans med fix och fog. Den mattan gör man inte lätt några hål i kan jag säga, helt annan kvalitet än många de där s.k. "tätskikten" som säljs idag. Med en riktigt vass mattkniv och en del kraft lyckade jag skära i den, men i övrigt riktigt robust.

Förvånas idag över de som hävdar att "hela badrummet måste byggas om" i händelse av någon mindre skada eller komplettering som behöver göras efteråt. Helt orimligt om du frågar mig. Använd istället riktiga robusta tätskikt och en godkänd svetsmetod som gör det tätt, så hade vi nog sluppit många rivningar av fullt funktionella badrum. Kapitalförstöring.

Med det sagt, hoppas det löser sig för er, jag hade aldrig accepterat de där färgskiftningarna. Det är såna grejor man stör sig på för man vet om att de finns där.
/HLH

Har haft mäklare som värderat huset. Sa att huset blir svårt att sälja när badrummet är i detta skicket. En värde minskninpå 150000kr. Sedan har vi pratat med en annan kakelsättare som säger att om det blir en lekage i badrummeså täcker inte försäkringen detta. Då de gjorde ett hål i tätskiktet när de lossade plattor för kontroll och sedan lagade detta. Ska träffa byggherren o diskutera vidare.

Njaa.. Hål i tätskikt går att laga på ett godkänt sätt, numera.

Tidigare när alla tätskikt var rollade, alltså en gummiliknande massa som rollades upp på väggen. Då fanns det inga anvisningar från tillverkarna hur man skulle skarva vid en reparation. Så vid minsta hål, så måste hela tätskiktet göras om.

Nu sedan 2011, eller ngt. i den stilen. Så är de flesta tätskikt av folietyp, rollade får fortfarande användas på betong osv.

De av folietyp går oftast att laga på ett godkänt sätt. Men det skall finnas anvisningar från tillverkaren av just det foliesystem som använts.

Hej,
Nyfiken på hur det gick då vi är i liknande situation. Ett antal plattor som har mörknat i nytt badrum/nybyggt hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.