Jag skulle inte betala något innan lev. har fixat det som är överenskommet eller att han får komma med en ny relevant faktura.

andersmc skrev:
Den högsta dröjsmålsränta som får tas ut är referensräntan plus åtta procentenheter, dvs just nu nio procent.
Nej, man kan ta ut hur hög eller låg dröjsmålsränta som helst.
Om det inte är avtalat någon nivå alls, gäller dock max enligt det andersmc skriver. Är det avtalat/angivet (senast i samband med fordrans uppkomst, dock) så kan man ta vad som helst - i princip.
Är visserligen inte jurist, men har varit i rätten mot ett företag som inte gjort rätt för sig. De ojjade sig bland annat om den höga dröjsmålsräntan, eftersom det på fakturan var angivet 2%/månad. Alltså 24%/år dvs vida över diskonto+8%. Eftersom de inte anmärkt "inom 8 dagar" så ansåg rätten denna visserligen höga men ändå vid rätt tidpunkt angivna ränta som "avtalad".
(Det fanns f.ö. en anledning till den höga räntan mot just detta företag, och även om jag vann i tinget så såg jag aldrig några pengar. Dagen efter domen begärde de sig nämligen i KK och man stod knappast överst på fordringsägarlistan. Men några månader senare var de igång igen då förra ägaren köpt det skuldrensade bolaget för 1:- av konkursförvaltaren :mad:)

Nu har de ju angivit 0% (=klantigt) och då gäller det. De kan inte komma och begära någon annan nivå på dröjsmålsräntan i detta skede. Men påminnelseavgifter, inkassoavgifter och slutligen fogdens avgifter kan läggas på - om det går så långt.

Viktigt att du bestrider fakturan, och verkligen använder ordet "bestrider" kort och gott. Inte några invecklade att "jag vill att ni skall göra färdigt först" o.s.v.

Här kommer upplösningen 4-5 år senare... Fallet gick till Tingsrätten där vi vann på alla punkter. De fick stå för juristkostnaderna och köpet hävdes samt att de fick stå för skadestånd för alla extra utlägg som uppstod för nytt inköp. Det blev inte billigt för den tillverkaren att göra fel.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.