29 564 läst ·
67 svar
30k läst
67 svar
Säljaren dör innan tillträde
Det stämmer nog, men man bör ändå vara försiktig att köpa från ett dödsbo. Om det fastställs som ett dolt fel får man gå på dödsbodelägarna. Det finns en risk att de förbrukat pengar på annat , så det kan vara svårt att få ut ersättning. Därför bör man nog kola allt mer noga om man köper från ett dödsboH hempularen skrev:Jo, enligt en advokat jag diskuterade saken med. Enligt honom så betraktar man då "skulden" som en tidigare okänd skuld. Alltså på samma sätt som om någon kommer efter ex. 5 år och visar ett skuldbrev som den avlidne har skrivit på. Logiken i det, är att ett dolt fel finns ju per definition vid köpetillfället, därmed är det egentligen en skuld som fanns redan då, innan dödsboet skiftades.
Då gör man en tilläggsboupteckning, och arvingarna kan då få betala tillbaka en del av sitt arv, men aldrig mer än arvet.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Ja, det lär ju bli en extra uppförsbacke att kräva ersättning för dolt fel från ett skiftat dödsbo.
Vi ansåg att vi valde att köpa ”grisen i säcken” när vi köpte ett dödsbo.
Vi har inte gått tillbaka och ”tjafsat” om något och kommer troligen inte göra det heller. Vi lagar/renoverar och svär istället.
Skulle kännas förjävligt att kräva alla arvingarna på pengar i efterhand, när dödsboet är ”avslutat” och alla gått vidare.. (inget är deras fel ju).
(Vi bor i vårt ”andra” dödsbohus nu ..)
Allmänt förstår jag mig inte på ”dolda fel”.. och definitivt inte 10 år
Vi har inte gått tillbaka och ”tjafsat” om något och kommer troligen inte göra det heller. Vi lagar/renoverar och svär istället.
Skulle kännas förjävligt att kräva alla arvingarna på pengar i efterhand, när dödsboet är ”avslutat” och alla gått vidare.. (inget är deras fel ju).
Allmänt förstår jag mig inte på ”dolda fel”.. och definitivt inte 10 år
Klokt tänkt. Sen bör man nog anpassa sina bud efter förutsättningarna . Det blir nästan alltid så att det blir negativa överraskningar och då är det bra om man betalt ett rimligt pris så att man kan fixa problem som uppstårSnigla skrev:
Vi ansåg att vi valde att köpa ”grisen i säcken” när vi köpte ett dödsbo.
Allmänt förstår jag mig inte på ”dolda fel”.. och definitivt inte 10 år![]()
Samtidigt är det väl inte helt ovanligt att folk avlider efter att de sålt ett hus?
Vad är skillnaden (om vi diskuterar att få ersättning för dolda fel) när man hittar ett dolt fel (ponera att det ÄR ett äkta dolt fel) som upptäcks tre år efter köp om man köpt av någon som dog ett år efter köpet eller om man köpt av ett dödsbo? Vi ponerar nu också stt arvet är skiftat och dödsboet avslutat.
Vad är skillnaden (om vi diskuterar att få ersättning för dolda fel) när man hittar ett dolt fel (ponera att det ÄR ett äkta dolt fel) som upptäcks tre år efter köp om man köpt av någon som dog ett år efter köpet eller om man köpt av ett dödsbo? Vi ponerar nu också stt arvet är skiftat och dödsboet avslutat.
Den stora skillnaden är väl att om du köper ett dödsbo har säljarna möjlighet att undanta dolda fel, då de inte anses ha kännedom om fastigheten. Om säljaren levde vid försäljningen anses denne ha all möjlighet att informera köparen om det som anses nödvändigt och eventuella krav gällande dolda fel ska riktas mot dödsbot.fia_mstd skrev:
Samtidigt är det väl inte helt ovanligt att folk avlider efter att de sålt ett hus?
Har förvisso för mig att regelverket ändrats lite sedan jag köpte mitt hus från ett dödsbo (och senare upptäckte ett helt klockrent dolt fel (en felaktig skorstensgenomföring som ledde till brand och var helt inmurad och omöjlig att kontrollera oförstörande) efter 9 år och 8 månader. Men det är väl mer relaterat till försäkrings-krav i samband med försäljningen?
Dowser4711 skrev:
Då finns ju en friskrivningsklausul. Men om den inte åberopas?Dowser4711 skrev:
Den stora skillnaden är väl att om du köper ett dödsbo har säljarna möjlighet att undanta dolda fel, då de inte anses ha kännedom om fastigheten. Om säljaren levde vid försäljningen anses denne ha all möjlighet att informera köparen om det som anses nödvändigt och eventuella krav gällande dolda fel ska riktas mot?
När dödsbon säljer har man ofta en friskrivning, men här frågar du vad som händer om detta inte gäller. Man får då gå på de personer som fått arvet från dödsboet. Detta kan vara svårt om arvet är skiftat och pengar kanske är förbrukade. Därför är det klokt att vara försiktig om man köper från ett dödsbo, kolla allt extra noga och anpassa priset efter att det kan dyka upp oväntade problemfia_mstd skrev:
Klicka här för att svara