Hej!

Om styrelsen i samfälligheten bestämmer att vissa fastigheter får göra bebyggelse på samfällighetensmark
medans vissa andra fastigheter inte får. Vart vänder man sig då?

På ett extrainsatt styrelsemöte, är styrelsen beslutsmyndig trots att hela styrelsen inte är närvarande
vid mötet?

Det låter inte riktigt rätt.

Vad som gäller för hur kallelser till möten ska gå ut och hur många som måste vara närvarande för att vara beslutsmässiga ska stå i stadgarna.

D Daniel 109 skrev:
Det låter inte riktigt rätt.

Vad som gäller för hur kallelser till möten ska gå ut och hur många som måste vara närvarande för att vara beslutsmässiga ska stå i stadgarna.
Nej verkligen inte. Sen är det upp till en själv hur långt man orkar driva det, aningens tröttsamt.

Sant, tänkte aldrig på stadgarna. Ska se ifall jag får fram dessa.

Har svårt att tro att styrelsen har rätt att fatta ett sådant beslut överhuvudtaget. Och tveksamt om det ens är OK med ett stämmobeslut.

Nu finns det ju en del speciella samfälligheter. Om man ex. tänker sig en samfällighet med båtbrygga, så finns det ju ofta sjöbodar som hör till medlemsfastigheterna vid den samfällda bryggan. Där förutsätter jag att det regleras av stadgar och/eller anläggningsbeslutet från lantmäteriet.

Om man håller sig till just styrelsemöten, så behöver inte hela styrelsen vara närvarande, ofta finns det ngn. klausul i stadgarna som styr över när styrelsen är beslutsmässig.

Jag har ett staket som går ut på samfällighetensmark som styrelsen tagit beslut om att det måste bort på ett extrainsatt styrelsemöte.

Det roliga i det hela är att en del andra fastigheter har träd/buskar planterade, en del har sandlådor på samfälligheten. En i styrelsen har en mur byggd enbart på samfällighetensmark.

Vad gäller exempelvis med studsmattor (inte för att det bekommer mig ett dugg) men får man ha det på en samfällighet?

Det var ju lite skillnad. Beslut om att kräva rivning av staket osv. som inkräktar på samfällighetens mark, DET är en typisk fråga som styrelsen skall ta.

Träd/buskar behöver man ju inte nödvändigtvis kapa bort bara för att de står utanför en tomt. Det blir ju mer en fråga om det på något sätt begränsar övrigas tillgång till den samfällda marken. Sandlåda, studsmattor osv ser man nog som lekredskap. Som man kan välja att tillåta eller inte på den samfällda marken.

Den där muren låter ju som minst sagt tvivelaktig.

All mark samfälligheten förfogar över är prickat område=får ej bebyggas. Har svårt att tro att fast bebyggelse såsom sandlåda, träd/busar är ok. Frågan är vad studsmattor räknas som.

Buskar är inte byggnader. Sandlådor räknas inte heller som byggnader.

Intressant, då kan man teoretiskt sett plantera buskar och skapa en mur av det.

Men en sandlåda, det är ju en fast bebyggelse i marken. Har du någon källa på det?

C
S Slapshot skrev:
Intressant, då kan man teoretiskt sett plantera buskar och skapa en mur av det.
Japp, det kallas för en häck. :cool:

C cpalm skrev:
Japp, det kallas för en häck. :cool:
Haha, tänkte mer att då kan man göra det på samfällighetensmark om man ska hård dra det.

C
S Slapshot skrev:
Haha, tänkte mer att då kan man göra det på samfällighetensmark om man ska hård dra det.
Vet inte om det finns någon direkt praxis vad gäller växter som planterats på någon annas mark, men jag misstänker att de sitter löst till om inte samfälligheten vill ha några buskar där.
En sandlåda är mer eller mindre fast, men uppnår (normalt) inte den höjd över marken som krävs för att den skall klassas som ett byggnadsverk. Den saknar också väggar och tak.

Har de som t.ex. byggt en mur på samfällighetens mark fått föreningens uttryckliga tillåtelse till detta? I så fall kan man fundera på om man kan åberopa likabehandlingsprincipen. Men om man bara ser genom fingrarna med ett bygge som skett utan föreningens tillåtelse är det inte lika självklart.

Grejen är den att alla fastigheter i stort sett har gjort mer eller mindre intrång på samfällighetens ytor. Detta skedde innan samfälligheten bildades, innan dess tillhörde all mark bostadsbolaget som ägde marken och uppförde husen.

Inklusive jag, staketet uppfördes med mina grannars godkännande. Ingen har problem med det frånsett styrelsen. Jag har inga problem att ta bort det men jag har extremt svårt att släppa det faktum att då ska det vara lika för alla.

Egentligen är detta inget jag är intresserad av att lägga energi på men ibland tar man inte vad som helst.

Det finns ingen fastighet som har styrelsen godkännande till något intrång. Vad är det för regler kring höjd på en sandlåda?

C
S Slapshot skrev:
Vad är det för regler kring höjd på en sandlåda?
Det handlar om vad som (i PBL) definieras som byggnad. Men huruvida sandlådan formellt sett är en byggnad eller inte spelar ju ingen roll i detta sammanhang, det krävs ju ändå samfällighetens tillstånd att nyttja deras mark på ett sådant sätt.

Det där med "lika för alla" är ju lite knepigt om ingen har föreningens tillstånd. Man kan ju kräva att föreningen agerar mot övriga som använder marken på ett sätt som inte är förankrat, samtidigt vill man ju inte vara någon jante-kvarterspolis om man inte drabbas negativt av det. Men att några gjort övertramp innebär ju inte att det är fritt fram för alla att göra samma sak.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.