3 940 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Industri
Sida 1 av 2
Hej! Jag är rådvill och undrar vad jag kan göra och om det ens finns något jag kan göra.
Jag köpte mitt hus för 10 år sedan som då låg i ett lugnt område. Det som har hänt nu är att en industri har expanderat och ligger nu helt plötsligt bara några meter ifrån mitt hus.
Vi vaknar varje morgon klockan 7, av att traktorerna börjar köra sen lever det om hela dagarna till klockan 16. (Vi jobbar skift). Det går ständigt tung trafik förbi vårat hus, men det är det konstanta dånandet från traktorerna som stör mest.
Det skakar vibrerar i väggarna och ibland är ljudet så outhärdligt att det vibrerar i huvudet.
Vi har kontaktat kommunen och då kom vi överens med industriägaren att vi skulle bygga ett plank och dom stod för materialet. Vi fick en bunt med impregnerat virke som vi smällde upp men det har inte hjälpt ett dugg. Speciellt inte heller då dom har krypit ännu närmare husknuten.
Vad kan vi göra? Vi har försökt sälja huset men läget gör det omöjligt. Jag valde ju liksom inte att köpa ett hus vid en industri.
Finns det något vi kan göra?
Mvh
Jag köpte mitt hus för 10 år sedan som då låg i ett lugnt område. Det som har hänt nu är att en industri har expanderat och ligger nu helt plötsligt bara några meter ifrån mitt hus.
Vi vaknar varje morgon klockan 7, av att traktorerna börjar köra sen lever det om hela dagarna till klockan 16. (Vi jobbar skift). Det går ständigt tung trafik förbi vårat hus, men det är det konstanta dånandet från traktorerna som stör mest.
Det skakar vibrerar i väggarna och ibland är ljudet så outhärdligt att det vibrerar i huvudet.
Vi har kontaktat kommunen och då kom vi överens med industriägaren att vi skulle bygga ett plank och dom stod för materialet. Vi fick en bunt med impregnerat virke som vi smällde upp men det har inte hjälpt ett dugg. Speciellt inte heller då dom har krypit ännu närmare husknuten.
Vad kan vi göra? Vi har försökt sälja huset men läget gör det omöjligt. Jag valde ju liksom inte att köpa ett hus vid en industri.
Finns det något vi kan göra?
Mvh
Vi ville att dom skulle mäta när det var på tapeten sist men det blev inte av då vi gick med på att sätta upp ett plank. Men vad skulle kunna bli annorlunda då vi i ifrån vår sida har gjort allt för att ljudisolera huset?E etompau skrev:
Lågfrekventa ljud/vibbrationer genom mark från tyngre fordon avskärmas ej av plank , fanns det plan på industri när ni flyttade in
Även industri ska nog följa meterantalet till nästa tomtgräns vad jag förstår , men det är kommunen som ger bygglov , är det en viktig arbetsgivare i kommunen så kan det bli annat
Även industri ska nog följa meterantalet till nästa tomtgräns vad jag förstår , men det är kommunen som ger bygglov , är det en viktig arbetsgivare i kommunen så kan det bli annat
Nej, det fanns ingen plan på det vad jag vet. Dom har köpt upp mark och expanderat och fortsätter att expandera. Det skakar ganska mycket i huset och flera väggar har spruckit.R rävlyan skrev:Lågfrekventa ljud/vibbrationer genom mark från tyngre fordon avskärmas ej av plank , fanns det plan på industri när ni flyttade in
Även industri ska nog följa meterantalet till nästa tomtgräns vad jag förstår , men det är kommunen som ger bygglov , är det en viktig arbetsgivare i kommunen så kan det bli annat
Kommunen var väldigt nöjda med att dom slapp mäta ljudnivåerna. Men jag tror att vi ska kontakta dom igen även om vårt mål är att flytta härifrån.
Med andra ord så fanns det ingen möjlighet för er att fullfölja undersökningsplikten som en köpare har att göra då , vems mark har dom köpt ,privat eller kommunmark , verkar som kommunmark , ta ett varv med kommunen och tala om att huset fått sprickor p.g.a deras trafik och byggnation nära er fastighet , finns faktiskt lite regler för detta , är inte jurist men sånt här framkommer med jämna mellanrum om byggnation av fastigheter , där kommuner sätter stopp eller godkänner
Bra om ni har lite foton bakåt i tiden som visar inga sprickor , spelar ingen roll om det är fest eller inte bara väggarna syns
Bra om ni har lite foton bakåt i tiden som visar inga sprickor , spelar ingen roll om det är fest eller inte bara väggarna syns
Företaget kanske kan köpa ert hus?R rävlyan skrev:Med andra ord så fanns det ingen möjlighet för er att fullfölja undersökningsplikten som en köpare har att göra då , vems mark har dom köpt ,privat eller kommunmark , verkar som kommunmark , ta ett varv med kommunen och tala om att huset fått sprickor p.g.a deras trafik och byggnation nära er fastighet , finns faktiskt lite regler för detta , är inte jurist men sånt här framkommer med jämna mellanrum om byggnation av fastigheter , där kommuner sätter stopp eller godkänner
Bra om ni har lite foton bakåt i tiden som visar inga sprickor , spelar ingen roll om det är fest eller inte bara väggarna syns
Jag skulle gissa på att det var kommunmark.R rävlyan skrev:Med andra ord så fanns det ingen möjlighet för er att fullfölja undersökningsplikten som en köpare har att göra då , vems mark har dom köpt ,privat eller kommunmark , verkar som kommunmark , ta ett varv med kommunen och tala om att huset fått sprickor p.g.a deras trafik och byggnation nära er fastighet , finns faktiskt lite regler för detta , är inte jurist men sånt här framkommer med jämna mellanrum om byggnation av fastigheter , där kommuner sätter stopp eller godkänner
Bra om ni har lite foton bakåt i tiden som visar inga sprickor , spelar ingen roll om det är fest eller inte bara väggarna syns
Ja, vi får göra det även om det känns hopplöst. Tycker att det är konstigt också att vi inte var informerade om planerna. Huxflux började bullret.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
När skedde utbyggnaden? Om du inte har blivit informerad om bygglovet för fabriken så kan du överklaga bygglovet, trots att det gått lång tid.
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Kolla detaljplan och eventuell bygglov. Allt finns hos kommunen och de är skyldiga att skicka det till dig.
Kolla även om de har miljötillstånd till alla sina verksamheter.
Om lösningen ska vara att de ska lösa ut ert hus så behöver dom förstå att livet blir enklare för dom om ni flyttar till en trevligare plats.
Kolla även om de har miljötillstånd till alla sina verksamheter.
Om lösningen ska vara att de ska lösa ut ert hus så behöver dom förstå att livet blir enklare för dom om ni flyttar till en trevligare plats.
Ska göra det! Jag har kontaktat företagsägaren nu för han klagade sist på att vi borde ha kontaktat honom innan kommunen.T Thomas_Blekinge skrev:Kolla detaljplan och eventuell bygglov. Allt finns hos kommunen och de är skyldiga att skicka det till dig.
Kolla även om de har miljötillstånd till alla sina verksamheter.
Om lösningen ska vara att de ska lösa ut ert hus så behöver dom förstå att livet blir enklare för dom om ni flyttar till en trevligare plats.
