Hej! Jag är rådvill och undrar vad jag kan göra och om det ens finns något jag kan göra.
Jag köpte mitt hus för 10 år sedan som då låg i ett lugnt område. Det som har hänt nu är att en industri har expanderat och ligger nu helt plötsligt bara några meter ifrån mitt hus.
Vi vaknar varje morgon klockan 7, av att traktorerna börjar köra sen lever det om hela dagarna till klockan 16. (Vi jobbar skift). Det går ständigt tung trafik förbi vårat hus, men det är det konstanta dånandet från traktorerna som stör mest.
Det skakar vibrerar i väggarna och ibland är ljudet så outhärdligt att det vibrerar i huvudet.
Vi har kontaktat kommunen och då kom vi överens med industriägaren att vi skulle bygga ett plank och dom stod för materialet. Vi fick en bunt med impregnerat virke som vi smällde upp men det har inte hjälpt ett dugg. Speciellt inte heller då dom har krypit ännu närmare husknuten.
Vad kan vi göra? Vi har försökt sälja huset men läget gör det omöjligt. Jag valde ju liksom inte att köpa ett hus vid en industri.
Finns det något vi kan göra?
Mvh
 
  • Gilla
Jan Gustavsson
  • Laddar…
Nya fönster med bättre ljudisolering kan hjälpa.
 
Jag ska tillägga att vi har treglasfönster och att vi har tilläggsisolerat huset pga detta.
 
E etompau skrev:
Be kommunen göra en ljudmätning. Det finns gränsvärde för ljudnivån på en husfasad.

[länk]
Vi ville att dom skulle mäta när det var på tapeten sist men det blev inte av då vi gick med på att sätta upp ett plank. Men vad skulle kunna bli annorlunda då vi i ifrån vår sida har gjort allt för att ljudisolera huset?
 
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
R
Lågfrekventa ljud/vibbrationer genom mark från tyngre fordon avskärmas ej av plank , fanns det plan på industri när ni flyttade in
Även industri ska nog följa meterantalet till nästa tomtgräns vad jag förstår , men det är kommunen som ger bygglov , är det en viktig arbetsgivare i kommunen så kan det bli annat
 
R rävlyan skrev:
Lågfrekventa ljud/vibbrationer genom mark från tyngre fordon avskärmas ej av plank , fanns det plan på industri när ni flyttade in
Även industri ska nog följa meterantalet till nästa tomtgräns vad jag förstår , men det är kommunen som ger bygglov , är det en viktig arbetsgivare i kommunen så kan det bli annat
Nej, det fanns ingen plan på det vad jag vet. Dom har köpt upp mark och expanderat och fortsätter att expandera. Det skakar ganska mycket i huset och flera väggar har spruckit.
Kommunen var väldigt nöjda med att dom slapp mäta ljudnivåerna. Men jag tror att vi ska kontakta dom igen även om vårt mål är att flytta härifrån.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
R
Med andra ord så fanns det ingen möjlighet för er att fullfölja undersökningsplikten som en köpare har att göra då , vems mark har dom köpt ,privat eller kommunmark , verkar som kommunmark , ta ett varv med kommunen och tala om att huset fått sprickor p.g.a deras trafik och byggnation nära er fastighet , finns faktiskt lite regler för detta , är inte jurist men sånt här framkommer med jämna mellanrum om byggnation av fastigheter , där kommuner sätter stopp eller godkänner
Bra om ni har lite foton bakåt i tiden som visar inga sprickor , spelar ingen roll om det är fest eller inte bara väggarna syns
 
R
R rävlyan skrev:
Med andra ord så fanns det ingen möjlighet för er att fullfölja undersökningsplikten som en köpare har att göra då , vems mark har dom köpt ,privat eller kommunmark , verkar som kommunmark , ta ett varv med kommunen och tala om att huset fått sprickor p.g.a deras trafik och byggnation nära er fastighet , finns faktiskt lite regler för detta , är inte jurist men sånt här framkommer med jämna mellanrum om byggnation av fastigheter , där kommuner sätter stopp eller godkänner
Bra om ni har lite foton bakåt i tiden som visar inga sprickor , spelar ingen roll om det är fest eller inte bara väggarna syns
Företaget kanske kan köpa ert hus?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Med andra ord så fanns det ingen möjlighet för er att fullfölja undersökningsplikten som en köpare har att göra då , vems mark har dom köpt ,privat eller kommunmark , verkar som kommunmark , ta ett varv med kommunen och tala om att huset fått sprickor p.g.a deras trafik och byggnation nära er fastighet , finns faktiskt lite regler för detta , är inte jurist men sånt här framkommer med jämna mellanrum om byggnation av fastigheter , där kommuner sätter stopp eller godkänner
Bra om ni har lite foton bakåt i tiden som visar inga sprickor , spelar ingen roll om det är fest eller inte bara väggarna syns
Jag skulle gissa på att det var kommunmark.
Ja, vi får göra det även om det känns hopplöst. Tycker att det är konstigt också att vi inte var informerade om planerna. Huxflux började bullret.
 
  • Gilla
axn
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Företaget kanske kan köpa ert hus?
Ja, jag skulle önska det. Sista vändan med kommunen föreslog jag att dom kunde lösa in vårt hus om dom inte kan göra något åt problemet.
 
När skedde utbyggnaden? Om du inte har blivit informerad om bygglovet för fabriken så kan du överklaga bygglovet, trots att det gått lång tid.
 
  • Gilla
fusion
  • Laddar…
H hempularen skrev:
När skedde utbyggnaden? Om du inte har blivit informerad om bygglovet för fabriken så kan du överklaga bygglovet, trots att det gått lång tid.
Det är några år sedan, kanske 6 år. Men vi störs mer och mer då det hela tiden expanderas.
 
Kolla detaljplan och eventuell bygglov. Allt finns hos kommunen och de är skyldiga att skicka det till dig.
Kolla även om de har miljötillstånd till alla sina verksamheter.
Om lösningen ska vara att de ska lösa ut ert hus så behöver dom förstå att livet blir enklare för dom om ni flyttar till en trevligare plats.
 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kolla detaljplan och eventuell bygglov. Allt finns hos kommunen och de är skyldiga att skicka det till dig.
Kolla även om de har miljötillstånd till alla sina verksamheter.
Om lösningen ska vara att de ska lösa ut ert hus så behöver dom förstå att livet blir enklare för dom om ni flyttar till en trevligare plats.
Ska göra det! Jag har kontaktat företagsägaren nu för han klagade sist på att vi borde ha kontaktat honom innan kommunen.
 
  • Gilla
Jan Gustavsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.