1 705 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Kronofogden
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ok. Som @Nyfniken säger så är det väl framför allt det skattetekniska som kan ställa till det. Jag gissar att det räknas som att du har fått en beskattningsbar ersättning från bolaget om det betalar dina personliga skulder. Kronofogden har inga krav på att pengarna ska komma från ett visst konto.
Ja det kan du men det kommer räknas som att du tagit ut lön motsvarande summan du betalar och sk bokföras som lön vilket innebär du kommer behövs betala skatt, arbetsgivareavgifter/egenavgifter om inte skulden är relaterad till din verksamhet.R RBOS skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Fast i ett handelsbolag skattar man väl ändå alla inkomster som uttagen lön? Alltså allt som är kvar efter avdragsgilla kostnader blir ett löneuttag. Så om pengarna används som ett rent löneuttag, eller för att betala en privat skuld bör ge samma effekt skattemässigt.
Nej betalar man för någon slags omkostnad som rör verksamheten så tas det ut innan någon skatt, den utgiften belastar resultatet, och påverkar därmed vinst, löneutrymme och skatt.
Är denna betalning att hänföra till verksamheten ifråga är det bara att låta bolaget betala skulden.
Är det en privat skuld, som ej har med bolaget att göra så bryr sig inte kronokalle om att betalningen kommer från ett bolag, men revisor/skatteverket kan gå i taket.
Annars tycker jag det bästa vore att gå med några dunkar HB upp till kronfogden och fråga om man kan betala av skulden med det.

edit:
Eller kanske ja ... Det beror på hur jag missförstod dig, hempularen ...
Är denna betalning att hänföra till verksamheten ifråga är det bara att låta bolaget betala skulden.
Är det en privat skuld, som ej har med bolaget att göra så bryr sig inte kronokalle om att betalningen kommer från ett bolag, men revisor/skatteverket kan gå i taket.
Annars tycker jag det bästa vore att gå med några dunkar HB upp till kronfogden och fråga om man kan betala av skulden med det.
edit:
Eller kanske ja ... Det beror på hur jag missförstod dig, hempularen ...
Redigerat:
Handelsbolag fungerar som enskild firma skattemässigt, men med flera delägare. Så alla pengar i firman är delägarnas pengar hela tiden och får användas till vad som behövs.
Frågan är mera vad det andra folket i bolaget tycker om TS dränerar kontot för att betala egna skulder.
Mvh Findus
Frågan är mera vad det andra folket i bolaget tycker om TS dränerar kontot för att betala egna skulder.
Mvh Findus
Handelsbolag, komanditbolag och enskilda firmor behöver inta ha revisor. Om man med ovanstående företagstyper väljer att anlita en revisionsbyrå är det för att få hjälp med bokföring och bokslut.
Kontrollen sköts av Skatteverket direkt i samband med deklarationen.
Är man okunnig och gör det själv kan det gå illa. Fattar man inte vad som är ens egna pengar kan det bli tusenbröder av det...
Mvh Findus
Kontrollen sköts av Skatteverket direkt i samband med deklarationen.
Är man okunnig och gör det själv kan det gå illa. Fattar man inte vad som är ens egna pengar kan det bli tusenbröder av det...
Mvh Findus
Ja det stämmer att all VINST blir beskattad som lön.H hempularen skrev:
Ville bara förtydliga för TS så att han inte tror att en privat skuld är avdragsgillt i firman eller räknas som något annat än lön.
Om skulden däremot går att hänföra till firman är deb såklart avdragsgill och inga konstighete
Klicka här för att svara
