Om jag har en skuld hos kronofogden i mitt namn kan jag med mitt Handelsbolaget gå in och betala skulden?

Redigerat:
Kronofogden bryr sig inte om vem som betalar. Skatteverket kanske gör det?

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
R RBOS skrev:
Om jag har en skuld hos kronofogden i mott namn kan jag med HB gå in och betala skulden?
HB=?

Hembränt?

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hembränt?
Haha alla tolkar vi förkortningar olika

Darling McFluff SKJB021 skrev:
HB=?
Handelsbolag

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Ok. Som @Nyfniken säger så är det väl framför allt det skattetekniska som kan ställa till det. Jag gissar att det räknas som att du har fått en beskattningsbar ersättning från bolaget om det betalar dina personliga skulder. Kronofogden har inga krav på att pengarna ska komma från ett visst konto.

R RBOS skrev:
Om jag har en skuld hos kronofogden i mitt namn kan jag med mitt Handelsbolaget gå in och betala skulden?
Ja det kan du men det kommer räknas som att du tagit ut lön motsvarande summan du betalar och sk bokföras som lön vilket innebär du kommer behövs betala skatt, arbetsgivareavgifter/egenavgifter om inte skulden är relaterad till din verksamhet.

Fast i ett handelsbolag skattar man väl ändå alla inkomster som uttagen lön? Alltså allt som är kvar efter avdragsgilla kostnader blir ett löneuttag. Så om pengarna används som ett rent löneuttag, eller för att betala en privat skuld bör ge samma effekt skattemässigt.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nej betalar man för någon slags omkostnad som rör verksamheten så tas det ut innan någon skatt, den utgiften belastar resultatet, och påverkar därmed vinst, löneutrymme och skatt.

Är denna betalning att hänföra till verksamheten ifråga är det bara att låta bolaget betala skulden.
Är det en privat skuld, som ej har med bolaget att göra så bryr sig inte kronokalle om att betalningen kommer från ett bolag, men revisor/skatteverket kan gå i taket.

Annars tycker jag det bästa vore att gå med några dunkar HB upp till kronfogden och fråga om man kan betala av skulden med det. :D :crysmile:

edit:
Eller kanske ja ... Det beror på hur jag missförstod dig, hempularen ... :)

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Handelsbolag fungerar som enskild firma skattemässigt, men med flera delägare. Så alla pengar i firman är delägarnas pengar hela tiden och får användas till vad som behövs.

Frågan är mera vad det andra folket i bolaget tycker om TS dränerar kontot för att betala egna skulder.

Mvh Findus

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Handelsbolag, komanditbolag och enskilda firmor behöver inta ha revisor. Om man med ovanstående företagstyper väljer att anlita en revisionsbyrå är det för att få hjälp med bokföring och bokslut.

Kontrollen sköts av Skatteverket direkt i samband med deklarationen.

Är man okunnig och gör det själv kan det gå illa. Fattar man inte vad som är ens egna pengar kan det bli tusenbröder av det...

Mvh Findus

H hempularen skrev:
Fast i ett handelsbolag skattar man väl ändå alla inkomster som uttagen lön? Alltså allt som är kvar efter avdragsgilla kostnader blir ett löneuttag. Så om pengarna används som ett rent löneuttag, eller för att betala en privat skuld bör ge samma effekt skattemässigt.
Ja det stämmer att all VINST blir beskattad som lön.

Ville bara förtydliga för TS så att han inte tror att en privat skuld är avdragsgillt i firman eller räknas som något annat än lön.

Om skulden däremot går att hänföra till firman är deb såklart avdragsgill och inga konstighete

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.