3 800 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Förening som gått under jorden
Jo, enligt senaste "riktiga" årsmötet fanns det hel del tillgångar, både på konton och materiellt. Och de lär väl fortfarande finnas någonstans, då den efterföljande styrelsen aldrig konstituerade sig och valde en ny firmatecknare så de kunde få tillgång till dem. Tror de inte fattade hur man skulle göra, sedan "sket" de i alltihop när det blev för jobbigt.J jojo123 skrev:
Eftersom gamla styrelsen samt inte minst gamla revisorn nog anade hur det skulle bli tror jag de spärrade medlemsavgiftskontot för "allmänna" transaktioner efter årsmötet tills ny firmatecknare registrerats av nya styrelsen och denne begärde det aktiverat. Och det hände aldrig, men kontot finns.
Enligt uppgift hämtades heller aldrig paket med klubbmaterial och nycklar till lokaler ut av nya styrelsen utan det gick i retur till gamla materialansvarige i gamla styrelsen. Som antagligen fortfarande har dem.
Frågan är alltså hur legitim man kan anse "nya" styrelsen vara nu efter flera år av frånvaro, eller om den aldrig ens blev legitim. Men det känns ganska ofarligt rent juridiskt efter de synpunkter jag hört att låta några av "de gamla" i alla fall ta vara på föreningens intresse och säkra dem, samt helt enkelt strunta i den "nya" styrelsen.
Frågan är då , hur kom den ny styrelsen till , finns lite info om det tidigare , kuppartat kanske , , har det skrivits protokoll på det , protokollet ska justeras av en närvarande på mötet medlem och inte av någon i styrelsen ( då är det jäv ), utan justering är protokollet inte giltligt , sen det med att ingen registrering av ny styrelse skett efter så många år och inaktivitet av dito.
Det gäller då att skramla ihop så många som möjligt , minst 50% av tänkta medlemmar som fanns i den som s.k gamla inaktiva föreningen . Finns det intresset ? Det blir till att köra över dom som tycker sig sitta nu ,och ha mycket på fötterna , som allt som framkommit från den s.k styrelsens skrivelser och utfästelse ,
På det mötet ska det klart framgå att föreningen ( namn ) ska upphöra och tillgångar ska överföras till en ny förening som bildas på det mötet , det går att ha samma namn och lägga till en 1:a på slutet
Det gäller då att skramla ihop så många som möjligt , minst 50% av tänkta medlemmar som fanns i den som s.k gamla inaktiva föreningen . Finns det intresset ? Det blir till att köra över dom som tycker sig sitta nu ,och ha mycket på fötterna , som allt som framkommit från den s.k styrelsens skrivelser och utfästelse ,
På det mötet ska det klart framgå att föreningen ( namn ) ska upphöra och tillgångar ska överföras till en ny förening som bildas på det mötet , det går att ha samma namn och lägga till en 1:a på slutet
Som framgår av mitt startinlägg är den "nya" styrelsen vald på formellt alldeles riktigt sätt av ett årsmöte för ett par år sedan. Men sedan konstituerade de sig aldrig formellt och utsåg firmatecknare o.s.v. Än mindre skötte sitt uppdrag enligt stadgarna.J jojo123 skrev:
Ditt förslag låter lite som att skjuta mygg med kanoner i denna situation. Det finns ju i princip inga skrivelser och utfästelser, den enda sak styrelsen gjort är att efter nästan två år mejla ut att föreningen är nedlagd. Och dra på sig ett antal obetalda fakturor. Och varför 50% av medlemmarna ? Enligt stadgarna räcker enkel majoritet av deltagarna på möte.
Nej, det är "icke-aktivitet" som är orsaken, inte att medvetet skada föreningen. Tror t.o.m. de egentligen skulle vara lättade över att slippa ifrån detta och att de missbedömde behovet av formalia, även om stoltheten aldrig kommer tillåta att de erkänner det.
"Detta gäller en vanlig ideell intresseförening, inte BRF. Den är också i viss mån hypotetisk. Om det inte passar sig i detta forumet ber jag Moderator radera mitt inlägg...."
- Vad har den idella föreningen för ändamål och syfte?
- Vad skall den förvalta?
- Varför är det inte bildat en gemensamhetsanläggning?
- Kan du/ni ansöka om bildande av gemensamhetsanläggning?
Bevaka särintressen inom en speciell hobby. Förvaltar specifika saker för denna hobby samt verkar för att sammanföra intresserade och representera dess intressen internationellt mot liknande föreningar. Samt lobba mot myndigheter så att hobbyns intressen tillvaratas.B nord123 skrev:"Detta gäller en vanlig ideell intresseförening, inte BRF. Den är också i viss mån hypotetisk. Om det inte passar sig i detta forumet ber jag Moderator radera mitt inlägg...."
- Vad har den idella föreningen för ändamål och syfte?
- Vad skall den förvalta?
- Varför är det inte bildat en gemensamhetsanläggning?
- Kan du/ni ansöka om bildande av gemensamhetsanläggning?
Som jag skrev i startinlägget är detta ingen BRF och den har egentligen inget med "hus" att göra heller. Tänk Segelflygklubben cpalm refererade till, men de materiella tillgångarna är dock här mer lösöre än fastigheter. Men panelen på BH brukar vara synnerligen kunnig och öppen med idéer så därför valde jag att ställa juridikfrågan här.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Lite sen in, men ändå.
Vill ni behålla webbplats och data i molnet så kontakta genast (idag) webbhotellet och be att få betala. Gör det sen direkt (med egna pengar) så får ni lite andrum i den frågan. Vill du kan du sen redovisa utläggen mot kvitto och få betalt av föreningen om en kommande styrelse anser det vara ok.
Se sen till att det kallas till årsmöte. Hur detta ska ske är inte helt lätt att avgöra, det finns ingen lag som reglerar hur ideella föreningar ska styras, utan de förväntas reglera sig själva genom stadgar och god sed. Finns det bara en skrivning om att styrelsen ska kalla till stämma och så inte skett borde ändå någon annan kunna göra det.
Det här är lite löst tyckande utifrån allmän associationsrätt och en cowboy-mässig inställning till vad man får göra:
Samla ihop tio procent av medlemmarna (utifrån vilka dessa var när nya styrelsen valdes) och uppmana tillsammans styrelsen att utlysa ett nytt exta årsmöte inom en månad. Har de inte utlyst ett sådant möte då gör ni det själva. Se till att alla gamla medlemmar kallas. Avkräv att medlemsavgift för 2019 betalas för rösträtt. För det kan ni öppna ett särskilt konto eller lägga pengarna i en burk – sak samma.
Vid det nya årsmötet väljer ni en ny styrelse, låter denna konstituera sig och så är ni igång igen.
Vill ni behålla webbplats och data i molnet så kontakta genast (idag) webbhotellet och be att få betala. Gör det sen direkt (med egna pengar) så får ni lite andrum i den frågan. Vill du kan du sen redovisa utläggen mot kvitto och få betalt av föreningen om en kommande styrelse anser det vara ok.
Se sen till att det kallas till årsmöte. Hur detta ska ske är inte helt lätt att avgöra, det finns ingen lag som reglerar hur ideella föreningar ska styras, utan de förväntas reglera sig själva genom stadgar och god sed. Finns det bara en skrivning om att styrelsen ska kalla till stämma och så inte skett borde ändå någon annan kunna göra det.
Det här är lite löst tyckande utifrån allmän associationsrätt och en cowboy-mässig inställning till vad man får göra:
Samla ihop tio procent av medlemmarna (utifrån vilka dessa var när nya styrelsen valdes) och uppmana tillsammans styrelsen att utlysa ett nytt exta årsmöte inom en månad. Har de inte utlyst ett sådant möte då gör ni det själva. Se till att alla gamla medlemmar kallas. Avkräv att medlemsavgift för 2019 betalas för rösträtt. För det kan ni öppna ett särskilt konto eller lägga pengarna i en burk – sak samma.
Vid det nya årsmötet väljer ni en ny styrelse, låter denna konstituera sig och så är ni igång igen.
Det var nog det första som gjordes, men webbhotellet hävdar att de av diverse skäl (datalagstiftning ?) bara kan skicka fakturorna till den som står registrerad som kontaktperson och fakturamottagare. Och denne är en av dem som har gått under jorden. Vi har fått veta beloppen, men redan det var visst egentligen lite för mycket att lämna ut.Nötegårdsgubben skrev:
Läser vad du skriver om resten. Vi får se hur det löser sig. Tack för kommentarer och bollplank.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Betala ändå. In med pengarna på företagets konto och skriv vad betalningen avser. Det är inte förbjudet att betala andras räkningar och vill inte företaget säga vilket ocr-nr de vill ha betalningen kopplad till är det bara att skriva i meddelandefältet vad saken gäller.
Håller med. Det är f.ö. synnerligen kantigt tänk av dem - de får ju betalt så vad är problemet ?Nötegårdsgubben skrev:
Problemet är att vi bara vet ungefärliga belopp på fakturorna och att kundtjänst både sagt att det är två men även tre förfallna.Vid första kundtjänstkontakten fick vi faktiskt t.o.m. möjlighet att få dem sända till oss för att betala dem, men när detta skulle göras var det - som på många kundtjänster - inte samma person som handlade det. Dennes uppfattning var tydlig och klar att så gick inte att göra, och ingen verkar nu våga säga något annat.
Men just det kanske är på gång att lösa sig, men skriver inte hur här
Medger att jag inte lusläst hela tråden. Men i sak är medlemmarna i sittande styrelse solidariskt ansvariga så länge något årsmöte icke ha har beviljat styrelsen ansvarsfrihet. Detta är grunden. Det korrekta sättet att lösa saken är därför att driva fram ny årsstämma enligt stadgarna, att utse ny styrelse och hålla den gamla ledningen fullt ansvarig för vållade skador.
Men i praktiken blir det kanske lättare att bilda ny förening, där medlemmarna förhoppningsvis har lärt sig en läxa av det inträffade. Då kan nya styrelsen sälla sig till fordringsägarna, och stämma den/de mest solventa styrelsemedlemmarna på ersättning för ekonomisk skada.
Allt går att lösa. Bara man vill.
Men i praktiken blir det kanske lättare att bilda ny förening, där medlemmarna förhoppningsvis har lärt sig en läxa av det inträffade. Då kan nya styrelsen sälla sig till fordringsägarna, och stämma den/de mest solventa styrelsemedlemmarna på ersättning för ekonomisk skada.
Allt går att lösa. Bara man vill.
Klicka här för att svara