Juridik
Zakalwe: Ringde LM och ställde frågan varför man fick brevet: Handläggaren var lite osäker men hon trodde att vi fick brevet för att det fanns grönområden några hundra meter bort som vi kanske vill nyttja?? I vilket fall som helst verkar det inte föreligga någon risk att man måste betala någon något efter nyår så jag ignorerar brevet.
Huddingebo: [citat] Jag gissar att bygglovskontoret i kommunen måste klassa det som nybyggnad av bostad och inte tillbyggnad.
RoBo: Rättade ju mig att KA kollar egenkontrollen för K-ritningarna. Var lite snabb där. Och helt rätt KA är absolut inte kontrollant om inte det är inskrivet i hans avtal.
Anonymiserad 88753: [citat] Ja, precis. Det var så jag menade. Vill man ha enskild egendom så måste det stå i ett testamente att arvet ska vara enskild egendom, eller så måste man själv skriva det via äktenskapsförord.
En apelsin: Jag skulle göra så här: ring Lantmäteriet och förklara att ni vill upphävatt servitutet pga ringa användning. Förklara att grannen byggt en annan lämplig tillfartsväg. Tala inte om att vägen är förstörd över telefon (om de inte frågar, ljug inte). Hör efter om de tror att servitutet kan upphävas och vad du ska göra för att detta ska ske. Svarar Lantmätaren att det är troligt
Isakare: Det ska inte vara nått fritt blås mellan lägenheterna, det ska vara tätt ur bla brandsynpunkt. Det kan vara flera orsaker. Grannen han ha tagit upp hål i taket för tex lampor. De kan ha satt igen en ventil för att den satt ivägen eller inte var snygg i nya köket. Problemet kan också delvis ligga hos den som får in oset, det är ett ganska vanligt problem som jag stötte på ofta när
lillefar: Tanken med att ta på mig ansvaret för vägen beror på att infiltrationen går under Ankeborg 2:s väg och jag tänker att vägbanan kan sjunka undan ibland. Så det kommer bara vara ca 1 meter av vägen jag tänkte ta på mig ansvar för. Men det kanske är dumt ändå. Men i övrigt?
HerrOso: Här finns en artikel författad av Gunnar Ersbo som berör detta: http://samhallsbyggaren.se/wp/experterna/upphavande-av-de-sa-kallade-exploatorsforordnande/ Den kan nog bringa lite klarhet för nyfikna.
ItWasntMe: [citat] Kunde inte sagt det bättre själv. En plåga att ens börja jobba åt sånt folk. Man man vänder och åker hem. Förstår att vissa kan ha tillitsproblem, finns hantverkare som är olämpliga. Men vet man med sig själv att man gör sitt bästa, då tar man inte sånt.
Jockebertilsson: [citat] Allt du sa stämmer. Och på din fråga så är tanken att återställa den gamla igen. Har faktiskt inte haft tanken på att fråga om jag får köpa upp marken. Men ligger rätt centralt i staden så är tveksam på om dom vill låta mig äga den biten. Men 1300 per kvadrat är väl ändå rätt överkomligt för att få det som jag vill ha det. Och har inte haft andra tankar än att
Limajo: Tack för alla svar. Inser att det blir lite klurigare över att det inte är jag som har avtal med entreprenören. Men jag har skickat ett mail till styrelsen och informerat och så får vi se vad entreprenören säger.
ylven: Jag gjorde liknande upplägg fast jag köpte ett juriskt dokument på nätet för typ 295 kr från en juristfirma. X:et fick 50 000, jag fick fastighet och lån och båda undertecknade på att vi var nöjda med detta och inte skulle ställa vidare krav.
Mikael_L: [citat] Ja det verkade ju vara ostridigt fastän föremålet fanns i ett hus med ny ägare. Det är ju det jag menar. Ägandet följer inte med huset. Men jag håller helt med om att fortsättningen kan bli svår.
hempularen: Ja ser ut som du kan ha rätt, ena tråden handlar om en utbyggnad, andra om en friggebod, som det ser ut. Detta att det är just el som återstår att betala i båda trådarna får mig att tro att det ändå handlar som samma bygge.
slurppe99: Tvisten ska gälla minst 2000 kronor och du måste anmäla innan 1 års gränsen då du först klagade till företaget. Du är då för sent ute för att klaga till ARN. Så du skulle ha tagit tag i det här tidigare, Sorry. https://www.arn.se/tvisteomraden/#bostad
Jowl: Det har "löst" sig självt. Verkar som att personen ifråga läser byggahus. :) När jag kom hem idag hade mopeden flyttats till den närliggande busshållplatsen. Inte många minuter efter min hemkomst kom det en bil med släp och hämtade den. De personer som sågs stämde överrens med den information jag fått sedan tidigare.
nissenhj: [citat] Det var det mest korkade argument jag hört på länge Han tycker kanske att det är riktigt proffsigt utfört! Har svårt att tänka mig att någon går in för att göra ett sådant jobb med avsikten att det skall vara dåligt utfört
Stuff: [citat] Sånt förfarande kan ju, beroende på hur avtalen är skrivna, vara olagligt. Är det upphandlat att arbetet ska utföras mot en fastställd prislista så fine, då får entreprenören sätta vilket pris den vill men detta konkurrensutsätts ju såklart mot andra entreprenörer. Men OM det exempelvis är handlat som så att materialkostnader ska vara verklig kostnad med ett
Globetrot: [citat] Jag fick art nr av Noro. Så, min beställning var på xxx. De har inte Noro reservdelar sökbara så K rauta kunde inte hitta den, även om de fortfarande säljer exakt samma. Det var därför jag kontaktade Noro. Till Noro var frågan inte om art xxx (såklart), utan 1. Bild, 2. Inköpspec från köpet av möbel för några år sedan, och fråga om det finns reservdel och om ÅF kan
kindvall: Om de byggts samtidigt kan man ju anta att tomthöjderna har kommit till genom anpassning av båda tomterna, dvs er har schaktats ut och granntomten har höjts. Eller finns det något i tomtbelägenheten som tyder på att det främst är er tomt som har grävts ut?
Staffans2000: [citat] Det här är helt groteskt! Först vandaliserar grannskapets ungar växthusen. Därefter tvingar legisternas vårdnadshavare växthusägaren att städa upp efter bärsärkarnas framfart!!! Bäste TS. Enligt mig är dina "krav" på nidingarnas offer fullständigt verklighetsfrämmande! Staffan
Stuff: [citat] "Standard" är att använda sig av VGU vid nybyggen. https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/12046/RelatedFiles/2015_086_krav_for_vagars_och_gators_utformning.pdf Avsnitt 5.1.4 Går in på lite deltaljer för plattformen. Ser lite varianter där på allt mellan 2,25 m och 3,5 och då endast för plattformen. Till detta tillkommer fickan för själva bussen om den ska komma undan från
TorpAnders: Om alla är sams och pragmatiska så vore det ju inget problem då skulle hen med minst inkomst få bo kvar och den mer bemedlade få gå ut och köpa en bostad eftersom hen har råd med det. Det finns inget i juridiken som tvingar någon part till att ersätta/kompensera den andre i någon situation. Det handlar om två väldigt intelligenta personer som borde kunna lösa detta på egen hand med
LennartN: [citat] Är du säker på detta? Det var inte så vi tolkade Anläggningslagen §37 men vi är inte juridiskt skolade så vi kan ha gjort fel. Dock i LM handbok anges i kommentarer till §37 att "Det är lämpligt att föreningen ombesörjer uppbörden av ersättningsbeloppet och fördelningen av detta mellan sakägarna". Det tolkade vi som att ersättningen skall delas ut till de tidigare
Hantlangaren: Tack för svar, ja jag är medveten om den högre lagfartsavgiften. Rivningskontrakt var nytt för mig och jag har försökt läsa på lite. Hittar dock ingen mall på nätet, ingen som råkar ha ett rivningskontrakt att dela med sig av eller vet var jag kan hitta en mall att läsa igenom?
Troberg: [citat] Oftast är det glasklart (tex typiska "skogsbilar" eller urbrända vrak), annars tar man in en värderingsman.
Larsa: Strandskyddsreglerna säger ju att man inte får hindra allmänheten att komma åt stranden, dels genom staket eller att på annat sätt ”privatisera” stranden. Så då är det ju viktigt för dig att att det inte uppfattas som att du bygger ett nytt staket. Sen om det är din hemfridszon så kan du ju få dispans att göra det mesta, är stranden redan ianspråkstagen pga befintligt hus och
Nötegårdsgubben: För att jag presumerar att man vill behandla sina barn rättvist. Att utan anledning föreslå för någon att skriva att en gåva inte är förskott av arv tycker jag exempelvis är ett dåligt råd, även om man kan göra så. Sen finns ju alltid konceptet med laglotter som gör att barn har rätt till en del av vad föräldrarna lämnar efter sig, men för att få ut sådana pengar krävs
RoBo: Håller helt med i ditt resonemang. Men anser fortfarande att TS eller efterkommande entreprenör borde kollat att allt var ok innan stenläggningen. Sedan kan jag tycka att entreprenören i första skedet skall ta sitt ansvar ändå. Men vägrar denne kan det vara svårt att komma vidare juridiskt.
cpalm: [citat] Man får ju använda sitt omdöme lite grand också. 99.99% av dessa erbjudanden/bluffakturor är uppenbara bombmattor där skojarna skickar ut tusentals fakturor och inte har någon avsikt att följa upp de som inte betalar. Inte kan man hålla på och lägga energi på att bestrida sånt om man har viktigare saker att göra. Bestrida sånt kan man göra om det skulle komma en