Hej

Vi är fjärde ägarna i vår villa som vi köpte 2014. Huset stod klart 2006. Bygglovet utfärdades 2005.

I juli 2018 får vi ett brev från kommunen om att skicka in handlingar för att söka slutbevis.
De handlingar som eftersöktes var bland annat signerad kontrollplan från när huset var färdigbyggt.

Företaget som upprättade kontrollplanen 2005, har inga uppgifter kvar från 2005, och vill ej skriva på ursprungliga kontrollplanen.

Kommunen säger att jag måste anlita en certifierad kontrollansvarig som upprättar en ny kontrollplan enligt 2005, och skriva på denna.
Jag invänder då att flertalet av punkterna på ursprunglig planen ej går att genomföra/kontrollera i och med att huset är färdigbyggt. På detta får jag inget bra svar...

Hur ska jag gå vidare, känns som en moment 22 situation?

Vilka regler gäller hos kommuner, finns det någon preskriberingstid(ärendet ligger som ett öppet, ej avslutat ärende hos kommunen)?

Har jag rätt att kräva ersättning för kommande kostnader hos förra ägaren?

Tacksam för vägledning

Med vänliga hälsningar
Tobias

H
4:e ägaren på 12 år på ett så pass nytt hus låter märkligt. Något verkar inte stå rätt till med detta hus är min spontana tanke.

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
harry73
2005 behövde man inte skicka in kontrollplan innan man flyttade in. Bygglovet blir inte heller ogiltigt pga avsaknad kontrollplan.
Jag vet faktiskt inte vilka möjligheter kommunen har att kräva in kontrollplan.

Det som händer däremot att de inte kan avsluta bygglovsärendet, och därför vill de få in kontrollplanen.

Jag fattar inte vilken nytta en ny kontrollplan har, framförallt om den görs av någon som inte var med under bygget.

Kanske någon annan vet?

kommunen vill antagligen bara avsluta ärendet. I så fall kan du försöka med att skiva under den ursprungliga kontrolplanen själv och skicka in.

Ser inte att så mycket skulle kunna hända, I och med att bygget är äldre än 10 år så kan kommunen inte kräva att förändringar görs.

harry73 harry73 skrev:
2005 behövde man inte skicka in kontrollplan innan man flyttade in. Bygglovet blir inte heller ogiltigt pga avsaknad kontrollplan.
Jag vet faktiskt inte vilka möjligheter kommunen har att kräva in kontrollplan.

Det som händer däremot att de inte kan avsluta bygglovsärendet, och därför vill de få in kontrollplanen.

Jag fattar inte vilken nytta en ny kontrollplan har, framförallt om den görs av någon som inte var med under bygget.

Kanske någon annan vet?
Hej Harry73

Du har rätt, kommunen vill bara ha in dokument för att stänga ärendet. Det visar sig att kommunen fått en reprimand från en myndighet som jag glömt namnet på. Kommunen hade för många öppna ärenden och blev uppmanade att stänga samtliga.

I brevet till mig, hotar kommunen med vite samt i slutändan förbud mot att nyttja fastigheten om jag inte inkom med uppgifter.

Problemet är ju att kommunen inte kan specificera hur en ny kontrollplan ska utformas, vilka punkter som ska vara med.

Med vänlig hälsning Tobias

H H-Thomasson skrev:
4:e ägaren på 12 år på ett så pass nytt hus låter märkligt. Något verkar inte stå rätt till med detta hus är min spontana tanke.
Hej

Ja det kan man ju tänka, men i nuläget är det ju enbart frågan om slutbevis som ska behandlas.
All besiktning som gjorts dels vid köp samt vid efterkontroll och service av system, resulterar inte i några frågetecken.
Enligt den kvalitetsansvarige under byggnationen, var det regel utan undantag att EJ skicka in kontrollplanen för att ansöka om slutbevis till kommunen, med dåvarande bygglag, denna firma finns fortfarande, i samma regi, och är fortsatt certifierad.

mycket svårt att se att kommunen kan belägga dig med vite:

Plan- och bygglag (2010:900) 11 kap 58 §
58 § Innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en byggsanktionsavgift ska den som anspråket riktas mot ges tillfälle att yttra sig.

En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen.

• Gilla
Spikin och 1 till
  • Laddar…
Skall det överhuvudtaget vara fråga om ett vite så borde det väl rikta sig mot den som lät bygga huset.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
mycket svårt att se att kommunen kan belägga dig med vite:

Plan- och bygglag (2010:900) 11 kap 58 §
58 § Innan tillsynsmyndigheten beslutar att ta ut en byggsanktionsavgift ska den som anspråket riktas mot ges tillfälle att yttra sig.

En byggsanktionsavgift får inte beslutas, om den som anspråket riktas mot inte har getts tillfälle att yttra sig inom fem år efter överträdelsen.
Hej
Tack - hmm lite konstigt då.
Överträdelsen infann sig 2006, men jag fick kravet på mig för 1 månad sen, vad gäller :)

harry73
Vårt hus byggdes 2007 och även här skickades kontrollplanen inte till kommunen. Samma sak gäller för vår granne.

För några år fick vi brev från kommunen att de ville arkivera ärendet och att de ville kontrollplanen efteråt.

Efter många försök fick vi kontakt med vår kontrollansvarige, men han var inte så sugen på att hjälpa till så inget hände.
Efterdet var der tyst från kommunen.

Det borde väl kunna vara värt lite att försöka fixa det på enklast möjliga sätt. Det skulle kunna bli en strulfaktor den dag du säljer.

• Gilla
FredrikB
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det borde väl kunna vara värt lite att försöka fixa det på enklast möjliga sätt. Det skulle kunna bli en strulfaktor den dag du säljer.
Hej

Helt rätt, jag tänker likadant, jag vill slutföra och få ett slutbevis.

Är det någon som har erfarenhet av att få en kontrollplan utfärdad efter att bygget är klart, och sedan fått denna godkänd av kommun.
Jag behöver veta vilka punkter som ska/bör ingå, kommunen ville inte hjälpa till med detta.

Det skulle ju kunna vara så enkelt att man skriver en minimal kontrollplan med sådant som är lätt/rimligt att kontrollera, kanske som redan täcks av senaste överlåtelsebesiktning. Och ser hur de reagerar.

Det är ju möjligt att de skulle godkänna i princip vilken papperslapp som helst, bara de får stänga ärdendet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
harry73
Hål oss i alla fall uppdaterade, för det finns många till med ett hus utan slutbevis

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det skulle ju kunna vara så enkelt att man skriver en minimal kontrollplan med sådant som är lätt/rimligt att kontrollera, kanske som redan täcks av senaste överlåtelsebesiktning. Och ser hur de reagerar.

Det är ju möjligt att de skulle godkänna i princip vilken papperslapp som helst, bara de får stänga ärdendet.
Hej

Jag lutar åt detta, har svårt att se att dom skulle ha så många invändningar, dom vill nog bara stänga.

Tack för tips och ideer!

Trevlig helg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.