27 780 läst ·
44 svar
28k läst
44 svar
Störande "Fasadbelysning" bostadsrätt?
Tack Ingper! Jag visste inte att ett snarlik tråd fanns.Ingper skrev:Anna_H kom in i tråden i inlägg #14 med sitt liknande fall men där kommunen bytt en armatur till en som lyste så det störde. Jag var dock själv snubblande nära att reagera likadant som ni.
Håller med om att det inte är tydligt och blir upplagt för onödiga miss(!)uppfattningar när två olika användare kör liknande (men inte lika) rejs i samma tråd. Inget fel i att dra paralleller till sitt egna liknande fall, men Anna_H borde kanske stoppat där.
Att trådkapa och lägga in uppföljningar när fallet är så snarlikt TS gör att det blir svårt att veta vilket case som fått vilken feedback. Vilket ju just blivit extra uppenbart.
Även om tanken är god är det förvillande, och riskerar att få TS variant av problemet och specifika frågeställningar att hamna i skymundan.
Ingen snarlik tråd, men alltså en med snarlikt problemMissMuffet skrev:
Det kan dock bli förvirrande för oss som följer tråden när det sker s.k. trådkapning - att någon går in och inte bara berättar utan också i viss mån kör sitt egna case i en annans tråd. Ofta tillför det något, men ibland blir det så förvirrande att man som läsare lätt missar att det är två olika problem och olika personer bakom dem. Synd också om fokus tas bort från trådstartarens (din) specifika situation, även om det givetvis som här skett i all välmening.
Hej allihopa.
För er som undrar så ligger jag lite lågt med detta nu ett tag. Bostadsrättsföreningen har fått grannen att skärpa till sig och lamporna är inte tända lika ofta längre. Det har även med stor sannolikhet att göra med att det nu är så ljust men jag hoppas det håller i sig i vinter också. Jag har i alla fall försökt allt jag kan för att få någon typ av ordning på det hela utan att behöva strida juridiskt. Hur det än är så vill jag ju att mina bar ska kunna gå säkra på gatan utan att ilskna grannar fräser åt dem eller nå't liknande. Kanske är jag mesig men jag kommer att försöka värna grannsämjan för mina barns skull.
Kommer lamporna på i vinter igen så kommer jag att strida med alla medel men då vet jag inom mig att jag har i alla fall försökt den vänliga vägen först.
Tack alla som engagerat sig.
För er som undrar så ligger jag lite lågt med detta nu ett tag. Bostadsrättsföreningen har fått grannen att skärpa till sig och lamporna är inte tända lika ofta längre. Det har även med stor sannolikhet att göra med att det nu är så ljust men jag hoppas det håller i sig i vinter också. Jag har i alla fall försökt allt jag kan för att få någon typ av ordning på det hela utan att behöva strida juridiskt. Hur det än är så vill jag ju att mina bar ska kunna gå säkra på gatan utan att ilskna grannar fräser åt dem eller nå't liknande. Kanske är jag mesig men jag kommer att försöka värna grannsämjan för mina barns skull.
Kommer lamporna på i vinter igen så kommer jag att strida med alla medel men då vet jag inom mig att jag har i alla fall försökt den vänliga vägen först.
Tack alla som engagerat sig.
Hej!
Har erfarenhet av något liknande, i vårat område byggdes det ett dagis precis vid en 50-väg och en rondell. Och på uteplatsen monterades det ett antal halogenlampor av modell jättestark, som satt ca 30 cm ovan mark och lyste som en fyr i alla riktningar. Kom man körande med bil på kväll/natt blev man rejält bländad av dessa lampor, var ungefär som nån lyste i ögonen på en med en stark ficklampa.
Snackade med kommunen och de gjorde sen nån modifiering på de lampor som var störande så att de inte lyste ut mot vägen, typ satte på nån skärm eller så. Förmodligen var det ingen som hade tänkt/brytt sig om detta när man inredde lekplatsen. Så kan det gå ibland, man nöjde sig med att lysa upp lekplatsen, inte hur denna belysning kunde påverka omgivningen negativt. Efter min påtalning uppfyller man fortfarande kravet, men utan negativ påverkan på omgivningen.
Finns väl regler för t.ex. trädgårdsbelysning också om jag inte missminner mig?
/S
Har erfarenhet av något liknande, i vårat område byggdes det ett dagis precis vid en 50-väg och en rondell. Och på uteplatsen monterades det ett antal halogenlampor av modell jättestark, som satt ca 30 cm ovan mark och lyste som en fyr i alla riktningar. Kom man körande med bil på kväll/natt blev man rejält bländad av dessa lampor, var ungefär som nån lyste i ögonen på en med en stark ficklampa.
Snackade med kommunen och de gjorde sen nån modifiering på de lampor som var störande så att de inte lyste ut mot vägen, typ satte på nån skärm eller så. Förmodligen var det ingen som hade tänkt/brytt sig om detta när man inredde lekplatsen. Så kan det gå ibland, man nöjde sig med att lysa upp lekplatsen, inte hur denna belysning kunde påverka omgivningen negativt. Efter min påtalning uppfyller man fortfarande kravet, men utan negativ påverkan på omgivningen.
Finns väl regler för t.ex. trädgårdsbelysning också om jag inte missminner mig?
/S
Du klättrar upp en kväll och sätter upp en plåt som skymmer mot ditt håll såklart.Anna_H skrev:
elmont: jag är helt inne på TS linje, själv blir jag bländad när jag läser morgontidningen sedan kommunen bytte den redan tidigare störande gatlampan mot en mycket starkare LED-lampa och på nätterna lyser det i en springa mellan rullgardinen och listen, så att jag blir bländad när jag ska sova. Ska jag verkligen behöva möblera om i köket och tejpa fast rullgardinen för att kommunen sätter upp bländande armaturer?
Nu är det ju inte det jag pratar om.O Odjuret skrev:
Jag har inga problem att sova när det är ljust!.Det har jag aldrig haft!Jag har problem med att ständigt bli bländad. Jämt! när jag lagar mat, äter mat, läser en bok, ser på TV , spelar kort, pratar med min familj... jämt!
Jag pratar också om mörk bakgrund och mörker i kombination med extremt starka glödtrådar bakom helt genomskinligt, klart, glas. Problemet är att effekten blir så stark beroende på at kontrasten mellan mörker och ljus är så stor.
Är man känslig för ljud så får man aldrig gliringar om att man är "knäpp". För ljud så finns det tydliga riktlinjer och gränsvärden. Om det hade gällt ljud så behöver ingen få skämt om att hen bara borde skaffa öronproppar eller flytta ut i skogen. Ljud är också helt naturligt i en storstad och flerfamiljshus.
Märklig attityd i vissa svar i tråden kan jag tycka.
Nej just mina barn försöker inte slippa i från läxorna. Det skriver jag inte för att jag är naiv utan för jag vet hur mycket tid de lägger på att sitta på bibliotek och plugga istället.O Odjuret skrev:
Jag har tänkt på det, problemet är att grannens uppfart är mellan stolpen och bilen och de vill inte ha mörkt på sin uppfart. Så jag får nog sätta plåten på mitt hus istället. Eller plantera en jävla tuja.F FnorpHjortrongull skrev:
Enklare är väl att ha textningen på än syntolkning.
Klicka här för att svara