8 043 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Fiberavtal - rimlig kompensation?
Visst är det så.A AndersS skrev:Betyder 6 månader så mycket att du vill hoppa av? Efteranslutning på landsbygd kan bli betydligt dyrare än inom tätbebyggda områden då bidrag kan fås med upp till 60% och endast kan sökas/fås när man bygger fibernätet men inte senare vid efteranslutning av enskilda fastigheter (dagens regelverk).
Om man lyckas hålla avtalet med endast 6 månaders fördröjning så får man se det som ganska rimligt för enstaka fastigheter, det finns mycket som kan strula till det med väder och vinter (tjäle/snö) men även grävtillstånd som inte går att förutse för alla fastigheter.
En rabatt på 10% är ok, merparten ger ingen rabatt alls så det är i mina ögon en seriös hantering av Jönköpings energi.
Men fult av dessa bolag ljuga till sina kunder.
Var själv i den här sitsen med Telenor.
Avtal skrevs på hösten 2016.
Säljaren sade så fint att "normalt tar det 6 månader men nu är det ju snart vinter men till sommaren 2017 ska det bli klart".
Sedan fivk man ursäkter efter ursäkter skulle bli höst osv.
Visade september 2017 en bild till en installatör som pratade om julen 2017.
Blev helt chockad av snömängden en 08 som trodde man kunde gräva här då (bor i övre Norrland).
Jag fick min anslutning ganska snabbt efter det och grävmaskiner gick nästan dag o natt lol
Men riktigt dumt vänta i sista stund och tycker dem slarvade knappt att kabeln nergrävd. Men är ju inte mitt problem egentligen om dom vill göra det dyrare (även om vi kunder i slutändan betalar...).
Snö är faktiskt inte problemet utan kyla utan snö gör att tjälen snabbare går djupt i marken. Så här söder ut kan det förändras över 1-2 dagar om kylen kommer och det är blött i marken, oftast är det värst under asfaltsbelagd yta.kisumisu skrev:
Snön fungerar som isolerande skikt, däremot blir det ofta "kladdigt" och svårt att se ev. hinder innan det frilagts.
Så är det kanske men blir jobbigt när det är 1 meter snö och plogar packar det hårt mot en hög.A AndersS skrev:Snö är faktiskt inte problemet utan kyla utan snö gör att tjälen snabbare går djupt i marken. Så här söder ut kan det förändras över 1-2 dagar om kylen kommer och det är blött i marken, oftast är det värst under asfaltsbelagd yta.
Snön fungerar som isolerande skikt, däremot blir det ofta "kladdigt" och svårt att se ev. hinder innan det frilagts.![]()
Sen att vänta till juli/augusti att börja gräva när alla tillstånd ändå är redan klara.
Kan så vara, men i trakter med "riktig" vinter och mycket snö misstänker jag att man måste använda all tid som finns tillgänglig och att gräva så länge det bara går. Kommer sedan kylan så blir det problem även med att blåsa fiber eller kanske helt stoppar blåsning.kisumisu skrev:
Vi som fastighetsägare kanske tycker att det verkar konstigt men ett projekt kan vara t.ex. 1000 fastigheter och till det stamnät så det blir inte alltid optimalt för varje enskild fastighet utan det blir då "carpe diem".
Klicka här för att svara