Y
Drev tydligen två dräneringspumpar. 91dB altasmaskin.
Kanske skulle dra en kabel upp till mig och driva huset med, så får byggarna också gå på upptäcktsfärd som jag fick göra. :)

O
Y Yrrol skrev:
Drev tydligen två dräneringspumpar. 91dB altasmaskin.
Kanske skulle dra en kabel upp till mig och driva huset med, så får byggarna också gå på upptäcktsfärd som jag fick göra. :)
Klagar dom, skyll på hönshuset

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det borde vara krav på länk när man refererar till hönshus. Nya medlemmar förstår ju inte det "roliga" annars.;)

Mvh

Jonas

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Enklaste är ju att man tar sig till granne och frågar denne vart detta störande ljudet kan komma ifrån. Sen kanske grannen vill samarbeta och hitta det störande ljudet och göra sitt bästa för att minimera det (kanske flytta nån grej, eller bygga nån sorts ljuddämpande plank) eller säger denne bara "skit i det du". Grannar finns i alla former och färger, vissa går att snacka med medan andra är totalt hänsynslösa (som att dra igång en snöslunga kl 05:00 i tättbebyggt villaområde).

Lyckas man reda ut vad som väsnas och komma överens om en åtgärd, fine, om inte så får du göra vad du kan för att själv minimera oväsendet. Är väldigt tveksam att du kommer vidare hos kommunen på något sätt.

En på jobbet berättade att de byggde ett utespa med altan vid tomtgränsen mot grannen. Granne gav tillstånd och det stod ett garage emellan spa och grannens uteplats, så ljuddämpningen var väldigt bra, granne skulle inte störas av det tjo och tjim som kan bli med folk i ett utespa.

Rätt som det var byggde grannen om sitt garage och satte en luftvärmepump modell bullrig ca 1 meter från utespaet på baksidan av sitt garage( en liten häck emellan). Ägarna av spaet frågade då granne om denne inte har lust att sätta luftvärmepumpen någon annanstans. Nej det går inte hade grannen då svarat. Enda stället som det är praktiskt möjligt att sätta värmepumpen på är på andra långsidan av garaget men då dränks grannes egna uteplats av buller.

Min kollega flyttade och sålde. De byggde ett plan som dämpande skramlet något men detta spa blev tyvärr ständigt förknippad med denna tråkiga historia.

I teorin gjorde ingen fel, och det går heller aldrig att stämma någon för det, men jag tycker att man ska kunna visa upp en aningen större dos hänsyn när man gör bullerskapande åtgärder på sin egen tomt, även om man har rätten på sin egen sida. Man ska inte vara en mes, men inte heller en tyrann. Ett enkelt samtal hade förmodligen räckt, och man hade kunnat enas om en lösning där alla är nöjda.

/HLH

• Gilla
Gårdsboende och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.