2 907 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Gifta, enskild egendom?
Hej!
Har 2 frågor.
1. för en massa år sedan byggde jag hus, som sedan blivande frun va med o hjälpte till på slutet av. hon köpte in sig/löste mina lån. så att hon blev registrerad på vissa procent. för ca 5 år sedan gifte vi oss, och då fick jag förklarat för mig att vi inte behövde göra någonting eftersom att det med huset var ju skrivet o fanns registrerat sedan innan, stämmer det?
Efter giftermålet förstår jag att allt som vi köpt är gemensamt.
2. Nu ska min far ge mig sin del i en fastighet/släktgård, han vill ge mig den som enskild egendom,alltså stå utanför vårt gemensamma, räcker det då att han i gåvobrevet skriver "gåva till mig som enskild egendom, eller måste jag o frun skriva på nåt äktenskapsförord också?
Har 2 frågor.
1. för en massa år sedan byggde jag hus, som sedan blivande frun va med o hjälpte till på slutet av. hon köpte in sig/löste mina lån. så att hon blev registrerad på vissa procent. för ca 5 år sedan gifte vi oss, och då fick jag förklarat för mig att vi inte behövde göra någonting eftersom att det med huset var ju skrivet o fanns registrerat sedan innan, stämmer det?
Efter giftermålet förstår jag att allt som vi köpt är gemensamt.
2. Nu ska min far ge mig sin del i en fastighet/släktgård, han vill ge mig den som enskild egendom,alltså stå utanför vårt gemensamma, räcker det då att han i gåvobrevet skriver "gåva till mig som enskild egendom, eller måste jag o frun skriva på nåt äktenskapsförord också?
Nej, du och hustrun behöver inte skriva något extra, men gåvobrevet bör även innehålla text där gåvan är din enskilda egendom inklusive framtida värdeökning. Det är viktigt att om du omsätter gåvan i tex pengar bör dessa hållas separat från äktenskapets ekonomi. Sök på standardförslag på nätet eller ännu hellre kontaktar du jurist om gåvan är värdefull. Du bör samtidigt skriva testamente avseende gåvan.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Observera att allt ni äger idag, som inte explicit är enskild egendom, via äktenskapsförord, eller bestämmelser i testamente/gåvobrev. Det är giftorättsgods. Vid en ev. skillsmässa delas värdet 50/50, oavsett vem av er som idag äger tillgångarna.
Så länge ni är gifta så äger resp. part sina saker och ev. andelar i hus. Så din fru kan inte sälja din motocykel. Men vid en skillsmässa har hon rätt till halva värdet av motorcyklen.
När det gäller enskild egendom, så bör man även förstå hur det fungerar vid ett dödsfall. I praktiken ärver din fru då din enskilda egendom.
Vid ett dödsfall gör man en bodelning, den efterlevande får då 50% av allt giftorättsgods (det är då inte arv, utan den personens egna tillgångar), dödsboet får andra halvan och ev. enskild egendom som den avlidne hade. Sedan ärver den avlidnes arvingar allt i dödsboet, och det är i normalfallet den efterlevande makan som är arvinge. Skillnaden ligger i att om ni har gemensamma barn, så ärver den efterlevande med dispositionsrätt, det ger en viss begränsning på vad man får göra med arvet.
Så länge ni är gifta så äger resp. part sina saker och ev. andelar i hus. Så din fru kan inte sälja din motocykel. Men vid en skillsmässa har hon rätt till halva värdet av motorcyklen.
När det gäller enskild egendom, så bör man även förstå hur det fungerar vid ett dödsfall. I praktiken ärver din fru då din enskilda egendom.
Vid ett dödsfall gör man en bodelning, den efterlevande får då 50% av allt giftorättsgods (det är då inte arv, utan den personens egna tillgångar), dödsboet får andra halvan och ev. enskild egendom som den avlidne hade. Sedan ärver den avlidnes arvingar allt i dödsboet, och det är i normalfallet den efterlevande makan som är arvinge. Skillnaden ligger i att om ni har gemensamma barn, så ärver den efterlevande med dispositionsrätt, det ger en viss begränsning på vad man får göra med arvet.
Hempularen har rätt. Vad som var före äktenskapet har nu ingen betydelse. När det gäller den (nya) gåvan från din far är rådet att kontakta en jurist som kan arv etc då du tydligen får viss % som gåva om det nu är fler involverade (tex syskon).
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Njoo. Det gäller så länge ni är gifta, så äger du dina andelar. Men vid en skillsmässa, eller vid ett dödsfall, så räknas det som giftorättsgods, och du får då hälften. Sedan kan du ev. ärva resten, men det beror på.G Great skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja, så kan man säga.
Men som jag tolkar ditt första inlägg, så var du kanske rökt redan innan ni gifte er.
Det låter som huset införskaffades som er gemensamma bostad? I så fall skulle samma sak ha hänt vid en separation, innan ni var gifta. Man delar då den gemensamma bostaden 50/50, oavsett vem som har betalt den. Detta gäller däremot inte en bostad som du redan har innan ni träffas.
Men som jag tolkar ditt första inlägg, så var du kanske rökt redan innan ni gifte er.
Det låter som huset införskaffades som er gemensamma bostad? I så fall skulle samma sak ha hänt vid en separation, innan ni var gifta. Man delar då den gemensamma bostaden 50/50, oavsett vem som har betalt den. Detta gäller däremot inte en bostad som du redan har innan ni träffas.
Då ägde du inte en bostad när hon köpte in sig? Du ägde en tomt där ni sedan byggt gemensam bostad.?G Great skrev:
Klicka här för att svara
