8 043 läst ·
33 svar
8k läst
33 svar
Fiberavtal - rimlig kompensation?
Sida 1 av 3
Jag bor på landsbygden o Jönköpings kommun ska gräva ner fiber här. Det kostar mig 25000kr o skulle vara klart 31/12 enligt avtalet. Nu blir det försenat o bör bli klart till sommaren. Vi blev kompenserade med två biobiljetter, o om det blir försenat mer än ett halvår så drar de av 10% = 2500kr. Är detta rimligt? Vad har jag för rättigheter förutom hoppa av?
/Hasse
/Hasse
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja det beror ju på vad som står i avtalet med Jönköping Energi, men om jag tillåter mig att gissa har du nog inte så mycket rättigheter alls tyvärr. Finns en lång tråd om hur IP only har betett sig gällande fiberinstallationer här på forumet du kan kika på.
Betyder 6 månader så mycket att du vill hoppa av? Efteranslutning på landsbygd kan bli betydligt dyrare än inom tätbebyggda områden då bidrag kan fås med upp till 60% och endast kan sökas/fås när man bygger fibernätet men inte senare vid efteranslutning av enskilda fastigheter (dagens regelverk).
Om man lyckas hålla avtalet med endast 6 månaders fördröjning så får man se det som ganska rimligt för enstaka fastigheter, det finns mycket som kan strula till det med väder och vinter (tjäle/snö) men även grävtillstånd som inte går att förutse för alla fastigheter.
En rabatt på 10% är ok, merparten ger ingen rabatt alls så det är i mina ögon en seriös hantering av Jönköpings energi.
Om man lyckas hålla avtalet med endast 6 månaders fördröjning så får man se det som ganska rimligt för enstaka fastigheter, det finns mycket som kan strula till det med väder och vinter (tjäle/snö) men även grävtillstånd som inte går att förutse för alla fastigheter.
En rabatt på 10% är ok, merparten ger ingen rabatt alls så det är i mina ögon en seriös hantering av Jönköpings energi.
Efteranslutning av fiber i Göteborg när det var kampanj i våras pris 25.000kr. Rören fans i gatan utanför fastigheten.
för två årsen var det blankt nej till efteranslutning.
Tror det bara är att gilla läget och vara glad för möjligheten till fiber
för två årsen var det blankt nej till efteranslutning.
Tror det bara är att gilla läget och vara glad för möjligheten till fiber
Misstänker att det inte står att det ska vara klart vid ett visst datum, utan endast som en målsättning. Tycker ändå att ersättningen är rimlig och att de verkar rätt OK i sin hantering. Sitter just nu i samma sits med 1 års försening utan ersättning...Ekansson skrev:
Jag bor på landsbygden o Jönköpings kommun ska gräva ner fiber här. Det kostar mig 25000kr o skulle vara klart 31/12 enligt avtalet. Nu blir det försenat o bör bli klart till sommaren. Vi blev kompenserade med två biobiljetter, o om det blir försenat mer än ett halvår så drar de av 10% = 2500kr. Är detta rimligt? Vad har jag för rättigheter förutom hoppa av?
/Hasse
Sitt still i båten bara och vänta ut det hela. Om det är som för mig finns inga andra alternativ och det kommer vara värt det iallafall i slutändan tror jag.
Gilla läget. Värt att vänta på
Hygglo, 2 biobiljetter för 6 månaders försening. Jo ja tackar jag!Ekansson skrev:
Jag bor på landsbygden o Jönköpings kommun ska gräva ner fiber här. Det kostar mig 25000kr o skulle vara klart 31/12 enligt avtalet. Nu blir det försenat o bör bli klart till sommaren. Vi blev kompenserade med två biobiljetter, o om det blir försenat mer än ett halvår så drar de av 10% = 2500kr. Är detta rimligt? Vad har jag för rättigheter förutom hoppa av?
/Hasse
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
När tecknade du avtalet & vad har du för villkor?
Jag tecknade avtal med IP-only i april/maj 2016 med en bindningstid på 24 månader, dvs de hade 24 månader på sig att fixa fiber till mig. De var klara i mitten av feb 2018. Kommunen drog in grävtillståndet eftersom IP tyckte det var enklare att gräva på andra sidan E45 jämfört med vad tillståndet medgav.
Jag tecknade avtal med IP-only i april/maj 2016 med en bindningstid på 24 månader, dvs de hade 24 månader på sig att fixa fiber till mig. De var klara i mitten av feb 2018. Kommunen drog in grävtillståndet eftersom IP tyckte det var enklare att gräva på andra sidan E45 jämfört med vad tillståndet medgav.
Vi bor ca 6 km från tätorten och betalade 4995:- 2014 för inkoppling och installation av router. Man kan ju undra vad det är som har blivit så dyrt nu när jag ser att det kostar 15 000-25 000:-
Om du fått en nyckelfärdig installation utan egen arbetsinsats eller nätavgifter så är det bara att gratulera.B Bengt Svejdur skrev:
Nätavgifter slipper du nog inte oavsett hur mycket du betalar.