D
Daniel 109: Det är inte helt ovanligt. Så det kan nog inte ses som oväntat i ett gammalt hus. Jag är mycket osäker på hur det här skulle bedömas av rätten. Men jag tror inte att det ses som oväntat.
18 svar · 17,3k läst
·
Bart
Bart: Svaret är enkelt. Väggen är inte vår. Vi vet inget om den annat än ... så bara berätta det de vet. Helt plötsligt är ansvaret grannens, och eftersom väggen är mer 10 år gammal blir inget mer av saken. Som Daniel skriver ovan, tänk vad lätt detta hade hanterats om grannen valt att prata med dina föräldrar istället.
7 svar · 3,7k läst
K
knipo: Baritz har inte varit inloggad på mer än sju år, så svaret kan kanske dröja.;)
11 svar · 7,9k läst
B
Bygganyttfrågor: [citat] Ja vi sa ok till en container, men sedan menade han att det inte skulle behövas utan att de istället skulle göra klart ett rum så de skulle kunna ha saker där och flytta runt. Han har påpekat att detta varit besvärligt under arbetets gång att arbeta så, men aldrig nämnt att det innebär risk för skador på materialet (lister, fönsterbrädor, foder etc. Men nu är det
4 svar · 1,2k läst
B
Bygganyttfrågor: [citat] Gammal tråd men vi är lite i samma sits just nu och när jag sökte kom din tråd upp. Hur löste det sig för er? Om det gjorde det (vilket jag hoppas!) Gjorde nu en särskild besiktning?
1 svar · 1,4k läst
H
Husqvarna220Ac: [citat] Är väl inga försvarshemligheter.?
142 svar · 29,0k läst
·
Marcus_L
Marcus_L: Ett tips är även att sätta en liten signatur på var sida (om det är fler än en sida) av avtalet så att ingen part kan byta ut en sida. Man har hört skräckhistorier om att en eller flera sidor av ett avtal har bytts ut. Som lite humor, en ryss gjorde lite förändringar i kreditkorts avtalet när han skickade tillbaka det till sin ryska bank..
10 svar · 3,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Ja, en del kommuner tillåter att man söker attefall samtidigt som bygglov, men det får man ta med handläggaren hur man ska göra
8 svar · 2,1k läst
·
MargaretheW
MargaretheW: Nej. Vi bor inte ihop. Min partner ska köpa br i annan brf.
12 svar · 3,9k läst
nimhed
nimhed: [citat] Helt plötsligt känns mitt elementärt :D
9 svar · 1,9k läst
A
A-Man_08: Sambolagen gäller även om den ena tar över lånet, skriv samboavtal om ni inte vill att den ska gälla. Det behövs egentligen inte om ni är överens men bra att göra då ingen kan begära bodelning enligt sambolagen.
3 svar · 1,2k läst
H
HomeBase88: Liknande har jag väl inte direkt gjort men köpte tomt i en by där jag spenderade stora delar av min barndom. Jag knallade över till killen som ägde tomten och sa att jag ville köpa. Kollade upp kvm-pris i området men drog bort lite eftersom det inte fanns NÅGOT på tomten. La mig sedan efter hans pris. Han ville ha 500k varpå jag faktiskt kontrade med 300k. Han sa då att 400k kunde han
1 svar · 1,4k läst
N
Nyblivenhusägare123: Ta bilder och dokumentera ALLT maila in till hustillverkaren / byggherren, ta kopior till dig och till en opartisk besiktningsman. Det går ju ta en ny besiktning som du får betala för själv, så hittar du säkert ännu fler fel, men då blir dom ju oxå åtgärdade :) surt att får vänta bara... Vi väntade i ett år på att dom skulle byta en kakelplatta i vårt badrum i vårt nybyggda hus.
8 svar · 8,6k läst
K
knipo: [citat] :oops::oops: Så långt kunde jag tydligen inte läsa.:rolleyes:
11 svar · 2,9k läst
·
R
Rickard Ohlin: [citat] Jag och min fru använder barnens studsmatta ibland när de somnat. Det är ju skit kul att hoppa :) Men jag tror inte vi räknas som störande verksamhet, så mycket skriker vi inte :)
92 svar · 67,6k läst
H
hempularen: Nej, det gäller från huvudbyggnaden, och minst 4,5m från tomtgräns.
1 svar · 887 läst
L
larka742: det är ju inte bara bucklan i sig, ser man en bil med en buckla så undrar man ju "hur kör han egentligen". Samma här - visst den kanske inte syns, nu - men sen när huset ska säljas och bucklan ses av en köpare. "hur tar han hand som sina saker ..." kanske köpare funderar....
14 svar · 3,9k läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Jo. Du var först.
6 svar · 5,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: BBR "8:9 Skydd mot olyckor på tomter" reglerar dina funderingar kring pooler. Där nämns inget om höjdskillnader på tomter annat än hål i marken, brunnar och liknande. Inte heller finns något om höjdskillnader i ordningslagen där t ex pooler regleras. Om man tänker efter så är det rätt vanligt att det finns höjdskillnader på någon meter i det offentliga rummet och det tycks
1 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Jag tolkar frågan att köpet och tillträde har fullgjorts. Men köparen har ännu inte sökt lagfart. Om vi då antar att här finns bostadslån inblandade, så lär det ju bli lite mer komplicerat, än attbara betala tillbaka köpeskillingen. Jag vet inte vad som krävs, men om vi antar att säljaren hade lån som avslutades vid tillträdet, och köparen tog nya lån vid tillträdet. Då
3 svar · 2,9k läst
H
hempularen: För 30 år sedan där jag var ordf. i bostadsrättsföreningen. En äldre kvinna gick bort. Dödsboet betalade inte månadsavgiften. Vi brukade gå varsamt fram när det gällde ett dödsbo. I det här fallet gick det inte att få någon kontakt. Och ärendet gick till kronofogden. Det visade sig att kvinnans enda arvinge var hereonist, brukade hålla till i Skärholmen. Efter den exekutiva
75 svar · 24,4k läst
K
knipo: [citat] Hoppas ni fick skriftligt på det. Om inte, begär det asap. Finns många exempel där man blivit lovad saker men plötsligt ändrat sig. Så se till att få beslutet skriftligt innan ni gör för mycket som är avhängigt det.
9 svar · 2,9k läst
Anna_H
Anna_H: Ring och prata med Lantmäteriet. Ni skulle behöva uppdatera er gamla gemensamhetsanläggning till en Samfällighet och samtidigt få andelstalen justerade. Fastboende kan tex ha högre andelstal, de som bor längre in i området kan ha högre andelstal osv, men det där fastställer man när man ombildar det. Medlemsskapet i GA eller samfällighet är tvingande och följer fastigheten. Det ska
21 svar · 4,8k läst
·
jonmo
jonmo: Jag skulle helt klart börja med att reda ut ordförandens firmateckningsrätt, därefter försöka tala med entreprenören.
20 svar · 16,7k läst
Utsättaren
Utsättaren: Spara det rekommenderade brevet oöppnat, då kan det användas genom att rätten öppnar det och tar del av innehållet.
11 svar · 6,4k läst
K
kindvall: Om det görs som ÄTA är det nog tyvärr normalt. Men som hempularen skriver, försök få in det i totalentreprenadkontraktet.
4 svar · 3,0k läst
S
Spikin: [citat] Alltid ta deposition 3 mån hyra . Ta reda på deras pers nr i Finland,kolla om de har svenskt pers nr , kolla dem hos KFM i Finland och Sverige och var de varit skrivna , kolla med Tingsrätt om de förekommer och för vad .Finland är tvåspråkigt.Visar det sig att de är skojare har du kanske skäl för att bryta avtalet med hänvisning till uppgifter som tillkommit efter avtalets
113 svar · 29,5k läst
·
Bart
Bart: [citat] Inte direkt, men det kan vara så. Urklipp från jordabalken. Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.
26 svar · 7,5k läst
C
ClaesMalmö: [citat] Superbra tips att överföra en mindre del av bostaden till sonen (23 år). Det ska jag be henne undersöka. TACK! :-)
17 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.