Juridik
Freddy_kruger: Nu vet jag inte vad som krävs, men på mina fakturor står... Beskrivning av arbetet. Kostnad arbete. Kostnad material. Kostnad resor. Preliminär skattereduktion: kundens namn pers.nr. och summan för rotavdraget. Fastighetsbeteckning. Sen det vanliga... Exkl moms Moms Totalt Skattereduktion SEK att betala...
HSEMNG: [citat] Oja, jag som är född och uppvuxen i Stockholm och bott i andra större städer tycker att livet här uppe på landet är underbart bortsett från de landsbygdsproblem som de har att kämpa med. Tomma hus och ödehus präglar i stort landskapsbilden men livet är mer harmoniskt och avstressande. Här kan man köpa ett hus för 150-200" med hygglig standard. Absolut ett alternativ för
cpalm: [citat] He he, då skulle du sett "artikeln" när vi köpte vårt hus. Clickbait deluxe :rolleyes:
Olivia0001: [citat] I vissa delar av landet med längre avstånd så har mobila lösningar och radiolänkar använts för att få fram bredband -Möjligen kan den aktuella masten ha tagits ur bruk om det numera finns nedgrävd fiber ända fram till föreningens nät?
TheGame: Sälj om ni inte får köpa lös. Bodde själv tidigare med tomträtt eländet. Från att ha dubblat priset var 10år så när vi fick höra att det skulle höjas från 8000 till 16 000 blev droppen. Tur erbjöd sig kommunen att jag fick köpa lös till 150' så sved det men kändes tvunget
kindvall: Garantin måste skrivas över i avtalet, och överföringen måste godkännas av entreprenören. Så redan där failar det, det finns ingen garanti att tala om, säljaren kan omöjligt föra över den. Din motpart vid en eventuell framtida skada är säljaren. Gör en ordentlig besiktning. Uppdagas det då fel får du ta en prisförhandling baserat på det. Misstänker du att det trots allt finns
kindvall: Förutom den flytt av underskåp/handfat som entreprenören föreslagit borde man kunna hämta hem några cm till med ett handfat som inte sticker ut så mycket. Då handlar det troligen om att byta ut både underskåp/handfat och överskåp för att få något enhetligt. Där någonstans tycker jag ett rimligt prisavdrag ligger.
yonna: 13 cm mindre när ytan redan är liten låter "mycket". Vill du lägga in en ritning här - med mått?,
Ehrencrona: [citat] Jag ska inte säga att de entreprenörer inte finns, men, 10 % för entreprenören av en villa motsvarar ungefärlig vinst och den kan han inte ligga ute med i två år!
hempularen: Mätreglerna föreskriver att man för en trappa skall räkna yta, som om det vore vanligt golv där trappan finns, på båda våningarna. En avsats halvägs upp, skulle ju möjligen kunna anses vara en liten egen våning. Men den lär ju ha för låg takhöjd mot ett tänkt golv på våningen över, avsatsen finns väl på ungefär halva våningshöjden. Så jag tror inte att avsatsen skall
Nordsund: Vi har en större timmerbyggnad som behöver rivas och en privatperson är intresserad av timmerstommen men antagligen blir det flera involverade för någon annan är intresserad av taket mm. Jag funderar på om man bör skriva något avtal dels så vi kanske sliper ansvar vid ev. personskador och att tidsplanen håller? Lite pengar kan jag nog få för den men bara några tusen.
Hemmakatten: För att en tomt ska kunna bli avstyckad kräver byggnadsnämnden ch Lantmäteriet att det går att ansluta VA, el och egen eller delad infart från allmän väg.
StatusQuo: Hej, En granne till mig har lovat mig insynsskydd mot honom i form av häck av exempelvis tuja. Tyvärr kan jag inte sätta upp denna häck på min sida av tomtgränsen utan den måste sättas upp på hans sida. Grannen kommer sälja huset som en bostadsrättsförening inom kort och jag vill skriva ett avtal med brf på något sätt innan försäljning, att häcken skall stå kvar och att döda
Rafael Ospino: Som du säkert sett så var jag nästan på väg att avsluta mitt konto här på ByggaHus, men ditt bombardemang av inlägg roade mig så oerhört att jag tänkte jag i alla fall skulle följa denna tråd till slut. Du antyder att jag ägnat mig åt påhopp på dig, vilket får stå för dig. Jag tycker personligen att det är oerhört modigt av dig att med sådan fervör ägna dig åt att slåss
Claes Sörmland: Det gäller bara att ta honom omedelbart efter att han grävt bort gränsmärket eller när han är på flyende fot från den rubbade gränsmarkeringen.
civilingenjören: Den som du köpte din fastighet av byggde vägen med stöd av servitutet. Då blev vägen tillbehör till den fastighet som numera är din enligt jordabalken (1970:994) 2 kap. 1 §: "Till en fastighet hör även en sådan byggnad eller annan anläggning som är uppförd utanför fastigheten, om den är avsedd för stadigvarande bruk vid utövandet av ett servitut till förmån för fastigheten
Ehrencrona: [citat] Visserligen förknippat med kostnader, starta en förrättning där LM driver ärendet, Ni är ett antal FastighetsÄgare som delar på det? LM har ändrat inställning kraftigt de senaste åren är min erfarenhet, tidigare kunde de va rådgivande utan ätt fakturera, nu hänvisar de till att FÄ startar förrättning eller driver med egna jurister ex.
ådal: Tack för uppdateringarna. Alltid intressant att höra hur utfallet blir!
Huruvida: Har ni en samfällighetsförening så gäller Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. Om inget annat anges i stadgarna gäller 49 § där det framgår att det räcker med enkel majoritet i det här fallet.
Appendix: [citat] Stort tack för svar. Heder till de som kommer tillbaka och berättar hur det gått :) Skönt att det löste sig på ett vettigt sätt.
Per i Hamrånge: [citat] Instämmer. Det kostar helt enkelt att bo i hus. Löpande under håll är inte i sig värdehöjande och därmed avdragsgillt (ok, 5 första åren). Som med bil: om du gjort service och köpt nya däck, så har värdet på bilen inte stigit. Möjligen blir den lite lättare att sälja i konkurrens med en lika dan bil som har gamla vinterdäck. Ditt hus blir mer attraktivt med fräsha
Anna_H: Skillnaden mellan en ny Samfällighet och en gamla gemensamhetsanläggning är att den gamla typen inte lyder under algen om samfälligheter. För dig som medlem innebär det normalt sett ingen praktisk skillnad.
PierreG: Nej, det är svårt att hävda att man inte var medveten om att grannen fått startbesked när de börjat bygga. Så tiden för att överklaga bör vara tre veckor efter att man borde insett att grannen fått startbesked.
Anonymiserad 88753: [citat] Jo då, det vet jag men vi är oense om vad som är ok. Jag och grannarna tillhör dessutom olika bostadsrättsföreningar. Jag har nu fått hjälp av min Stadslelsförvaltning att driva frågan i Miljö och hälsoskyddsnämnden
PierreG: Vilken form av nyproduktion, är det en fristående villa eller i bostadsrättsform? Vilka brister är farliga; juridiska, byggfel eller risk för personskada?