Jag har för något år sedan påpekat för en fastighetsägare i området där jag bor att hans häck skymmer sikten i en kurva så mycket så att jag var nära att frontalkrocka med en bil. Till saken hör att det är en ganska smal väg och mitt i kurvan står också ett stort träd, kan vara ett stort kastanjeträd, så det finns ingenstans att ta vägen på den sidan och det står träd på andra sidan vägen också. Jag begärde vid det tillfället genom ett skrivet brev att han skulle klippa ned häcken så långt att det blev fri sikt genom kurvan, som också ansluter till en tredje allmän väg, det är alltså 3-vägs kors och kurva. Fastighetsägaren vägrade att klippa ner häcken så jag kontaktade ansvarig väghållare för att få hjälp därifrån men de ansåg att de inget kunde göra mer än att för alla oss som bor utefter samma väg informera att grenar som hängde ut över vägbanan skulle tas bort till en höjd av 4.5 meter. Trädet kunde de inte ta bort för det står där av gammal hävd, fast det står 10-15 cm från asfaltkanten. Därefter har inget hänt förrän för drygt en vecka sedan då jag var mindre än 2 meter från att frontalkrocka igen med en bil. Det kör också mycket lantbrukstrafik i form av traktorer på vägen och hade det varit en traktor jag mött så hade säkerligen krocken varit faktum då de tar upp i stort sett hela vägbredden. Efter den gången så skrev jag ytterligare ett brev till fastighetsägaren med skarpare krav på åtgärd av häcken, i annat fall skulle det få bli ett polisärende för att utreda om det ska få vara som det är. Jag skrev att han skulle påbörja det arbetet inom den vecka som har gått men inget har hänt. Jag går nästan varje dag den vägen när jag går ut med våra hundar och i veckan som gått höll jag och hundarna på att bli påkörda mitt i kurvan då det kom en mötande bil. Sedan i dag var det nära en frontalkrock igen då det kom 2 mötande bilar precis efter varandra. Jag har inte gjort polisanmälan än, men vad säger ni här i gruppen?
 
Vilken lag bryter fastighetsägaren mot? Jag är inte kunnig på området, så det kan mycket väl finnas något lagrum som reglerar detta, men jag tolkar det också som att det inte är en allmän väg som häcken angränsar till?
 
Trafiksäkerheten är väghållarens ansvar. Om de inte tar sitt ansvar kan man anmäla dem till väghållarmyndigheten. Om det är en enskild väg med bidrag kan man också anmäla till bidragsgivaren Trafikverket.
 
backstad backstad skrev:
Vilken lag bryter fastighetsägaren mot? Jag är inte kunnig på området, så det kan mycket väl finnas något lagrum som reglerar detta, men jag tolkar det också som att det inte är en allmän väg som häcken angränsar till?
Jo det är en allmän väg och det är även den anslutande vägen som gör att det blir ett 3-vägskors.
 
Redigerat:
D darey skrev:
Trafiksäkerheten är väghållarens ansvar. Om de inte tar sitt ansvar kan man anmäla dem till väghållarmyndigheten. Om det är en enskild väg med bidrag kan man också anmäla till bidragsgivaren Trafikverket.
Då det är allmän väg så är det Vägverket som ansvarar för vägen med en entreprenör, NCC, och det är de som anser att de inte kan göra något så att fastighetsägaren klipper ner häcken. Inne i tätorten så är det kommunen som satt regler för hur det ska se ut i gatukorsningar och där får inte en häck vara högre än 80 cm på en sträcka av 10 meter åt båda håll i vägkorsningen. Jag har hävdat att samma borde gälla utefter allmän väg ute på landsbygden.
 
Men om du vet att det är en bekymmersam kurva så kan du väl köra väldigt sakta just där?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
För inte så länge sedan var den här tråden uppe i forumet: https://www.byggahus.se/forum/threads/foerstoert-var-rhodondendron-laengs-med-vaegen.352028/
Där visade det sig till slut som att det var vägföreningen som mer eller mindre tvingades klippa ner trådstartarens rhododendron utmed vägen pga påtryckningar från Trafikverket, så förstår inte varför NCC inte skulle kunna göra det efter att fastighetsägaren beretts möjligheten att göra det själv. Så jag tycker du ska prata med Trafikverket igen (tolkade det som att du gjort det, eller var det NCC du pratat med?), det ligger i deras intresse att vägarna hålls i ett säkert skick.
 
Byurn Byurn skrev:
Men om du vet att det är en bekymmersam kurva så kan du väl köra väldigt sakta just där?
Jag tar nästan för givet att TS redan kör sakta där, men man kan tyvärr inte räkna med att alla andra gör det och finns det ett träd på höger sida har man ju ingenstans att ta vägen om någon annan kommer på fel sida, oavsett hur sakta man kör. TS säger ju även att han varit nära på att bli påkörd även vid promenad - vilket knappast går särskilt fort.
 
Pytt Pytt skrev:
Jag tar nästan för givet att TS redan kör sakta där, men man kan tyvärr inte räkna med att alla andra gör det och finns det ett träd på höger sida har man ju ingenstans att ta vägen om någon annan kommer på fel sida, oavsett hur sakta man kör. TS säger ju även att han varit nära på att bli påkörd även vid promenad - vilket knappast går särskilt fort.
Tuta också! Länge.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur lagarna ser ut runt sådant här. Men man kan ju få skadestånd från vägverket om du skadar bilen för att det finns hål och stora gupp i en väg. På samma sätt borde ju väghållaren kunna bli ansvarig om det sker skador pga. dålig sikt i en kurva.
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Tuta också! Länge.
Det kan ju faktiskt vara ett effektivt sätt att få fastighetsägaren att uppmärksamma problemet :rofl:
 
  • Gilla
tio_Pepe och 1 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Det kan ju faktiskt vara ett effektivt sätt att få fastighetsägaren att uppmärksamma problemet :rofl:
Han är uppmärksammad på problemet då jag skrivit två brev till honom, men inget har hänt.
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Tuta också! Länge.
I många länder tutar man ju som attans innan skymda utfarter och liknande. Är det ingen som tutar tillbaka så är det fritt fram. Börja med det, då lär väl någon reagera...
 
  • Gilla
Du och 19till och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det förekommer ju även att det finns speglar uppsatta så att man kan se runt kröken. Men det kanske redan prövats här?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B Bengt Svejdur skrev:
Han är uppmärksammad på problemet då jag skrivit två brev till honom, men inget har hänt.
Här är en liten kartbild hur det ser ut på platsen. Pilen pekar på den skarpa kurvan och fastigheten som har syrenhäcken är den lilla pricken på insidan av kurvan alldeles över den röda cirkeln. Svårt att se kanske men kurvan är ju tvärare än 90 grader så den kräver nästan fullt rattutslag när man kommer i innerkurva + att man då nyss har passerat den andra kurvan vid de två svarta prickarna strax över pilen. Kartbild som visar en skarp kurva med en pil, en röd cirkel och en fastighet markerad med en prick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.