nzsc
Riv skiten och bygg upp en ny så vet du att den är DIN i DITT vattenområde. ;)

Fall 1: Kyrkan äger bryggan. Börja ta betalt för hyra, det har de råd med!
Fall 2: Du äger bryggan. Hyr ut det!
Fall 3: Någon annan äger bryggan. Hyr ut den!

Oavsett vad kommer kosingen in! ;)

• Gilla
  • Haha
jonaslatt och 3 till
  • Laddar…
Fattar jag saken rätt så har det varit uppe i Mark- och Miljödomstolen, då det förelegat tvist om ansvaret för den sjunkna båten mellan berörd "kommun och Svenska kyrkan som äger bryggan båten ligger vid". Jag menar att i det fallet borde det vara utrett vem som varit part i målet.

Sedan kan det ju vara intressant om bryggan kommit till på rätt sätt och att detta skulle förändra något?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...med-sarskilda-bestammelser-om_sfs-1998-812#K2

"7 § Den som äger strand vid någon annans vattenområde har rätt att för sin fastighets behov ha mindre brygga, båthus eller någon annan sådan byggnad vid stranden, om inte vattenområdets ägare genom byggnaden lider skada av någon betydelse."

Jag kan ju tycka att om kyrkan tar ockerpriser för bryggan så kan man fundera över hur TS rykte kan ta skada OM det blir känt att han äger vattnet. .. Är liksom TS med på ockerpriserna.... kan ryktet gå.

Det kan vara ett spår att ta för att ta tag mot kyrkan.

Där har ju äntligen lite att gå på. Enligt denna §7 skulle kyrkan ha haft rätt att ha en mindre brygga för den egna fastighetens behov. Uthyrning till en restaurangbåt uppfylller nog inte detta villkor.
Om nu kyrkan tycker att den äger bryggan i alla fall så strider det mot denna §7 och kyrkan bör avlägsna den (eller sluta avtal med TS).

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.