6 595 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Såga av grannens grenar?
A. Är det tillåtet att såga av trädgrenar på grannens träd om de hänger över min tomtgräns?
B. Måste man ha något särskilt skäl för att ta bort överhängande grenar?
C. Behöver man fråga om lov eller ens informera grannen i förväg?
D. Är det någon skillnad om trädet står på kommunens mark?
E. Har jag rätt att ta vara på veden utan att ersätta grannen?
B. Måste man ha något särskilt skäl för att ta bort överhängande grenar?
C. Behöver man fråga om lov eller ens informera grannen i förväg?
D. Är det någon skillnad om trädet står på kommunens mark?
E. Har jag rätt att ta vara på veden utan att ersätta grannen?
A: Ja om inte trädet tar så mycket skada att det dör eller blir sjukt och dör på sikt.
B: Nej.
C: Nej, men det är mycket bättre att du ber grannen göra det, så kan hen inte ha åsikter om hur det är gjort. Se svaret på fråga A.
D: Nej.
E: Här är jag lite osäker, min syn på detta är dock att om det är på din tomt så är det din ved.
Det finns flera trådar där du får mycket utförligare svar, sök i dessa.
B: Nej.
C: Nej, men det är mycket bättre att du ber grannen göra det, så kan hen inte ha åsikter om hur det är gjort. Se svaret på fråga A.
D: Nej.
E: Här är jag lite osäker, min syn på detta är dock att om det är på din tomt så är det din ved.
Det finns flera trådar där du får mycket utförligare svar, sök i dessa.
Pacmans svar är fel.
Du får ta bort grenar som hänger över, men först måste du ge grannen chansen att göra det själv.
Du måste också se till att inte skada trädet, det ska ha chans att överleva.
Det du sågar ner ska du självklart ta hand om.
Samma princip om det är kommunens träd, inte röra utan att ge dem chansen att göra det själva. Notera att om de säger att de ska göra det, så bör du inte göra det själv, även om det tar flera år för dem att komma till skott.
Du får ta bort grenar som hänger över, men först måste du ge grannen chansen att göra det själv.
Du måste också se till att inte skada trädet, det ska ha chans att överleva.
Det du sågar ner ska du självklart ta hand om.
Samma princip om det är kommunens träd, inte röra utan att ge dem chansen att göra det själva. Notera att om de säger att de ska göra det, så bör du inte göra det själv, även om det tar flera år för dem att komma till skott.
A: Så länge din åtgärd inte innebär någon skada för grannen är det fritt fram. Gör du bedömningen att grannen kan komma att lida skada av din åtgärd måste du först se till att ge denne möjligheten att göra det själv.
B: Lagen säger att det ska innebära en olägenhet för dig. Vem som avgör det säger dock inte lagen, så hittills har det varit en subjektiv bedömning.
C: Se svar A: Ca 6 månader bör vara tillräcklig tid att avvakta innan du gör det själv om grannen inte vidtar åtgärd. Åtminstone enligt en jurist jag såg hade svarat på en liknande fråga.
D: Nej.
E: Nej, det är inte din egendom oavsett om det hamnar på din tomt eller inte.
"
3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar
1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."
B: Lagen säger att det ska innebära en olägenhet för dig. Vem som avgör det säger dock inte lagen, så hittills har det varit en subjektiv bedömning.
C: Se svar A: Ca 6 månader bör vara tillräcklig tid att avvakta innan du gör det själv om grannen inte vidtar åtgärd. Åtminstone enligt en jurist jag såg hade svarat på en liknande fråga.
D: Nej.
E: Nej, det är inte din egendom oavsett om det hamnar på din tomt eller inte.
"
3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar
1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.
2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."
A. Bara om de är en olägenhet för dig
B. Det ska vara en olägenhet för dig. Det står ingenstans hur stor olägenhet det ska vara, så väldigt ofta kan man argumentera att det är en olägenhet, men man får inte bara ta bort grenar för att man kan.
C. Man behöver inte fråga om lov, men om åtgärden kan vara en betydande skada för grannen, ska grannen ges möjlighet att utföra åtgärden själv. Jag har inte läst domar om detta, jag tror inte ens att de finns, men min tolkning är att sly och små grenar (1-2 cm i diameter) kan inte vara en betydande skada för grannen. Större grenar (10 - 20 cm i diameter) kan vara en betydande skada för grannen om man utför åtgärden fel så att växten dör. Anlitar man en arborist för åtgärden som gör det enligt alla konstens regler, bör det inte kunna vara en betydande skada för grannen (grannen hade inte gjord det bättre).
Men det vettiga är att vid större ingrepp ha en diskussion med grannen innan åtgärden oavsett.
D Ja, kommunen har mer pengar och juridisk kompetens och de kan driva ett ärende bara för att sätta ett exempel. Eftersom det finns tolkningsutrymme i lagen kan det vara en risk att ha kommunen som motpart.
E. Trädgårdsavfallet ska du själv ta hand om, dvs inte kasta över till grannen. MEN är det så stora grenar att du funderar över att använda veden, då skulle jag säga att du behöver ha en diskussion med grannen oavsett, eftersom det kan vara en betydande skada för honom. Och då får ni även ta upp vedfrågan.
På något sätt känns det rimligt att grannen utför åtgärden själv om han vill ta vara på veden, men inte självklart att alla tycker så.
B. Det ska vara en olägenhet för dig. Det står ingenstans hur stor olägenhet det ska vara, så väldigt ofta kan man argumentera att det är en olägenhet, men man får inte bara ta bort grenar för att man kan.
C. Man behöver inte fråga om lov, men om åtgärden kan vara en betydande skada för grannen, ska grannen ges möjlighet att utföra åtgärden själv. Jag har inte läst domar om detta, jag tror inte ens att de finns, men min tolkning är att sly och små grenar (1-2 cm i diameter) kan inte vara en betydande skada för grannen. Större grenar (10 - 20 cm i diameter) kan vara en betydande skada för grannen om man utför åtgärden fel så att växten dör. Anlitar man en arborist för åtgärden som gör det enligt alla konstens regler, bör det inte kunna vara en betydande skada för grannen (grannen hade inte gjord det bättre).
Men det vettiga är att vid större ingrepp ha en diskussion med grannen innan åtgärden oavsett.
D Ja, kommunen har mer pengar och juridisk kompetens och de kan driva ett ärende bara för att sätta ett exempel. Eftersom det finns tolkningsutrymme i lagen kan det vara en risk att ha kommunen som motpart.
E. Trädgårdsavfallet ska du själv ta hand om, dvs inte kasta över till grannen. MEN är det så stora grenar att du funderar över att använda veden, då skulle jag säga att du behöver ha en diskussion med grannen oavsett, eftersom det kan vara en betydande skada för honom. Och då får ni även ta upp vedfrågan.
På något sätt känns det rimligt att grannen utför åtgärden själv om han vill ta vara på veden, men inte självklart att alla tycker så.
Att människor har svårt att sköta sina träd i tätbebyggda område ser jag exempel på hela tiden.
Särskilt tydligt är det hur träden växer ut över gata/gångbana. Att beskära träd och hålla dom i rimlig storlek tycks vara en svår sak. Min personliga och ovetenskapliga teori är att det är "Amazonaskomplexet" som spelar in, bilder från skövling i regnskogen gör att man inte vill fälla träd i sin egen närmiljö.
Särskilt tydligt är det hur träden växer ut över gata/gångbana. Att beskära träd och hålla dom i rimlig storlek tycks vara en svår sak. Min personliga och ovetenskapliga teori är att det är "Amazonaskomplexet" som spelar in, bilder från skövling i regnskogen gör att man inte vill fälla träd i sin egen närmiljö.
Nja, nu finns det inget som säger att du måste se till att träd och buskar inte växer ut över din tomt, exempelvis väg eller gång cykelbana. Bara att det inte ska bereda olägenhet. Löv eller fallfrukt räknar inte jag som olägenhet i detta fallet, och uppenbarligen inte de flesta kommuner heller då det är vanligt med träd längs gator och parkeringar.
Var står det? Man ska ta skälig hänsyn, träd behöver inte ta skälig hänsyn och får växa naturligt hur de vill.H hapazard skrev:
Om det är en olägenhet för grannen får grannen lösa problemet enligt jordabalken.
Inom detaljplanerat område har kommunen dock möjligheter att tvinga fastighetsägare att ta bort växtlighet om det hindrar trafiken, men det är det enda undantaget jag vet.
Ja, det var det jag menade, men kanske oklart. Var ett svar till etompau som verkar leva i uppfattningen att man som tomtägare har någon allmän skyldighet att hålla efter träd på sin tomt "Att beskära träd och hålla dom i rimlig storlek tycks vara en svår sak."harry73 skrev:
Var står det? Man ska ta skälig hänsyn, träd behöver inte ta skälig hänsyn och får växa naturligt hur de vill.
Om det är en olägenhet för grannen får grannen lösa problemet enligt jordabalken.
Inom detaljplanerat område har kommunen dock möjligheter att tvinga fastighetsägare att ta bort växtlighet om det hindrar trafiken, men det är det enda undantaget jag vet.
Jag kanske tycker en 20m ek är fint på min tomt, och jag får även ha det även om grenar sträcker sig ut över villagatan, och att den tar grannens kvällssol.
Hittade denna tolkning av lagen på lawline:
- https://lawline.se/answers/far-en-granne-saga-ner-grenar-pa-trad-som-hanger-over-tomtgransen
- https://lawline.se/answers/far-en-granne-saga-ner-grenar-pa-trad-som-hanger-over-tomtgransen
Jag tyckte om en av kommentarerna under svaret från Lawlinepacman42 skrev:
Sedan håller jag inte heller med om att man ska vara extremt försiktigt när man tar bort grenar, så att trädet inte dör.Min lekmannaintryck är att om frågeställaren inte kunde ta bort grenarna på ett bättre sätt än grannen gjorde, finns det ingen riktig skada för frågeställaren. 3 kap. 2 § jordabalken skulle bli helt verkningslös om trädets ägare bara kan hävda att själva borttagandet över grannens tomt innebär skada av betydelse. Finns det rättsfall där grannar har blivit skadeståndsskyldig för att de tog bort rötter eller grenar?
2016-03-21 11:19
Har man gett grannen tillfälle att göra det själv, har han fått möjlighet att begränsa skadan så mycket som möjligt.
Valde han att inte göra det själv, var trädet tydligen inte så viktig för honom och kan det inte vara betydande skada för honom även om trädet dör.
Men man får inte avsiktligt utföra åtgärden så att trädet dör, för då finns det uppsåt att skada grannens egendom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Nja, det var likadant med träd i gamla trädgårdar när jag var barn och det var långt innan skövling i Amazonas var på tal.E etompau skrev:Att människor har svårt att sköta sina träd i tätbebyggda område ser jag exempel på hela tiden.
Särskilt tydligt är det hur träden växer ut över gata/gångbana. Att beskära träd och hålla dom i rimlig storlek tycks vara en svår sak. Min personliga och ovetenskapliga teori är att det är "Amazonaskomplexet" som spelar in, bilder från skövling i regnskogen gör att man inte vill fälla träd i sin egen närmiljö.
Klicka här för att svara
