17 640 läst ·
64 svar
18k läst
64 svar
Äger jag bryggan?
Sida 1 av 5
Försöker korta ned detta...
Har köpt en skogsfastighet och det ingå flera vattenområden som inte ligger i anslutning till marken. På ett vattenområde ligger en brygga där det tidigare låg en restaurangbåt. En ganska stor brygganläggning. Kyrkan äger marken på land, men jag äger vattnet där bryggan ligger. Vet att restaurangbåten hyrt platsen av kyrkan, och att restaurangbåten byggt bryggan.
Båten är borta sen några år, och jag vet att folk försökt få hyra bryggan av kyrkan för kommersiella ändamål, men kyrkan har ställt orimliga krav i avtalen.
Finns allmän väg ca 20m från bryggan, men man behöver gå över kyrkans mark för att komma till bryggan.
Så vad gäller rent juridiskt? Kyrkan har ju inte byggt bryggan, den ligger på mitt vattenområde. Äger jag bryggan nu? Kan jag hyra ut den till en ny restaurangbåt eller liknande?
//Larsa
Har köpt en skogsfastighet och det ingå flera vattenområden som inte ligger i anslutning till marken. På ett vattenområde ligger en brygga där det tidigare låg en restaurangbåt. En ganska stor brygganläggning. Kyrkan äger marken på land, men jag äger vattnet där bryggan ligger. Vet att restaurangbåten hyrt platsen av kyrkan, och att restaurangbåten byggt bryggan.
Båten är borta sen några år, och jag vet att folk försökt få hyra bryggan av kyrkan för kommersiella ändamål, men kyrkan har ställt orimliga krav i avtalen.
Finns allmän väg ca 20m från bryggan, men man behöver gå över kyrkans mark för att komma till bryggan.
Så vad gäller rent juridiskt? Kyrkan har ju inte byggt bryggan, den ligger på mitt vattenområde. Äger jag bryggan nu? Kan jag hyra ut den till en ny restaurangbåt eller liknande?
//Larsa
Jag hade agerat som om jag ägde bryggan. Kyrkan måste man understundom hålla lite kort i dylika ärenden, det är åtminståne min erfarenhet.
Är inte en sjö utan i Stockholms skärgård. Kyrkan har som sagt inte byggt bryggan, utan det gjordes av dom som ägde restaurangbåten. Som senare bytte ägare, och nu är båten borta och senaste ägaren har gått under jorden....M -MH- skrev:
Är lite komplicerat.....
Jag äger en bit mark som gränsar till vatten, har läst på en hel del om vad dom gäller angående brygga då jag inte äger vattenområdet utanför. Som jag har förstått de har jag rätt att bygga brygga ut från min strandremsa trots att jag inte äger vattnet. Jag vågar inte svära på var jag hittade den informationen, men jag har för mig att det var länsstyrelsen som hade publicerat den.
Även om det är båtens ägare som byggt bryggan har det troligtvis haft någon form av avtal gentemot kyrkan.
Även om det är båtens ägare som byggt bryggan har det troligtvis haft någon form av avtal gentemot kyrkan.
För att de kanske övertog den när de som hyrde/lånade båtplatsen lämnade? Eller att de byggde den på kyrkans plats på villkor om att det blev kyrkans egendom? Spekulationer bara, såklart, men kanske inte helt otroligt.
Men huvudsaken är att det inte är TS brygga, tror jag?
Men huvudsaken är att det inte är TS brygga, tror jag?
Den senaste kända ägaren borde ju vara den som köpte båten.
Vi vet ju inte vad som hände sedan, antingen finns personen/företaget kvar, den kan vara såld/överlåter till kyrkan eller så gör ingen anspråk på den och då borde väl TS få göra vad han vill med den...
Vi vet ju inte vad som hände sedan, antingen finns personen/företaget kvar, den kan vara såld/överlåter till kyrkan eller så gör ingen anspråk på den och då borde väl TS få göra vad han vill med den...
Båten sjönk, ägaren kunde inte betala för bärgning. Kommunen tog till slut bort båten då ägaren inte gick att kontakta (stack utomlands är det jag hört)
Så vi har en brygga på min fastighet, som för att förtydliga det har funnits i min släkt i minst 40 år. Jag blev dock ägare nu, och upptäckte detta när jag gick igenom detaljerna. Inga kontakter har skett via kyrkan eller båtägaren tidigare, så man undrar ju....
Så vi har en brygga på min fastighet, som för att förtydliga det har funnits i min släkt i minst 40 år. Jag blev dock ägare nu, och upptäckte detta när jag gick igenom detaljerna. Inga kontakter har skett via kyrkan eller båtägaren tidigare, så man undrar ju....