44 398 läst ·
256 svar
44k läst
256 svar
Fiberägare stänger av mig pga obetald avgift
Lycka till!K Kipa skrev:Nätägaren gick med på att jaga personen bakom det konkursade bolaget istället. Så just nu väntar jag i det blinda, kommer den personen betala eller kommer nätet stängas ner igen? Stänger de av igen så får jag ta ställning då antar jag. Jag tycker ju dock fortfarande att nätägaren får stå sitt kast, har de sålt till ett företag utan att förvissa sig om att det har betalningskraft nog så bör man få skylla sig själv.
Jag kan nog se att de har rätt att kräva dig. MEN då tycker jag att de skulle ha gjort det inom skälig tid.
Att komma ett par år senare för att man inte har koll i sina system är inte ok.
Hade de inte aktiverat nätet hade det varit en sak. Att ha dig aktiv i ett par år och sen stänga av det känns ju.... "Vi har strulat till det. Nån måste betala"
Låter som att den som driver ärendet hos nätägaren har lite svårt att hålla isär juridisk person, beställare av tjänst och vad en fordran är för något. De har ju konkursboet som fordringsägare, är det så att de inte får fullt betalt från konkursboet så ska det hanteras som en kundförlust i bokföringen, det är det ENDA sättet man löser detta på, annars måste nätägaren för att få sin kundreskontra att stämma skicka en kreditfaktura till konkursförvaltaren och sedan skicka en ny faktura till dig. Du kan ju börja med att fråga konkursförvaltaren om denna har fått en kreditfaktura från nätägaren vilket den sannolikt inte har fått, då finns två "aktiva" fakturor för samma leverans... INTE OK.K Kipa skrev:Nätägaren gick med på att jaga personen bakom det konkursade bolaget istället. Så just nu väntar jag i det blinda, kommer den personen betala eller kommer nätet stängas ner igen? Stänger de av igen så får jag ta ställning då antar jag. Jag tycker ju dock fortfarande att nätägaren får stå sitt kast, har de sålt till ett företag utan att förvissa sig om att det har betalningskraft nog så bör man få skylla sig själv.
Det du ska göra är att se till att betala de löpande nätavgifterna, stänger de av tjänsten så får du anmäla de för leveransvägran.
Finns en anledning till varför det finns bokföringslagar, kundreskontra, avtal, juridisk person och ett system för hur konkurser ska hanteras. Det är inte som "på stan" där någon är skyldig någon pengar där man kan göra lite hur man vill av vem man vill.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden