4 450 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Husvärdering vid bouppteckning
Hej
Det är snart dags för bouppteckning efter min mamma. Vi som skall dela är två särkulle-barn, en bröstarvinge och make.
I de papper vi erhållit framgår det att de utgår från taxeringsvärdet på huset som är med i bouppteckningen men vi kan konstatera att detta troligtvis är runt 55% av värdet. Kan vi som är särkulle-barn kräva att huset värderas innan bouppteckningen genomförs?
Det är snart dags för bouppteckning efter min mamma. Vi som skall dela är två särkulle-barn, en bröstarvinge och make.
I de papper vi erhållit framgår det att de utgår från taxeringsvärdet på huset som är med i bouppteckningen men vi kan konstatera att detta troligtvis är runt 55% av värdet. Kan vi som är särkulle-barn kräva att huset värderas innan bouppteckningen genomförs?
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Tänk på att bouppteckning och arvskifte är två olika saker.
Bouppteckning är att konstatera vilka tillgångar och skulder som det finns så att man kan se om det ens finns något att ärva, och till det brukar man få använda taxeringsvärdet.
Men arvskifte är en helt annan sak, då ska man komma överens om vem som ska ärva vad. Och till det kan vem som helst som är berörd be att få en egen värdering.
Bouppteckning är att konstatera vilka tillgångar och skulder som det finns så att man kan se om det ens finns något att ärva, och till det brukar man få använda taxeringsvärdet.
Men arvskifte är en helt annan sak, då ska man komma överens om vem som ska ärva vad. Och till det kan vem som helst som är berörd be att få en egen värdering.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt det är inget problem att man tar upp ett lågt värde i boupteckningen. Det gäller att arvskiftet tar upp verkliga värden.
Eller att alla får lika mycket undervärderade saker sig tillskiftat.
Eller: Vi ett arvskifte kan man ta upp vilka värden man vill, är bara alla övverens så kan man utan vidare skifta ut 1000 kr till en arvinge, och en 10 milj. fastigyhet till en annan, och konstatera att nu har vi delat lika. men det kräver som sagt att man är övverens,
Går det inte att komma övverens så kan man hos tingsrätten begära en boskiftesman. Då utser rätten en advokat som "diktatoriskt" utför skiftet. Som arvinge kan du då framföra önskemål, men advokaten bestämmer.
Om man inte kan komma övverens om boupteckningen, så kan man på samma sätt begära en boutredningsman (inte att förväxla med boupteckningsförättare som bara är ett kunnigt skrivbiträde).
Förfarandet är väldigt dyrt, finns ett exempel där det i dödsboet bara fanns ett bankkonto med typ 270 000, som enda tillgång. Boutredningsmannen debiterade 250 000 för att skifta ut 20 000 till arvingarna. han prickades senare av advokatsamfundet, inte för att det var så dyrt, utan för att han inte borde åtagit sig uppdraget.
Eller att alla får lika mycket undervärderade saker sig tillskiftat.
Eller: Vi ett arvskifte kan man ta upp vilka värden man vill, är bara alla övverens så kan man utan vidare skifta ut 1000 kr till en arvinge, och en 10 milj. fastigyhet till en annan, och konstatera att nu har vi delat lika. men det kräver som sagt att man är övverens,
Går det inte att komma övverens så kan man hos tingsrätten begära en boskiftesman. Då utser rätten en advokat som "diktatoriskt" utför skiftet. Som arvinge kan du då framföra önskemål, men advokaten bestämmer.
Om man inte kan komma övverens om boupteckningen, så kan man på samma sätt begära en boutredningsman (inte att förväxla med boupteckningsförättare som bara är ett kunnigt skrivbiträde).
Förfarandet är väldigt dyrt, finns ett exempel där det i dödsboet bara fanns ett bankkonto med typ 270 000, som enda tillgång. Boutredningsmannen debiterade 250 000 för att skifta ut 20 000 till arvingarna. han prickades senare av advokatsamfundet, inte för att det var så dyrt, utan för att han inte borde åtagit sig uppdraget.
Klicka här för att svara
