1 603 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Kommunen gjorde en drive-by
Och påpekade att jag inte gjort en utstakning av min friggebod som ligger i tomtgräns. Stämmer det att kommunen behöver göra en utstakning innan man placerar ut en friggebod om den ligger i tomtgräns? Trodde friggebod var tuta+köra om allt var OK med grannarna.
De mätte in den fint och den låg tryggt 1.5cm +/- 2.5cm in på min tomt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 227 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 227 inlägg
Det är bara att tuta och köra. Det är nog dags att sänka skatten i din kommun; inte ska kommunanställda drälla omkring i offentligfinanisierade bilar och slösa bort sin arbetsdag.M maximm skrev:Och påpekade att jag inte gjort en utstakning av min friggebod som ligger i tomtgräns. Stämmer det att kommunen behöver göra en utstakning innan man placerar ut en friggebod om den ligger i tomtgräns? Trodde friggebod var tuta+köra om allt var OK med grannarna.
Allvetare
· Stockholm
· 1 794 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vems är marken på andra sidan tomtgränsen?M maximm skrev:
Det är inte kommunens mark, och du "glömt" att begära tillstånd från dem?
För övrigt tycker jag också att 1 - 2 cm från tomtgräns är för nära.
Hur är det med takskägget, då hänger det väl ut över grannens mark?
Exakt så, men det får hänga över upp till 40cm.KnockOnWood skrev:
Kommunen ringde upp idag, de hade fel. Man behöver inte göra utstakning för en friggebod, bara komma överens med sin granne
Vilken kommun var detta?
Alla (de allra flesta) kommuner mäter in nya byggnader och klassificerar dem efter typ för att underhålla fastighetskartor/primärkartor och levererar i flera fall även denna datan till lantmäteriet.Claes Sörmland skrev:
I just TS fall så hade kanske de som mätt missat att det var en bygglovsbefriad byggnad, men likväl så ska den mätas in.
Liknande trådar
-
q märkt hus och kommunen har invändning på vilken färg som används.
Juridik -
Isolerade yttervägg suterräng - Gjordes det rätt?
Isolering -
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Förslag på alternativ till dyr "dressraka" - så gjorde jag
Gräsmatta -
Kommunen kräver bygglov på icke detaljplanerat område.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus