Juridik
GlennB: Hos mej var förloppet typ: En konsult kom hit med grävmaskinist och provgrävde på två ställen, han tog med sej prover och ritade skisser samt fotade, sedan fyllde han den ena gropen och lämnade den andra gropen öppen (jag fick själv lägga grejer för så ingen skulle trilla ner..) Jag fick en pappersplan på ett nytt avlopp och en färdigifylld ansökan med labbrapport på jordprovet
Kickan123: Ja, knepigt blir det. Polisen kan inte kräva att de har väghållartillstånd men den polis jag pratade med sa att de brukar insistera på det ändå. När de ändå gör det skulle det i så fall vara ett brott mot servitutet. Vi frågade en jurist. Sen är det hårdare regler om man kör tävling med fordon. Då ska det till länsstyrelsetillstånd.
Nötegårdsgubben: [citat] Vad är det som kommer vara besvärligt, tänker du att det kommer vara jobbigt och irriterande att de tar det lugnt när du jobbar? Du vet ju redan att de inte kommer jobba på huset. Se till att gå in i det med öppna ögon bara.
orparn: Även om man tidigare fått beskedet från kommunen att gräva ner kan man åka på att gräva upp det igen.... OBS det är den som ägde fastigheten när det grävdes ner som i det här fallet ålagts att gräva upp det igen. http://www.ebhportalen.se/Sv/vagledande-rattsfall/Vgledande rttsfall/Nedgrävda eternitplattor M 3501-11.pdf
Isakare: Nu är vårt fall löst. Vi delar 50/50 på allt som fanns i boet vid X bortgång, det Y tjänat/sparat från X bortgång tillfaller Ys sida. Lägenheten såldes praktiskt nog för samma värde som sattes när X gick bort, då även den delades 50/50. Utfallet blev precis som vi sa från början på min sida, så skralt sett hade vi haft närmare 100.000:- till att dela på utan boutredningsman.
Limesmak: Tack för svaren! Försöker väcka denna tråd igen. Det visar sig att hustillverken ej följt verken dukens montageanvisningar, och inte heller takpannornas montageanvisning. Nu hävdar hustillverkaren att det inte spelar någon roll, för dem har 10 års konstruktionsgaranti. Jag känner själv, att jag vill ha garanti i alla leden. Är det fel? Kan jag kräva att dem skall följa
Räknenisse: [citat] Det borde vara ett överklagbart myndighetsbeslut för att kunna pålägga någon ett tvång. Jag skulle begära att de ger mig något som talar om vad de baserar sig på för att motivera sin rätt att ta ut avgiften. Sedan överklagat om jag vill strida mer om det. Viktigt att ha fått in det till förvaltningsrätten inom tre veckor. Eller bara överklagat att avgiften tas ut och
Bygglovsproffessorn: Skulle säga att angående om de är ledning eller inte blir ett problem hur som helst eftersom att att avståndet till ledning minst ska vara 3 meter för en vanlig vattenleding.
Malin165: Hej, Du säger att campingägaren säger att 'kommunen säger att man inte får bygga altan'. Detta kan innebära en av två saker: 1. Campingägaren vill inte att du bygger en altan och skyller på kommunen (lite taskigt kanske, men vill campingägaren inte att du bygger en så får du finna dig i det). 2. Campingägaren är bunden av ett beslut från kommunen. Beslutet kan vara ett generellt
klimt: Ni har fått flera relevanta inlägg ovan , jag har ett tillägg om er säljares försäkring för dolda fel. Vi vet ju inte vilken typ det är men det är vanligt att VA är undantaget i besiktning och försäkring. I så fall blir det säljaren och inte försäkringsbolaget som är er motpart. Vilket som tror jag att det blir svårt att hävda att detta är ett dolt fel
garvin: Det man kan kolla är att styrelsen har gjort sitt jobb. Om inte kan man ställa krav mot den. Men lär kosta att driva och ta tid.
Argastesnickaren: [citat] Du får göra avdrag längre tillbaka än så. Men det måste vara en förbättring eller ombyggnad av huset. Till exempel om du byggde om köket för 6 år sen får du inte dra av det. Men bytte du kök för 6 år sen och samtidigt slog ut väggar eller byggde till huset då får du dra av det oavsett ålder. Dvs mer än 5 år så måste det vara en förändring inte bara byte
Anna_H: [citat] Du kan själv bli invald i styrelsen på nästa årsmöte om du kandiderar och de andra röstar på dig. Där har du ett mått på kompetensen.
Stefan1972: Du bör även se över din egen roll i det hela? Vad får du göra som privatperson och när måste du ha företag? Det låter ändå inte som att det är nån temporär uthyrning?
elmont: Att det naturligt rinner vatten från berget in på din tomt kan ju knappast markägaren lastas för. Han har ju inget ansvar för just det, har du problem med det naturliga vattenflödet måste väl det ligga på ditt ansvar.
AndersS: Med de förutsättningarna så ska du starta en dialog med grannen. "kanske byggt när det var brf, tidigare ägare hade nog fått info, tjugo år gammalt". Spontant så har tidigare ägare muntligt godkänt men vill idag inte fullt ut stå för det. Så det finns nog inte så mycket så mycket annat du kan göra nu än att kontakta grannen. Kanske börja med frågan vem som ansvarar för väggen
Nötegårdsgubben: [citat] Egentligen spelar det ingen roll. Har ni bott ihop i ett parförhållande så har ni varit sambor. Att ni varit skrivna på olika adresser gör att det blir lite svårare att bevisa om någon av er hävdar att ni inte bott ihop, men annars spelar det ingen roll. [citat] Har han kvar bostadsrätten? I så fall kan det vara så att lånen är skrivna på lägenheten medan ni äger huset
klimt: [citat] Tänk på framtiden och husets värde på sikt vid ditt beslut. Om större transporter ska fram krävs bra väg, gäller även för räddningsfordon . Jag förmodar att karta över vägen i inte finns det skulle underlätta. Men om ny förrättning blir utvägen får dina grannar betala din andel. Det borde vara ett incitament att göra upp i godo.
-MH-: Det du inte kommer undan är frågan om du får bygga ett bostadshus ute i skogen alls. Om du mot förmodan får det, så är det inget problem att stycka av en tomt och sälja resten. Eller bygga på den stora fastigheten.
Plåthuset: [citat] Haha! Jo, en del har nog hänt. Har dock haft för mycket på jobbet och privat för att hinna hänga på forumet i den utsträckning jag skulle vilja de senaste åren. Får se om det blir bättring på det området.
Husqvarna220Ac: [citat] Precis kommit hem efter 10dgr från Spanien, fy fan för denna värme! 30-35gr, svenska klimatet underbart! Men lite för lång vinter..
Daniel 109: Om det är ett brott. Men vi kan oavsett vad som gäller angående pumpen konstatera att det inte är skäl för att häva köpet.
Swotdthain: [citat] Ja. Från den första juli är vi kunder hos Telge Energi. Tack för all hjälp vi fått här på forumet!
BirgitS: [citat] Du ska anmäla till Skatteverket för att folkbokföra dig där du har din huvudsakliga nattvila. De har en gratis e-tjänst eller pappersblankett för Flyttanmälan. [citat] https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing/faqfolkbokforing/varforskajagflyttanmala.5.64a656d113f4c75970111e1.html De bryr sig inte det minsta om vad för avlopp
klimt: Vilken typ av besiktning gjordes före köpet, och vad står det i så fall i besiktningen? Vid snabb läsning känns det som om detta knappast är ett dolt fel borde ha kunnat upptäckas. I så fall borde besiktningen ha uppmärksammat problemet. Läs besiktningen, kontakta besiktningsfirman och se om det finns något att hämta där. Tyvärr har det gått en rätt lång tid så tveksamt om
Nötegårdsgubben: I ett par trådar har en bergvärmepumpsdom nämnts. Den går i princip ut på följande: En man beställer en bergvärmepump till sin sambos fastighet och får den installerad. När det är dags för betalning visar det sig att mannen inte har några pengar medan sambon som fått pumpen installerad hos sig väljer att behålla den utan att betala; hon har inte beställt något, så inte hennes
Daniel 109: Det är inte helt ovanligt. Så det kan nog inte ses som oväntat i ett gammalt hus. Jag är mycket osäker på hur det här skulle bedömas av rätten. Men jag tror inte att det ses som oväntat.
Bart: Svaret är enkelt. Väggen är inte vår. Vi vet inget om den annat än ... så bara berätta det de vet. Helt plötsligt är ansvaret grannens, och eftersom väggen är mer 10 år gammal blir inget mer av saken. Som Daniel skriver ovan, tänk vad lätt detta hade hanterats om grannen valt att prata med dina föräldrar istället.