För några år sedan sände vi - enligt Jordabalken - ett rekommenderat brev till grannen i vilket vi meddelade vår avsikt att klippa inträngande grenverk. Grannen hämtade inte ut reket. Vi avstod därför ifrån vår avsikt.
Nu är grannens träd av format jätte och vi bävar inför den mängd av löv som vi måste ta hand om. Grannen
räfsar höstlöven först i november-december, så med vindens hjälp har vi även nedfallna löv därifrån.
Nu har vi sänt nytt rek med samma innehåll och bett om svar före viss dag. Vad händer om grannen
på nytt inte hämtar ut reket? Kan jag fullfölja klippning utan rättsliga påföljder?
Fråga: Har jag som granne fullgjort min meddelandeskyldighet enligt Jordabalken. Jag har två postkvitton på
att jag vid två tillfällen sänt rek.
 
Skulle säga ja. Att kapa inträngande grenverk ska normalt inte påverka trädet negativt.
Går det inte att muntligen informera grannen om situationen?
 
Grannen är inte mottalig för information utan har i stället bett oss flytta.
 
BirgitS
Räcker väl bra att lämna en lapp i brevlådan eller sätta upp den på ytterdörren, om man nu inte kan prata med dem.
 
Kommer en kapning av grenverket på er sida gränsen nämnvärt påverka mängden löv på er tomt?
Tänker att ni kanske tar en strid ni inte kan vinna.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vad är det värsta som kan hända?
 
Staffans2000
platon1980 platon1980 skrev:
Vad är det värsta som kan hända?
Det är att trädägaren blir helförbannad och påbörjar en vendetta, med allt vad det kan innebära i form av sabotage eller en rejäl knogmacka. En sådan reaktion är inte sannolik, men inte heller utesluten. Själv hade jag hellre krattat lite löv, än startat en grannfejd.
 
Ring eller knacka på och spela in samtalet där ni meddelar samma sak som ni redan skickat på posten. Oavsett vad han svarar på detta så har ni åtminstone bevis på att han fått infon och beretts möjlighet att ta bort grenarna själv. Sedan kan det hända alla möjliga konstiga grejer med en sådan grannfejd ändå, men ni har gjort rätt enligt de regler som finns.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du behöver inte meddela grannen eller ge honom möjlighet att göra det själv. Endast om ni kan befara att grannen kan komma att lida betydande skada av era åtgärder.

Er anledning att meddela grannen verkar mer vara av arten att ni vill säkerställa att grannen vet vad ni ska göra så att denne inte blir sur när ni gör det. Vilket denne garanterat kommer bli oavsett. Så bara klipp på och ta det därifrån säger jag.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Du behöver inte meddela grannen eller ge honom möjlighet att göra det själv. Endast om ni kan befara att grannen kan komma att lida betydande skada av era åtgärder.

Er anledning att meddela grannen verkar mer vara av arten att ni vill säkerställa att grannen vet vad ni ska göra så att denne inte blir sur när ni gör det. Vilket denne garanterat kommer bli oavsett. Så bara klipp på och ta det därifrån säger jag.
Man MÅSTE ge grannen möjlighet att åtgärda det själv enligt lagen!

Men det har TS gjort i det här fallet. Lövmängden lär inte minska så mycket och det är inget att göra något åt.

Vi hade samma situation med grannen, de valde att ta bort trädet själva efter påstötningar. Den hängde över så mycket att det drabbade vår uteplats och växter. I annat fall hade vi tagit bort grenarna som hängde över själv.
 
Claes Sörmland
Det finns ett kriterium till för att man ska få avlägsna inträngande grenar, de ska orsaka olägenhet för dig. Olägenhet åsyftar troligen något substantiellt problem. Att du inte gillar grenen eller löven på hösten lär inte räcka för olägenhetskriteriet.
 
A Autodidak1 skrev:
Man MÅSTE ge grannen möjlighet att åtgärda det själv enligt lagen!

Men det har TS gjort i det här fallet. Lövmängden lär inte minska så mycket och det är inget att göra något åt.

Vi hade samma situation med grannen, de valde att ta bort trädet själva efter påstötningar. Den hängde över så mycket att det drabbade vår uteplats och växter. I annat fall hade vi tagit bort grenarna som hängde över själv.
Nej, du måste inte ge grannen möjlighet att göra det själv. lagen är tydlig.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns ett kriterium till för att man ska få avlägsna inträngande grenar, de ska orsaka olägenhet för dig. Olägenhet åsyftar troligen något substantiellt problem. Att du inte gillar grenen eller löven på hösten lär inte räcka för olägenhetskriteriet.
Det finns förvisso olägenheter. Det handlar om ett stort kastanjeträd vars grenverk
ligger över hela våruppfart. Att parkera under grenverket är otänkbart, då har man
fågelträck över hela bilen. För att inte tala om nedfallande kastanjer. Att försöka
inleda samtal med denne granne är helt otänkbart, vilket hans beteende gett
klart besked. Att ge uttryck för detta här låter sig inte göras.
 
Bart Bart skrev:
Nej, du måste inte ge grannen möjlighet att göra det själv. lagen är tydlig.
Och hur tolkar du lagen och var har du hittat det?

Kolla upp 3 kap. 2 § jordabalken och berätta var du läser att man fritt får kapa i andras träd....

Reglerna kring grenar och rötter som tränger över tomtgränser finns i 3 kap. 2 § jordabalken och stadgar att om gren eller rot tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Ägaren till den tomt som de överträngande träden står på ska dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M murgröna skrev:
Det finns förvisso olägenheter. Det handlar om ett stort kastanjeträd vars grenverk
ligger över hela våruppfart. Att parkera under grenverket är otänkbart, då har man
fågelträck över hela bilen. För att inte tala om nedfallande kastanjer. Att försöka
inleda samtal med denne granne är helt otänkbart, vilket hans beteende gett
klart besked. Att ge uttryck för detta här låter sig inte göras.
Du har lagen på din sida, lämna lapp i brevlådan och säg att du kommer att åtgärda problemet ett visst datum om inte grannen åtgärdar det.

Kolla bara att trädet inte är skyddat i detaljplan eller på annat sätt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.