51 255 läst ·
78 svar
51k läst
78 svar
Grannens rör för dagvatten går över vår fastighet
Borde väl inte vara så dyrt att flytta på om det inte är berg på sidorna?C Chrille_f skrev:Vår granne hade en liknande situation. Både el och gemensamt dagvatten var dragna där de ville bygga garage och förråd. De fick bygga carport men inte med golv utan bara med grus så det fortfarande går att komma åt ledningar mm vid behov. Kanske funkar för er också. Beslut från byggnadsnämnden, inte pga överklagande från grannar.
Tjo vad det var livat i holken i lördags...Hur rakt blev diket? Håller med diy1. Man får välja sina strider, om det är möjligt. Livet är kort, och blir ännu kortare om man ständigt skall gå och ilska sig över saker. Bara han inte är nykterist - grannen, alltså. Och inte TS heller!D diy1 skrev:Hade ett liknande fast omvänt problem. Jag fick stopp i mitt dagvatten på grund av inträngning av rötter. Kommunen kom ut och kikade och konstaterade att mina rör gick under grannens tjusiga thujahäck och vidare in under hans nyasfalterade infart. Enligt kommunen så hade jag rätt att gräva upp både häck och asfalt för att komma åt "mina" rör. Grannen hade bara ett år tidigare tillfrågat mej om han fick göra den där asfalterade infarten som ligger precis i tomtgränsen. Eftersom varken han eller jag visste eller tänkte på att det fanns rör under så såg jag inte problemet.
Efter en kort konferens med grannen så inhandlades två plattor öl, en minigrävare hyrdes, och en helg senare så hade jag och grannen tillsammans grävt ett nytt rördike fram till gatan. Kommunen kom och gjorde en ny anslutning till min fastighet och gratulerade oss till god grannsämja. Merkostnaden rör sig om några få tusenlappar, men grannsämjan är ovärderlig.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Jag har varit i en liknande situation. En granne försökte utpressa med "om du inte bygger en dagvattenanläggning på vår tomt (!) så hindrar vi ditt bygglov". Lång historia, men han tog bort en bäck och till hans förvåning blev det inte bra. Kommunen och Länsstyrelsen gav honom inget stöd. Visst kan han jävlas i framtiden.. Poänger som jag ser det:B beckram skrev:Det är inte inom detajplanerat område.
Vi har inte fått någon information om att vi skall ingå i något dikningsföretag eller samfällighet gällande dagvattenledningen. Det är en gammal ledning som ägs gemensamt av 11 fastigheter.
Ok, men i vårt fall saknas det servitut så därför borde inte det påverka vårt bygglov.
1) Du säger att han kan dra sitt dagvatten över egen tomt. Strålande! Då är det er framtidslösning.
2) Om ingen gav efter för utpressning så skulle såna dumheter mellan grannar upphöra! Belöna inte hans dåliga attityd med eftergifter.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden