Ja, ring dem i morgon. Nyfiken hur det blir. Kanske kan du också bifoga bilderna till dem. Nibe t.ex.

Nyfiken vad svaret blir.
 
Lucky2015
F Fp730a skrev:
Hej!

Vi har bott i vårt Eksjöhus c:a två och ett halvt år. Nu har värmepumpen (Nibe 750F) börjat strula (Varnar för ett felaktigt delta mellan två givare) och vår kontrollenhet som sköter kommunikationen med styrdonen har lagt av - Vilket medför att vi i nuläget börjar få rätt kallt i vissa rum).

Jag har kontaktat Eksjöhus per telefon och blir vidareskickad till en "ansvarig". Jag har ringt denna ansvarige ett antal gånger och skrivit e-post utan svar.

Frågor.
Vilka garantirättigheter har jag?
Om jag har garantirättigheter, vem är det som står för min garanti? Eksjöhus? Rörfirman? Byggfirman?

Har jag bara 2 års garanti på värmesystemet i huset?

Hur gör jag för att enklast etablera kontakt med Eksjöhus, det börjar bli kallt och jag måste reda ut detta innan den riktiga kylan kommer.

Hoppas på lite vägledning från er här på forumet.

MVH

John och Titti.
Nibe lämnar 3 års garanti på denna produkt. Därefter ingår ytterligare 3 års trygghetsgaranti som går att förlänga.

https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring

Kontakta Nibe på deras kundsupport på 0433-27 39 95 så hjälper dem dig till en servicepartner nära dig som kommer ut och åtgärdar felet.
 
Som sagt var i inlägg #7.;)
 
Lucky2015
Immobil Immobil skrev:
Som sagt var i inlägg #7.;)
Såg det först då jag hade postat :)
Nåja bättre 2 gånger än en gång!
 
E Ewald skrev:
Tror inte att Nibe kommer att bry sig.
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Nibe lämnar 3 års garanti på denna produkt. Därefter ingår ytterligare 3 års trygghetsgaranti som går att förlänga.

[länk]

Kontakta Nibe på deras kundsupport på 0433-27 39 95 så hjälper dem dig till en servicepartner nära dig som kommer ut och åtgärdar felet.
Vi har 7 år på vår NIBE värmepump installerad i huset vi byggde för snart 2 år sedan, den garantin går även att förlänga 7 år till.
 
L lundsbo skrev:
Vi har 7 år på vår NIBE värmepump installerad i huset vi byggde för snart 2 år sedan, den garantin går även att förlänga 7 år till.
Den ekonomiska livslängden för en värmepump generellt är minst 15 år. Detta värde har jag från en standard jag jobbade med.

Det betyder alltså att man kan utgår från denna livslängd vid ekonomiska bedömningar oavsett vad tillverkarna har för garantitider.
 
Den ekonomiska livslängden för en värmepump är generellt är minst 15 år.
 
...som sagt var: ;)
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Hej!

Har nu pratat med både hustillverkare, UpoNor samt Nibe. Problemet vi har är reglercentralen. Den omfattas inte av någon garanti från UpoNor eller Eksjöhus.
Vi hade en tekniker ute från Nibe för att undersöka (började bli kallt...) den kostnaden får vi också stå för själva i och med att det inte var fel på själva Nibe pumpen.

Som tur är har vi hemförsäkring. Vi kommer ta allt detta på hemförsäkring där vi har en självrisk om 1 500kr + 10% av fakturan.

Denna självrisk har Eksjöhus sagt sig kunna betala som goodwill.

Så det löser sig relativt smärtfritt för vår del, men generellt kan man väl säga att som nybyggare har man inte mycket till garanti med tanke på vad man betalar. Värt att kolla var man får längre garanti. T ex vid val av vitvaror. (Miele dubbla priset halva garantin jämte IKEA)

MVH

J
 
  • Gilla
Marcus_L
  • Laddar…
Lucky2015
F Fp730a skrev:
Hej!

Har nu pratat med både hustillverkare, UpoNor samt Nibe. Problemet vi har är reglercentralen. Den omfattas inte av någon garanti från UpoNor eller Eksjöhus.
Vi hade en tekniker ute från Nibe för att undersöka (började bli kallt...) den kostnaden får vi också stå för själva i och med att det inte var fel på själva Nibe pumpen.

Som tur är har vi hemförsäkring. Vi kommer ta allt detta på hemförsäkring där vi har en självrisk om 1 500kr + 10% av fakturan.

Denna självrisk har Eksjöhus sagt sig kunna betala som goodwill.

Så det löser sig relativt smärtfritt för vår del, men generellt kan man väl säga att som nybyggare har man inte mycket till garanti med tanke på vad man betalar. Värt att kolla var man får längre garanti. T ex vid val av vitvaror. (Miele dubbla priset halva garantin jämte IKEA)

MVH

J
Jag hade stått på mig och hävdat att det var ett ursprungsfel. Du har 3 års reklamationsrätt enligt lag. Bra i alla fall att du fått hjälp. Dock synd att försäkringsbolagen ska behöva täcka upp dålig kvalitét. Detta påverkar i slutändan oss kunder med högre försäkringspremier och sämre villkor i försäkringarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.